"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Fusies, Overnames, Funding: Hoe kies je het goede moment om je bedrijf te verkopen?

Veel beweging in de flexbranche. Grotere en kleinere partijen weten elkaar te vinden en er is onverminderd interesse vanuit investeerders. Een column van Rob de Laat over timing.

Onlangs schreef ik op ZiPconomy een artikel over een grote overname in de flexbranche. Deze overname van Between door HeadFirst staat niet op zichzelf, vandaar ook de kop boven mijn artikel: ‘Het dealseizoen is volop geopend’. Misschien zal het u verrassen, maar wij zien in de praktijk dat er op het gebied van fusies en overnames volop transacties worden gedaan.

Ook nu – of misschien wel juist nu – weten grotere en kleinere partijen elkaar te vinden en er is onverminderd interesse vanuit investeerders.

Wij zien in onze M&A-praktijk dat er eigenlijk geen ‘moetjes’ voorbij komen. Er worden nauwelijks trajecten gestart vanuit een negatieve motivatie of omdat de toekomst niet rooskleurig zou zijn. Kopers en verkopers kiezen bewust voor dit moment om deals te maken.  Consolidatie is daarbij een belangrijke trend: Je moet volume hebben om rondom flex dingen goed te doen, of je moet je specialiseren. Deze twee issues zijn nog steeds de drijvers voor het doen van transacties.

Goede resultaten

Als we kijken naar de waarderingen, dan zien we dat een groot deel van de flex-spelers ondanks het turbulente jaar 2020 toch goede resultaten behaalt. De gehanteerde multiples liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de afgelopen jaren. En ofschoon het iets meer moeite kost om een transactie bancair te financieren lukt dat nog wel tegen aantrekkelijke voorwaarden. Als het verhaal goed is en klopt en als de business substantieel is, dan lukt het om tot een goede deal te komen.

Stel dat je als ondernemer in de flexbranche zelf overweegt om een transactie te doen. Hoe bepaal je dan of de tijd rijp is om na te denken over de verkoop van je bedrijf? Het antwoord op die vraag verschilt natuurlijk per onderneming, maar ik zie wel een paar uitgangspunten die vrijwel altijd gelden.

Ten eerste: Het is belangrijker of je er zelf klaar voor bent dan of de markt er klaar voor is. Bepalend voor een succesvolle verkoop is vooral of je zelf goed voorbereid bent, waar je staat als ondernemer en waar je staat als bedrijf. Je moet grip hebben op vragen als: Wat zijn mijn doelen en verwachtingen met een verkoop? Wat wil ik nadrukkelijk niet als het gaat om de toekomst van mijn bedrijf? Wat moet er geregeld zijn voor de mensen met wie ik werk? Wat is mijn beeld van de organisatie na de overname?

Ten tweede: staar je niet blind op het ideale moment voor verkoop, want dat kan verlammend werken. Als je krampachtig gaat wachten tot een moment dat de markt nog beter is, kan die markt vooral ook veel slechter worden, en loop je het risico dat je het ‘momentum’ aan je voorbij laat gaan.

Staar je niet blind op het ideale moment voor verkoop, want dat kan verlammend werken

Zelf verkocht ik een van mijn eerste bedrijven in 2006, ruim twee jaar voor de absolute piek die viel in 2008, maar op tijd voor de bankencrisis die kort daarop volgde. Je zou kunnen zeggen dat ik te vroeg was omdat ik nog van twee jaar groei had kunnen profiteren, maar je kunt ook stellen dat ik op tijd was omdat ik de bankencrisis voor was. Omdat het onmogelijk is het ‘perfecte moment’ te bepalen ben ik nog steeds zeer tevreden met de timing en het behaalde resultaat.

Vertrouwen

Kortom: Of we echt voor het juiste moment hebben gekozen weten we pas achteraf. Er zijn ook altijd elementen die we zelf niet in de hand hebben. Belangrijker is dat we grip hebben op de dingen die we wél zelf in de hand hebben, dat we vertrouwen hebben in ons eigen verhaal en dat we goed zijn voorbereid op een transactie. Als die signalen op groen staan, dan is het ‘window’ geopend, ook in de turbulente tijden die we nu beleven.

Vanuit IRIS Corporate Finance publiceren we binnenkort een whitepaper onder de titel ‘Uw Flexbedrijf verkopen; de voornaamste aandachtspunten op een rij’. In dit whitepaper laten we zien welke stappen je als ondernemer zet, welke hobbels je kunt tegenkomen onderweg en waarop je moet letten om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen. Wil je het whitepaper ontvangen? Laat het mij weten in een mailtje aan rob.delaat@iriscf.nl. Stuur me ook even een mailtje als je deze column over M&A in Flex in je mailbox wilt blijven ontvangen.

Rob de Laat is sinds 1989 actief in de wereld van flexibele arbeid. Sinds 2019 is hij o.a. associate partner bij fusie- en overnamespecialist IRIS Corporate Finance, waar hij zich richt op de flexbranche. Eerder was hij onder andere oprichter/directeur van Staffing Management Services (in 2018 verkocht aan HeadFirst Group) en de Flexgroep en ook voorzitter van de branche-organisatie Bovib. Daarnaast is hij medeauteur van het boek Professioneel Inhuren van Flexibele Arbeid, een handboek voor lijnmanagers, directies, HRM-professionals en inkopers waarin alle aspecten van de Nederlandse flexmarkt aan bod komen. Bekijk alle berichten van Rob de Laat