Gouden toekomst voor detachering, maar bureaus moeten aan de slag

Flex- en arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse geeft zijn visie op de toekomst van detachering. “Zet niet de opdrachtgever, maar de kandidaat centraal.”

“Detachering is de ultieme combinatie tussen vast en flex”, vindt flex- en arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse. Wie werkt via detachering, is namelijk in dienst bij het detacheringsbureau maar werkt op projectbasis bij diverse opdrachtgevers. “Daarmee heb je alle zekerheden van een vast contract en ervaar je de voordelen van flexibel werken.”

Daar was zijn publiek het uiteraard mee eens. Davidse sprak namelijk tijdens de eerste themabijeenkomst van de Vereniging voor Detacheerders Nederland (VvDN). Zo’n 75 afgevaardigden van detacheringsbureaus kwamen bijeen rondom het thema ‘aanstekelijk werkgeven’. Volgens Davidse heeft detachering veel potentieel voor de werknemer van de toekomst, als de bureaus tenminste nog meer hun best gaan doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het schort aan goed werkgeverschap bij de meeste detacheerders.

Te weinig aandacht voor kandidaten

Gedetacheerden voelen zich over het algemeen te weinig betrokken bij het bureau, blijkt uit onderzoek van de VvDN. De band met de opdrachtgever is sterker. Dit komt niet alleen omdat ze in de dagelijkse praktijk fysiek aanwezig zijn bij de opdrachtgever, maar vooral omdat detacheringsbureaus niet genoeg aandacht voor hun werknemers hebben.

Detacheerders zijn niet verrast door deze onderzoeksresultaten, vertelt secretaris Peter Hulsbos van de VvDN. “Iedereen merkt de spanning op de arbeidsmarkt en de strijd om talent”, vertelt hij. “De voornaamste doelgroep voor detacheerders is de HBO+-professional. Die is schaars en zijn eisen nemen toe. Daarom is goed werkgeverschap hartstikke actueel en een blijvend aandachtspunt voor detacheringsbureaus.”

‘Neem de stipster serieus’

“Door de vergrijzing krimpt de beroepsbevolking,” zegt Davidse. “Het wordt nog veel moeilijker om mensen te vinden. Als jij in 2020 nog voldoende kandidaten wilt hebben, moet je keihard aan de slag. Verplaats je in de wensen van je werknemers. Zet ze in op hun sterke kwaliteiten en hun interesses, daag ze uit, ontwikkel ze, laat ze presteren, ontdekken en groeien. Voer ze naar de nieuwe toekomst, geef ze aandacht en waardering.”

De belangrijkste doelgroep voor detacheerders zijn de zogenaamde ‘stipsters’, vertelt hij. Dit zijn werknemers van 25 tot 40 jaar. “Ze willen meedenken, uitdaging en bovenal serieus genomen worden”, zegt hij. “Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren ontevreden zijn over hun relatie met het detacheringsbureau. We moeten dus beter naar deze groep luisteren.”

Detachering als beroepsgroep

De meeste bureaus zijn wel bezig met goed werkgeverschap, vertelt Hulsbos. Maar het kan altijd beter en daarom vond de verenging het belangrijk om deze bijeenkomst te organiseren. “Iedereen kent het belang, dat is bijna een open deur”, zegt hij. “Maar echt invulling geven aan goed werkgeverschap is makkelijker gezegd, dan gedaan.”

Daarom is aanstekelijk werkgeverschap één van de speerpunten van de VvDN, vertelt Hulsbos. De vereniging van detacheerders bestaat sinds begin dit jaar. Er zijn nu 57 leden en het aantal deelnemers blijft groeien, zegt de secretaris. Samen maken de bureaus zich sterk voor erkenning van hun beroepsgroep. Ze willen onder andere een wettelijke basis voor detachering als werkgevers- en dienstverleningsvorm en gezamenlijke verankering van de rol van detacheerders als excellente werkgever voor professionals.

Eerst de kandidaat, dan de opdrachtgever

Hoe zorg je dan dat je zo’n excellent werkgever wordt? Hulsbos: “Achterhaal de wensen van je mensen en kijk hoe je daar invulling aan kunt geven. Die zoektocht is voor iedereen actueel. Hoe je goed werkgeverschap invult, is voor ieder bureau anders.”

Davidse vertelt over een bureau dat zijn kandidaat weghaalde bij de opdrachtgever, omdat hij zich niet op zijn plek voelde bij de klus. “En zo hoort het”, vindt de flexadviseur. “Zet niet je opdrachtgever, maar de kandidaat centraal. Het detacheringsbureau van de toekomst is gebouwd rondom de stipster. Wat wil hij leren? Waar wordt hij blij van? Welke opdracht hoort daarbij? En denk ook aan de merkbeleving van je bureau. Creëer een inspirerende, consistente beleving en word een sterk flexwerk-merk.”

Wat wil de gedetacheerde? Deze voorstellen werden het vaakst genoemd in de enquëte:

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Eén reactie op dit bericht

  1. Zoals altijd een originele invalshoek en goed neergezet. Ik ben het dan ook met grote delen van het betoog van Wim eens. Ik begrijp ook dat, gezien de samenstelling van het publiek, het volgende geponeerd is:
    [Met detachering] “heb je alle zekerheden van een vast contract en ervaar je de voordelen van flexibel werken. Daar was zijn publiek het uiteraard mee eens.”

    Met deze stelling ben ik het niet per se eens, vooral niet met ‘DE’ voordelen. Je ervaart in mijn ogen slechts een enkel voordeel van flexibel werken, namelijk voor verschillende opdrachtgevers werken. That’s it. Er zijn andere voordelen maar die houden verband met de loondienstsituatie en goed werkgeverschap (invloed op je werk, training, zekerheid etc.).

    Diegenen die van DE (= alle) voordelen van flexibel werken willen genieten, zijn de ‘echte’ ZZP’ers. Zij zijn immers zelfstandig ondernemer en willen zelf bepalen wanneer, voor wie, hoe vaak, hoe lang en tegen welk tarief ze werken. Werken via (reguliere) detacheerders is hier geen echt alternatief voor. Dan dien je immers, hoe centraal je zogenaamd ook staat, je belangen samen met je ‘fieldmanager’ te verdedigen. Deze belangen lopen simpelweg niet altijd synchroon. Er is met de detacheerder immers een gezagsverhouding, je bent gewoon in loondienst, en vroeg of laat moet je van de bank af en aan de gang of je er nu zin in hebt of niet. Voor ZZP’ers is werken via een reguliere detacheerder op ad hoc (projectbasis) prima maar structureel is dit geen oplossing voor ZZP’ers en de WDBA/WAB-toestand. Eventueel inderdaad wel voor de benadering van de groep twijfelaars tussen 25-40 jaar die meer variatie wil maar die geen ondernemer wenst te zijn. In die zin hebben detacheerders inderdaad nog veel (meer) te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *