"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe vind je ‘Wally’ op een overspannen arbeidsmarkt?

In de meeste organisaties ontbreekt een goed beeld van de totale workforce, stelt Guido de Regt. De weg naar Total Talent Acquisition is dus nog lang. Hoe zet je stappen in de goede richting? De Regt gaf tijdens de Webinar Week een aantal concrete aanbevelingen.

Hoe vind je uniek talent? Daarover ging de webinar ‘Mastering the Art of Finding Waldo’ van Guido de Regt tijdens de Webinar Week. Guido de Regt is bij Sterksen, onderdeel van HeadFirst Group, verantwoordelijk voor de Total Talent Management-propositie. De titel van zijn verhaal verwees naar de beroemde boekenserie, waarin je op een grote plaat met talloze mensen die ene Waldo – in het Nederlands Wally – met zijn rood-wit gestreepte shirt moet zien te ontdekken.

Verschillend beleid voor vast en flex

Het probleem in de meeste organisaties is dat bijna niemand het hele plaatje van de workforce overziet, aldus De Regt. Inkoop heeft zicht op alles wat niet vast is en HR alleen op vast. Er ontstaan daardoor verschillende stromingen. Zo wordt bijvoorbeeld voor vast de onboarding centraal geregeld en voor flex decentraal. En mensen met een vaste aanstelling hebben collectief toegang tot alle Learning & Development-programma’s, terwijl mensen met een flexibel contract hun scholing zelf moeten regelen. “Misschien zijn dat juist degenen die met de nieuwste projecten bezig zijn, dan is het een gemiste kans als die schil zich niet verder kan ontwikkelen”, vertelt De Regt. Hij vervolgt: “Het is bijna ondoenlijk om de organisatie van de toekomst te bouwen, waarbij je alle competenties en vaardigheden in beeld wil hebben, als je maar een deel van de organisatie ziet.”

Als we kijken naar het werven van mensen zien we hetzelfde: recruitment richt zich op vast, inkoop op flex. En een groot deel van de arbeidsmarkt blijft buiten het zicht van beiden. “Buiten stormt het en de markt is totaal overspannen. De vraag is hoe we in deze situatie zorgen dat we op een integrale manier zoveel mogelijk talent aantrekken en behouden.”

Projectteams aanvullen met flexibele krachten

De Regt geeft een aantal concrete aanbevelingen: “Allereerst: je hoeft niet op ieder moment alle expertises in huis te hebben. Kies er bijvoorbeeld voor om rondom projecten bepaalde teams te vormen. Start projectteams op met je eigen organisatie en vul die aan met flexibele krachten van buiten.

Je hoeft niet op ieder moment alle expertises in huis te hebben

Verder is het belangrijk dat iedereen in zijn eigen kracht blijft. Inkoop, HR, recruitment en marketing hebben elkaar heel hard nodig om de organisatie verder te helpen, maar het blijven wel aparte vakgebieden. Soms dreigen die een deel van hun eigen focus te verliezen, terwijl bijvoorbeeld de expertise van de inkooporganisatie heel waardevol is voor de recruitment-afdeling. Laten we dus voorkomen dat we zielloos aan hetzelfde probleem werken.”

Proeftuin Total Talent Acquisition

Het inzetten van Total Talent Acquisition en toewerken naar een Total Talent Management aanpak is een mega-verandering, benadrukt De Regt. In het volwassenheidsmodel van de markt, waar stap 1 zich kenmerkt door een volstrekte ad hoc-aanpak en stap 5 voor volwassen Total Talent Acquisition, bevinden de meeste organisaties zich ergens tussen stap 2 (een vaste structuur voor werving en een vaste structuur voor inhuur) en stap 3 (centrale regie op werving en inhuur).

Als je volgende stappen wilt zetten in de richting van Total Talent Acquisition is het met name verstandig om klein te beginnen, adviseert De Regt. “Creëer een soort proeftuin – bijvoorbeeld rondom één project of op één afdeling – kijk goed naar de lessons learned, verzamel data en breng die samen en maak daarna een definitieve business case en een routekaart in de richting van een Total Talent-aanpak.”

Bekijk hier de webinar ‘Mastering the Art of Finding Waldo’ van Guido de Regt:


Kijk voor een terugblik op de hele Webinar Week 2021 op deze overzichtspagina.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie