"Exploring the future of work & the freelance economy"

Driessen doet uitzendkrachten vijf werkbeloftes

In de coronacrisis staan uitzendkrachten als eersten op straat. Als uitzendbureau moet je je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, vindt men bij Driessen. Een vast contract zit er niet in, maar de uitzender doet haar flexkrachten wel vijf werkbeloftes.

Uitzendkrachten vangen als eersten de klappen op tijdens deze coronacrisis. Onlangs maakte het CBS nog bekend dat het aantal banen bij uitzendbureaus met 130.000 is gedaald van het eerste op het tweede kwartaal.

Dat zijn natuurlijk vooral uitzendbanen in de zwaar getroffen sectoren zoals de horeca, industrie en transport. En dat geldt dus in mindere mate voor de veiligere publieke sector (overheid, onderwijs en zorg) waarop Driessen zich richt.

Maar ook Driessen voelt de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor haar uitzendkrachten in deze coronacrisis en wil bijdragen aan hun ‘duurzame werkgelukkige carrière’. Iedere uitzendkracht een vast contract geven gaat niet, want die flexibiliteit hebben opdrachtgevers (en uitzendbureaus) nu eenmaal nodig. Toch stelt Driessen dat ‘flexwerk op dezelfde wijze geregeld zou moeten zijn als vast werk’. Dat is in de praktijk niet zo. Zo wordt in flexkrachten over het algemeen minder geïnvesteerd in opleiding en ontwikkeling.

Werkbelofte

Daarom introduceert Driessen voor al haar flexibele medewerkers bij de overheid, het onderwijs en in de gezondheidszorg de ‘werkbelofte’.

Iedere flexkracht krijgt voortaan naast een contract ook de volgende vijf werkbeloftes waar ze Driessen aan mogen houden:

  1. alles op alles te zetten om een betekenisvolle baan te vinden;
  2. te investeren in ontwikkeling;
  3. te kijken naar de kandidaat als persoon, ongeacht leeftijd, afkomst of gender;
  4. medewerkers financieel veerkrachtig te maken;
  5. te gaan voor een duurzame werkgelukkige carrière

Huwelijk

De vraag is natuurlijk ‘hoe hard zijn die beloften?’ Het uitzendbureau zelf vergelijkt het met een huwelijk. Er is het juridische formele aspect van het tekenen van een contract. Maar er is ook de emotionele belofte die de huwelijkspartners naar elkaar uitspreken om goed voor elkaar te zorgen. Driessen doet naar eigen zeggen hetzelfde en spreekt daarom naar alle flexkrachten haar werkbelofte uit.

“Inzetten voor werkgeluk moet niet bij mooie woorden blijven, dat willen wij formaliseren”

“Wij zetten ons als Driessen al 27 jaar in voor het werkgeluk van onze medewerkers. Dit blijft niet bij woorden, maar hier is onze hele dienstverlening op ingericht. Met onze werkbelofte willen we dit nu ook formaliseren. (…) Neem onze belofte ‘echte aandacht voor wie jij bent’. Het niet oordelen op leeftijd, afkomst of gender maar puur focussen op skills is één van de, voor ons vanzelfsprekende, beloftes. En hoewel dit uiteraard door veel organisaties wordt gezegd, blijkt het helaas toch nog niet overal ook echt te gebeuren. Wij investeren al jaren in training en voorlichting om te voorkomen dat het bij ons mis zou kunnen gaan. Het is onze stellige overtuiging dat iedereen een gelijke behandeling verdient, daarom maken wij daar een belofte van”, zo stelt Lisa Wouters, directeur van Driessen Uitzenden & Detacheren.

Wouters laat weten in de toekomst hier nog meer beloftes aan te willen toevoegen en hoopt dat deze werkbelofte-aanpak brede navolging zal vinden binnen de gehele flexbranche.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie