"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Zo onderscheidt een goede opdrachtgever zich van de rest op de krappe arbeidsmarkt

Welke eigenschappen heeft een goede opdrachtgever of tussenpersoon? Goede communicatie, transparantie en vertrouwen maken jou aantrekkelijk voor freelancers.

Goede freelancers vinden en behouden is lastig, blijkt uit de nieuwste Freelance Markt Index (FMI Q4). Bijna 60% van de opdrachtgevers vindt het momenteel moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. Het helpt als je bekendstaat als goede opdrachtgever of tussenpersoon.

Top 8 eigenschappen

Wat maakt jou aantrekkelijk voor freelancers? De resultaten van de FMI bevestigen eerder onderzoek: heldere communicatie, transparantie en vertrouwen maken een opdrachtgever of tussenpersoon aantrekkelijk.

Freelance.nl vroeg 116 personen die freelancers inhuren wat volgens hen de belangrijkste eigenschappen zijn van een goede opdrachtgever of tussenpersoon. Daar kwam deze top 8 uit:

  1. Communicatievaardigheden (30%)
  2. Transparantie (25%)
  3. Vertrouwen (24%)
  4. Inhoudelijke kennis over de markt (24%)
  5. Flexibiliteit (13%)
  6. Beschikking over netwerk (11%)
  7. Uitdaging bieden (7%)
  8. Snel handelen / snel schakelen (4%)

De lijst komt voor een groot deel overeen met de wensen van freelancers. Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg en zelfstandigenkennisplatform ZiPconomy (2019) blijkt dat zij waarde hechten aan persoonlijke aandacht van hun inhurende manager of opdrachtgever. Ook zijn ze op zoek naar uitdaging.

Hoe kan dit je helpen om freelancers te vinden?

Goede communicatie begint bij een heldere opdrachtomschrijving. Omschrijf wat jouw verwachtingen zijn en welke doelen je wilt halen. Hoe gedetailleerder je nu bent, hoe beter. Vertel ook over jouw organisatie. Omschrijf bijvoorbeeld jouw goede reputatie, maatschappelijke missie of de mogelijkheden voor freelancers om zichzelf verder te ontwikkelen.

Hoe transparanter je bent, hoe beter. Dat geldt zowel voor de omschrijving van de opdracht als voor informatie over de vergoeding. Bijna een kwart van de freelancers laat een opdracht links liggen als het uurtarief niet wordt vermeld.

Uit cijfers van Freelance.nl blijkt dat uurtarieven zijn gestegen op de krappe markt. Gemiddeld zijn de tarieven 8% hoger dan vorig jaar en bijna 2% hoger dan vorig kwartaal.

Tussenpersoon: ‘niet zomaar een cv doorschuiven’

Uit de FMI blijkt ook wat opdrachtgevers aanlokkelijke eigenschappen vinden van tussenpersonen. Zo maakt de krappe markt zakelijke elementen belangrijker voor opdrachtgevers.

Opdrachtgevers noemen bijvoorbeeld vaker de eigenschappen ‘inhoudelijke kennis over de markt’ en ‘beschikking over netwerk’ dan afgelopen kwartalen. Ook vinden meer opdrachtgevers dat een tussenpersoon snel moet kunnen schakelen.

Daarnaast is het juist nu belangrijk dat een tussenpersoon de juiste match kan maken, benadrukken een paar opdrachtgevers. “Niet zomaar een cv doorschuiven”, aldus een van de respondenten.

Zoekopdracht vaker uitzetten

Tot slot zetten opdrachtgevers veel vaker hun zoekopdracht opnieuw uit. Als dat ook niks oplevert, kiezen ze er soms voor ongekwalificeerd personeel in te zetten.

De FMI is een samenstelling van cijfers van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de verwachting van 116 willekeurig geselecteerde opdrachtgevers op het Freelance.nl-platform. Bekijk hier het volledige rapport.

Luister ook: ZiPtalk #1, seizoen 2: Krap, krapper, krapst. Hoe kun je de schaarste op de arbeidsmarkt te lijf gaan?

Als marktleider verbindt Freelance.nl al bijna 20 jaar freelancers en organisaties aan elkaar. Met 300.000 actieve freelancers en meer dan 40.000 opdrachten per jaar is Freelance.nl hét grootste freelance platform van Nederland. Bekijk alle berichten van Freelance.nl