"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Eerlijke inhuur begint met een goede aanbesteding. 5 tips om de juiste vraag te stellen

Hoe stel je een goede aanbesteding op anno 2022? In een webinar vertelt voorzitter Frederieke Schmidt Crans van brancheorganisatie Bovib waarom en hoe opdrachtgevers beter kunnen uitvragen.

Flexibilisering, schaarste en veranderende behoeftes van werkenden: de inhuurmarkt verandert continu. “Het is een uitdaging voor werkgevers om de werkenden aan te trekken die relevant zijn voor hun organisatie”, vertelt Frederieke Schmidt Crans, voorzitter van brancheorganisatie Bovib. “Dat vergt creativiteit, inzicht en kennis. Daar kunnen intermediaire partijen bij helpen.”

Maar de ene dienstverlener is de andere niet. Er zijn uitzendspecialisten, inhuurexperts, brokers, MSP-dienstverleners, en ga zo maar door. De oplossingen, prijzen en kwaliteitskeurmerken van al die dienstverleners verschillen. Schmidt Crans: “Om de dienstverlening te krijgen die past bij jouw behoefte, moet je de juiste vraag stellen.”

Hoe je dat doet, vertelde de voorzitter van de branchevereniging voor intermediairs en brokers tijdens de ZiPconomy en Werf& WebinarWeek. Haar vijf belangrijkste tips:

1.  Inventariseer je behoefte

Schmidt Crans adviseert organisaties te beginnen met een inventarisatie. “Waar sta je en waar wil je heen als organisatie? Hoe wil je omgaan met je personeel, vast en flex? Als je dat helder hebt, kun je bedenken welke hulp je daarbij nodig hebt. Wat kun je zelf en waarvoor heb je partners nodig?”

Als je jouw behoefte scherp formuleert, is je kans op de juiste aanbiedingen een stuk groter.

2.  Denk groot, maar begin klein

Schmidt Crans merkt dat organisaties hun vraag vaak ‘te groot’ maken. Ze willen dat een dienstverlener alles kan regelen, maar weten eigenlijk niet zo goed wat dit ‘alles’ inhoudt.

Het gevolg: als aanbestedende partij nodig je heel veel verschillende types partijen uit om in te schrijven. “Omdat de eisen niet passen, krijg je gekunstelde aanbiedingen”, waarschuwt ze. “Dit gaat niet alleen ten koste van de kwaliteit, maar leidt ook tot extra risico’s. Je verliest namelijk zicht op de inhuurketens. Maak het dus niet complexer dan nodig is.”

Ook als je op den duur Total Talent Management wilt, is het verstandig om klein te beginnen, zegt ze. “Denk groot, begin klein. En schaal dan op.”

3.  Betaal een eerlijke prijs

“Het is logisch dat jij niet de hoofdprijs wilt betalen”, zegt de Bovib-voorzitter. “Maar bedenk je tegelijkertijd ook of het een eerlijke prijs is. De markt uitknijpen, daar heeft niemand iets aan. Je kunt geen maximale kwaliteit verwachten als je dienstverlener aan de slag moet voor 25 cent. Zeker niet in een schaarse markt.”

Houd goed in de gaten welke prijs past bij welke oplossing. “MSP-dienstverlening is bijvoorbeeld iets heel anders dan uitzenden, de prijzen van deze twee types dienstverlening kun je niet met elkaar vergelijken.”

4.  Vraag om het juiste keurmerk

“Om risico’s te beperken moet je goed kijken naar de inhoud en gelijkwaardigheid van de keurmerken ISO, NEN en Bovib. Elk type dienstverlening heeft namelijk zijn eigen keurmerk”, legt Schmidt Crans uit. “Vraag je om een regiefunctie, vraag dan ook om het Bovib-keurmerk.”

Het keurmerk is onlangs uitgebreid met een risicoanalyse. Alle leden van de branchevereniging worden daarop getoetst en zij vragen op hun beurt om het Bovib-keurmerk aan leverende partijen. “Een keurmerk biedt meer zekerheid”, zegt ze. “Daarnaast geeft het inzicht in wat je van een partij mag verwachten en wat niet.”

5.  Kom naar een rondetafelsessie

Komende maanden organiseert Bovib diverse rondetafelsessies met opdrachtgevers, onder andere over dit thema. Mail naar info@bovib.nl voor meer informatie.

Meer weten? Bekijk het hele webinar.

Bovib, de vereniging en branche-organisatie van de onafhankelijke inhuur-intermediairs in Nederland. Bekijk alle berichten van Bovib