SLUIT MENU

Podcast: Je tarief bepalen als zzp’er

Een belangrijk onderdeel van werken als zzp’er is het bepalen van je tarief. In een podcast van Werkverkenners hoor je welke methodes er zijn om je tarief te bepalen en wat je daarbij vooral wel en niet moet doen.

‘Gewoon vragen wat je waard bent!’ Dat advies krijg je als zelfstandige vaak. Maar hoe weet je wat je waard bent? En hoe zorg je dat je dat vervolgens ook echt krijgt?

Hoe je je tarief bepaalt, daarover ging de podcast van Werkverkenners van 21 juni. We vroegen tips aan:

Methodes om je tarief te bepalen

Er zijn meerdere manieren om je tarief te bepalen. Belangrijke tip hierbij is om onderzoek te doen naar wat gangbaar is in de markt. Je kunt andere freelancers, maar ook mensen die regelmatig mensen inhuren vragen wat hun tarief is of hoeveel zij zouden willen betalen voor een opdracht.
De eerste manier om je tarief te bepalen is kijken naar wat concurrenten doen en dit als uitgangpunt te nemen. Ook kun je nagaan wat je nodig hebt om al je kosten te betalen. Vergeet hierbij niet om ook zaken mee te rekenen als belastingen, een ziektekostenverzekering, een voorziening voor je pensioen, een voorziening om een periode te overbruggen als je even geen klus hebt, reiskosten etc. Hier kun je dan een bedrag bovenop zetten om je uiteindelijke inkomen vast te stellen. Een ander uitgangspunt is om te bepalen wat je wilt verdienen en dit terug te rekenen naar een tarief per uur. En tot slot, kijk wat je waard bent voor de klant.

Do’s

  • Haal de emotie uit het bepalen van je tarief en het gesprek hierover. Voor zzp’ers voelt het vaak alsof ze als persoon het bedrag niet waard zijn als een opdrachtgever het tarief niet wil betalen. Dit is echter absoluut niet het geval.
  • Geef duidelijk aan wat je toegevoegde waarde is en wat jij bijdraagt aan het bedrijf of de opdracht.
  • Wees voorzichtig met het geven van kortingen en denk ook na over alternatieven. Je kunt bijvoorbeeld aanbieden om de eerste dag gratis te werken als de opdrachtgever je bij succes een (video) testimonial en drie namen van mensen geeft die mogelijk ook in jouw diensten geïnteresseerd zijn.
  • Bereken hoeveel uren je declarabel voor je bedrijf kunt werken. Dit is meestal geen 40 uur per week.
  • Maak een lijst van de producten die je verkoopt en kijk per product wat de gangbare prijs is in de markt.
  • Experimenteer met je tarief.
  • Vermeld alles wat afwijkt van je tarief (kortingen, weggevertjes, extra’s) op de factuur, zodat je later altijd kunt aantonen wat je reguliere uurtarief is en het lagere tarief niet als gangbaar wordt gezien.
  • Verzamel testimonials van tevreden klanten.

Don’ts

  • Denken dat het makkelijker is om iets te verkopen als het goedkoop is. Iedereen heeft wel eens gedacht dat iets dat heel goedkoop is niet van goede kwaliteit is.
  • Spreek niet over wat je kost, maar over wat een opdrachtgever in jou investeert.
  • Reken niet je salaris in loondienst één op één terug naar een uurtarief. Je mist dan kosten die wel uit je uurtarief betaald moeten worden.
  • Geef niet teveel uitleg over je uurtarief, maar zorg wel dat je kunt beredeneren hoe je tot dat tarief bent gekomen.

Tips voor het gesprek

  • Zorg dat je zelf in de lead van het gesprek blijft. Jij bepaalt wat je waard bent en niet het budget van de opdrachtgever.
  • Wees niet bang om een opdracht niet binnen te halen.
  • Bedruk welk probleem je voor de opdrachtgever oplost en wat dat voor de opdrachtgever oplevert.

Meer weten? Beluister de volledige podcast van BNR Werkverkenners over Je tarief bepalen als zzp’er op Spotify

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Brainnet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.