"Exploring the future of work & the freelance economy"

BREAKING Er komt geen minimumuurtarief voor zzp’ers, webmodule vanaf het najaar te gebruiken

Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ziet af van de wet minimuminhuurtarief en de zelfstandigenverklaring voor zzp’ers. Vanaf komend najaar kunnen opdrachtgevers de webmodule gebruiken om te bepalen of zij een zelfstandige mogen inhuren.

Dat schrijven minister Koolmees en staatssecretaris Vijlbrief maandag aan de Tweede Kamer.

“Het voorstel [red. voor de wet minimumtarief en zelfstandigenverklaring] brengt voor alle zelfstandigen te veel administratieve lasten met zich mee om effectief te zijn”, staat in de brief. Dus geen minimun inhuurtarief en ook geen ‘opt-out’ variant voor opdrachten van boven de € 75 euro per uur, zoals in het regeerakkoord was aangekondigd.

De webmodule wordt bij wijze van pilot wel ingevoerd, namelijk in het najaar. Daarmee geeft de online tool om te bepalen of een opdrachtgever iemand als zzp’er mag inhuren ‘wel duidelijkheid, geen zekerheid’. Werkgevers kunnen de tool vrijwillig en anoniem gebruiken, belooft de minister verder.

Vervanging van de wet DBA

Het huidige kabinet werkt al tijden aan wetgeving rondom schijnzelfstandigheid. Ondertussen heeft de regering nog negen maanden om de Wet  Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) te vervangen. In het regeerakkoord beloofden de partijen dat de nieuwe wet ‘enerzijds (de inhuurder van) echte zelfstandigen zekerheid biedt dat er geen sprake is van een dienstbetrekking en anderzijds schijnzelfstandigheid (vooral aan de onderkant) voorkomt’.

De eerste wet DBA kreeg veel kritiek en ging in de ijskast. Minister Koolmees presenteerde een aantal plannen voor een nieuwe wet DBA, namelijk de conceptwet minimumbeloning en de zelfstandigenverklaring, en de webmodule.

Met de conceptwet wilde hij ten eerste de ‘onderkant van de markt’ beschermen, door een verbod op het inhuren van zzp’ers voor een tarief onder de € 16 euro per uur. Daarnaast kunnen opdrachtgever en zzp’ers die werken voor meer dan  € 75 euro per uur zekerheid vooraf krijgen met een zelfstandigenverklaring.

Het minimumtarief en de zogenaamde ‘opt-out’ komen er dus toch niet. Er was namelijk forse kritiek van belangenbehartigers.

Webmodule

De webmodule is een digitaal formulier voor opdrachtgevers om duidelijkheid te krijgen of voor opdrachten met een tarief tussen 16 en 75 euro per uur zzp’ers ingehuurd kunnen worden. De opdrachtgever beantwoordt zo’n twintig tot dertig vragen over de arbeidsverhouding en krijgt een advies: de opdracht kan wel of niet ingevuld worden door een zelfstandige. Als het mag, dan krijgt de opdrachtgever een ‘opdrachtgeversverklaring’.

Die verklaring geeft de opdrachtgever vooraf zekerheid dat hij geen loonbelasting en premies werkgeversverzekeringen hoeft te betalen, mits de partijen ook echt werken zoals zij hebben ingevuld in de webmodule.

‘Te veel twijfel’

Opdrachtgevers hadden tot nu toe veel kritiek op de webmodule. Ze vonden de vragen te moeilijk en de uitkomst geeft te weinig duidelijkheid. Die zorg deelt de minister niet: hij schrijft dat de webmodule ‘in een groot aantal gevallen duidelijkheid geeft’. Zo waren veel casussen ‘twijfelgevallen’. En zelfs als bijna alles wijst op een dienstbetrekking, geeft de webmodule als uitkomst ‘sterke indicatie van een dienstbetrekking’. Belangenorganisaties pleiten voor maatwerk per sector.

In de testfase bleek dat in 27 procent van de gevallen ‘geen uitsluitsel te geven was’. Een kwart van de testcases kreeg een zelfstandigenverklaring en in bijna de helft van de gevallen was sprake van een verkapt dienstverband.

Wegingsfactoren nog onduidelijk

Verder maakten werkgevers zich zorgen over de wegingsfactoren van de vragen. Hoe het zit met die wegingsfactoren, blijkt uit de brief van de minister. Hij schrijft: “Een zwaarwegend element levert 10 punten op, een minder zwaarwegend element 5 punten.”

Welke elementen zwaar wegen en welke niet, is te lezen in deze bijlage. Als de zzp’er doorbetaald wordt bij ziekte, hetzelfde werk doet als werknemers in de organisatie of langer dan een jaar bij een opdrachtgever werkt, zijn dat ‘sterke indicatoren van een dienstverband’.

Geen nieuwe wet nodig

Voor de webmodule is geen wetgevingstraject nodig. Daarbij is het gebruik ervan niet verplicht. Maar nu de minister Koolmees afziet van de wet minimumbeloning en zelfstandigenverklaring, is de webmodule ineens het enige nieuwe instrument om de zzp-markt te reguleren.

Modelovereenkomsten

Daarbij gaat het om een pilot in het najaar. Ondertussen maken opdrachtgevers zich zorgen over de modelovereenkomsten. De meeste overeenkomsten lopen namelijk in september af en het is niet duidelijk of ze verlengd worden.

Staatssecretaris Vijlbrief zegt tijdens de persconferentie dat de modelovereenkomsten geldig blijven. “Als het nuttig is, kunnen die verlengd worden.”

Auteurs: Hugo-Jan Ruts en Claartje Vogel

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

23 reacties op dit bericht

  1. De overheid munt uit in vaag blijven, geen zekerheid verschaffen en er voor te zorgen dat de grote bedrijven weg blijven komen met personeel ontslaan en via de achterdeur inhuren tegen (te) lage tarieven.

    Ik behoor gelukkig niet tot de groep met een laag tarief, dus misschien zie ik belangen van die kleine zelfstandigen over het hoofd. Maar ik veronderstel dat een (hoog) minimumtarief voor de onderkant van de markt positief zou uitpakken. Ik vraag me dus af welke “belangengroepen” hebben gepleit voor afschaffen van een minimumtarief.

    Het motto “wel duidelijkheid, geen zekerheid” vind ik persoonlijk stuitend. Typisch overheid: met een handvol halfbakken, vage en nietszeggende regels komen. Zekerheid krijg je dus nooit, je hoort pas achteraf hoe je het (niet) had moeten doen. Jammer, te laat!

  2. Ik hik nogal aan tegen het feit dat hogere inkomens dan per definitie wel zelfstandige zouden kunnen zijn. It-ers en boekhouders ed waarmee bedrijven ook continu werken zijn ook volgens mij een onderdeel van een bedrijf, en dus werknemer, als je de denkwijze van de overheid volgt. Dat houdt niet op bij een bepaald tarief. Belangrijker is hierin het tijdelijke volgens mij, dus in tijde van extra drukte, ziekte ed. Of projectmatig. Maar als kok, met een medium tarief, die zich op de laatst beschreven manier verhuurd, zou dat dan ineens niet meer zijn. Maar zich wel via een uitzendbureau tegen slechtere, niet zelf bedongen voorwaarden mogen verhuren…Klinkt voor mij zeer onlogisch en onwenselijk

      • Ik lees wel dat het minimumtarief er niet komt. Die 75 euro grens dus ook niet?

        Ik schrik trouwens wel van onderstaande percentages. De helft komt niet door de module. En wat te doen bij die 1 op de 4 personen waarbij geen eensluidend antwoord gegeven kan worden? Ik zou zeggen: “ondernemer, tenzij…” 🙂

        Quote: “Uit een eerste onderzoek onder zakelijke opdrachtgevers die de module hebben ingevuld, blijkt dat voor een kwart een opdrachtgeversverklaring kan worden gegeven en dat bij de helft sprake is van een dienstverband. Bij het overige kwart kon geen oordeel worden gegeven. De foutmarge noemen Koolmees en Vijlbrief “aanvaardbaar”

        https://www.nu.nl/politiek/6058118/kabinet-voert-toch-geen-minimumuurtarief-voor-zzpers-in.html

        • Sorry, ik moet beter lezen. Die 75 grens is de ‘zelfstandigenverklaring’. Die komt er dus ook niet. Wie uit “het veld” heeft bezwaar tegen die zelfstandigenverklaring? De diverse zelfstandigen vertegenwoordigers ook?

          • Ik heb er bijvoorbeeld bezwaar tegen, omdat het niks zegt over zelfstandigheid, eerder niet zelfs.
            Het gaat om hoe je de opdracht uitvoert, als dat uurtje factuurtje is met open eind, dan zegt het tarief helemaal niks, sluit me aan bij Dorien hierboven.

    • Vindt je een IT-er die bij een groot consultancy bedrijf wordt ingehuurd ook een werknemer van het inhurende bedrijf? Doet immers dezelfde werkzaamheden als de ZZP-er die ingehuurd wordt?

        • O ja? De ‘gezagsverhouding’ ligt anders bij het inhurende bedrijf en niet bij de it consultancy firma. Ik denk als je de webmodule invult er ook ‘dienstbetrekking bij inhurende bedrijf’ uitkomt.

          De discussie is gewoon voor 99% gevoerd vanuit fiscaal oogpunt.

          Er moet geld gehaald worden om het sociale vangnet in stand te houden. En sommigen verdenk ik van afgunst.

          Als de nou gewoon eerlijk zeggen en vertellen hoeveel geld ze nodig hebben per zzp. Dan maak ik het bedrag vanavond nog over en wil ik niks meer horen over schijnzelfstandigheid.

          • Denk zeker dat er fiscale motieven zijn, maar daar is ook niks mis mee, daar profiteren we allemaal van.
            De IT consultant verschilt nauwelijks van een gewone uitzendkracht natuurlijk. Maar wat is er mis mee om dan gewoon voor en consultancy bedrijf te gaan werken als het dan wel kan?

            • Volgens mij is het niet de discussie of je liever voor een consultancy bedrijf wilt werken of niet. (persoonlijk voor geen goud)
              Het gaat erom dat, ook jij, direct zegt dat dat een andere situatie is. Maar de gezagverhouding en ‘hetzelfde werk doen als een vaste medewerkers van het inhurende bedrijf’ zijn dus geen steekhoudende argumenten. Want dan zou de medewerker van een consultancy firma dus ook ‘in dienst’ zijn bij het inhurende bedrijf.

              Het komt er gewoon op neer dat er constant de verkeerde argumenten gebruikt worden. Als het gaat om het innen van sociale lasten, zeg het dan gewoon en geen de ZZP-er de keus om die te betalen om van al de ellende af te zijn. Ik zou graag betalen om van al deze ellende af te zijn.

  3. Het enige dat voor mij telt is of mijn klanten (opdrachtgevers) hier vrede mee hebben en zich niet gehinderd voelen in het uitbesteden van werk aan zzp’ers.
    Goed dat het minimumtarief is verdwenen. Die was veel te laag. Prima dat de zelfstandigenverklaring ook van de baan is. De begrenzing van een jaar werkt alleen maar marktverstorend en geeft een onnatuurlijke verdeling tussen zelfstandig professionals die onder en die boven de grens van € 75,- hun werk doen.
    Het gaat dus nu nog om die webmodule. Dat wordt de totem waar we met z’n allen om heen gaan dansen.

  4. Goh, de webmodule wordt dus toch leidend/lijdend voorwerp…. je verwacht het niet…

  5. Haaha….dit hebben we voorspeld en ook aangegeven….en ja die webdocumenten is een ambtelijk gedrocht….totaal geen pragmatisme…..stop met die onzin e laat iedereen gewoon zij werk doen, belasting afdragen naar verhouding en genieten van t leven….

    Nogmaals stop met dit semi communisme …. hansen af van de burger en dus ook van de zzper….de huidige aanpak heeft ook iets racistisch en discriminerend in zich….

    Even ook nog iets anders….wanneer komt er berichtgeving naar buiten dat Kabinet en 1e en 2e Kamer 20% van hun gage hebben ingeleverd ivm de Coronacrisis…..tot nu toe blijft t ijzig stil….

  6. Hebben jullie al ‘punten geteld’? Door de generieke en niet sectorspecifieke aanpak bij de webmodule worden grote groepen van zelfstandigen vrijwel uitgesloten van het buiten dienstbetrekking werken. De zorg bijvoorbeeld. Vrijwel altijd zijn solistisch werkende zorgverleners bezig met het oplossen van een probleem bij ziek en piek (zie op de IC tijdens de pandemie), onderdeel van een organisatie van een zorgaanbieder, met bepaalde opleidingen. Vervangen is ook vaak voor iets langer. Beroepskleding voor de identificatie van de functie of ivm hygiëne eisen… kaaatsjingg meer dan genoeg punten voor de kwalificatie ‘in dienstbetrekking’ terwijl op grond van de sectormodelovereenkomsten vast is gesteld dat er buiten dienstbetrekking wordt gewerkt. Daarmee zullen de modelovereenkomsten wel gaan verdwijnen

  7. Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was! de laag betaalde zzp-ers zullen nu nog meer worden uitgeknepen door bedrijven helaas.

  8. Wat bedoel je met ‘natuurlijk’?
    Het gaat er toch om of er een verkapt dienstverband is bij de inhurende partij? Als ik naar de criteria kijk staat er nergens ‘staat u al op de payroll bij een ander bedrijf’?
    Ik ben ook al in dienst bij mijn eigen bv. Dat kan het verschil dus niet zijn.
    Wat maakt de inzet voor dezelfde opdracht door een consultant van een groot bedrijf anders dan die van een ZZP-er?

    • helemaal mee eens. Het enige verschil wat ik zie zit hem in de bijdrage aan sociale potjes (en het recht daar aanspraak op te maken!). Als dat nou het probleem, los dat dan op ipv allemaal moeilijke en niet handhaafbare wetten te maken…