"Exploring the future of work & the freelance economy"

UpWork verwijdert 70% van zijn freelance profielen. En dat heeft niets met corona te maken

Grootste freelance platform scherpt haar strategie verder aan: focus op meer omzet en langer lopende opdrachten.

Freelance platform UpWork heeft in februari 1,8 miljoen profielen van ingeschreven freelancers verwijderd. Bijna 70% van het totaal. Er staan nu nog 850.000 freelancers op het grootste freelance platform ingeschreven. Dat weet techblogger Joshua Fruhlinger te melden in zijn artikel op thinknum.

De forse daling kwam op een moment dat het bedrijf een winst van $ 80 miljoen dollar wist te rapporteren, een groei van 17%. In een toelichting aan aandeelhouders legt het bedrijf uit dat er een ‘skill gap’ zit tussen waar klanten naar zoeken en wie op het platform zitten.

In 2016 gooide UpWork al haar tariefmodel om (zie hier). Op zoek naar opdrachten met hogere tarieven, een langere looptijd en ook vaker ‘onsite’ in plaats van ‘offsite’. En dus niet meer de typische snipperopdrachtjes waar het bedrijf ooit mee begon. Opdrachtjes voor veelal Amerikaanse klanten maar uitgevoerd door freelancers in Zuid Oost Azië.

Grootste leverancier ter wereld

Hayden Brouw, CEO van UpWork: ‘Ons doel is om de grootste leverancier van flexibele talent oplossing in de wereld te worden. Door het aantrekken van de beste opdrachtgevers, de beste opdrachten en het beste talent in de wereld.”

Veel van de ingeschreven freelancers passen dus blijkbaar niet dat profiel. Vandaar de actie van UpWork.

Upwork ging in oktober 2018 naar de beurs, met een koers van $ 21 per aandeel. Na een piek van bijna $ 23 een jaar geleden, maakt het aandeel al een jaar een glijvlucht en staat nu net onder de $ 7.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts