tarief zzp corona

Sommige freelancetarieven dalen. Maar lang niet bij iedereen en lang niet overal.

Freelanceplatform Hoofdkraan ziet in haar marktsegment een flinke daling in tarieven. Maar in andere segmenten lijkt de druk op tarieven voor zelfstandigen nauwelijks waarneembaar.

Sinds de start van de corona-uitbraak in maart, hebben freelancers gemiddeld 7% moeten inleveren. Althans, dat geldt voor freelancers die offertes uitgebracht hebben via het Hoofdkraan.nl. “Sinds de start van de corona-uitbraak in maart, hebben freelancers gemiddeld 7% moeten inleveren” zo stelt het platform op basis van dit onderzoek. “Tot nu toe ligt het gemiddelde uurtarief in 2020 op € 43 per uur. In 2019 lag dit nog op 47 euro.”

Andere marktpartijen actief in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van zelfstandigen, herkennen zich dan weer niet in deze ontwikkeling. “We zien tarieven absoluut niet dalen” zo stelt Lars Evers van freelanceplatform Jellow.  Volgens AIM4 zijn de tarieven voor interim-managers stabiel. Kennisbemiddelaar HeadFirst Group bevestigt dat zzp’ers druk ervaren op hun omzet, maar herkent de daling onder haar doelgroep – die grotendeels bestaat uit hoogopgeleide zzp’ers – niet.

Grote spreiding

Uit de Zelfstandigen Arbeid Enquête van CBS/TNO blijkt dat het gemiddeld uurtarief van zzp’ers net iets boven de 60 euro per uur ligt. De spreiding in tarieven onder zelfstandigen is fors, zo laat de onderstaande grafiek uit een onderzoek van SEO zien

Deze SEO cijfers zijn van voor de corona crisis. Hoofdkraan zet al jaren cijfers op een rij. Nuttig. Het geeft een beeld, maar wel een beeld van een bepaald deel van de markt. Op basis van ruim 15.000 uitgebrachte offertes zie Hoofdkraan dat freelancers in de creatieve sector gemiddeld 9% minder vragen dan vorig jaar. Bedrijfsadviseurs hebben hun tarief nog harder naar beneden gedaan (-19%). “Veel van de freelancers in deze laatste groep verdienen hun geld met het adviseren van startups. Een doelgroep die het momenteel erg moeilijk heeft.” zegt Hoofdkraan. Ze zien in vrijwel alle sectoren een daling van het uurtarief.

Edo Roggenkamp van interim-management bureau AIM4 herkent zich niet in deze tariefsdruk. “Krapte naar echte specialisten blijft. We zien het aantal opdrachten nauwelijks teruglopen. En dat geldt ook voor tarieven. Die blijven stabiel.” Tarieven voor interim-managers liggen beduidend hoger dan de hierboven genoemde cijfer.

Ook Lars Evers van Jellow ziet nog geen druk op de tarieven. “We zien wel een significante stijging in web- en app developers en bijvoorbeeld online marketeers.” Die stijgende vraag leidt volgens Evers dan weer niet tot flink stijgende tarieven. Evers wijst er nog wel op dat dergelijke gemiddelde tarieven niet zo heel veel zegt. “De tarieven van specialisten binnen deze vakgebieden liggen natuurlijk flink hoger.” Dat laat een onderzoek door Planet Interim naar de tarieven in 2019 ook zien, Planet Interim komt op zo ongeveer een dubbel zo hoog gemiddeld tarief uit als de Hoofdkraan cijfers.

Corona impact

Vanzelfsprekend heeft de corona-crisis ook onder zzp’ers forse impact. Met name voor zzp’ers actief in getroffen sectoren als de luchtvaartsector, evenementen of horeca. Daar is het probleem vaak eerder een totale vraag uitval dan een daling van tarieven. Ook grote bedrijven als KLM en Schiphol namen afscheid van veel zelfstandigen. IBM kondigde in april aan tarieven voor leveranciers en zzp’ers met een kwart te verlagen, als voorwaarde voor een verlenging van het contract. ING verlangde bij het begin van de crisis van leveranciers een korting van 20%, maar dat gold dan weer niet voor zzp’ers. Het beeld in de markt is dat dit soort maatregelen van grotere opdrachtgevers niet zijn doorgezet. Paul Oldenburg (HeadFirst Group): “In onze webinar-serie ‘Overbruggen van de coronacrisis’ stipten we aan dat we in de praktijk zagen dat een aantal organisaties uit getroffen sectoren kozen voor alternatieve oplossingen, zoals nu factureren en later uitvoeren, een tijdelijke beperking van het aantal uren of een tariefsverlaging. In het geval van een tariefsverlaging gebeurde dat in de meeste gevallen in overleg met leveranciers en/of zzp’ers.”

De KVK constateert dat de verschillen qua corona-impact tussen marktsegmenten groot is, maar concludeert tevens dat de “zzp’er relatief minder hard getroffen is dan andere ondernemers.” Gemiddeld dan.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *