Zp’ers gezocht: wat betekent Goed Opdrachtgeverschap voor jou?

Ben jij als freelancer minder gelukkig als opdrachtgever je werktijden bepaalt? En is het nou wel of niet een goed idee om als opdrachtgever jouw freelancers een cursus aan te bieden? Dat is nog niet eerder onderzocht in Nederland en daar brengen Ruth en Annabelle van de Universiteit van Tilburg verandering in.

Twee masterstudenten van de Universiteit van Tilburg hebben je hulp nodig. Zij doen onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap onder freelancers. Wat heb jij nodig van je opdrachtgever als zzp’er? En waar zit je juist helemaal niet op te wachten? Dat proberen Ruth de Kort en Annebelle van den Akker te achterhalen.

Je kunt helpen door deze online vragenlijst (https://nl.surveymonkey.com/r/WCYKX8Y ) over jouw ervaringen als zelfstandige in te vullen. Dat kost zo’n 15 minuten. De antwoorden worden vertrouwelijk en anoniem behandeld.

Interessante inzichten

“De inzichten uit ons onderzoek zijn belangrijk voor zowel freelancers als opdrachtgevers”, vertelt De Korte. “In de eerste plaats omdat er eigenlijk heel weinig onderzoek is gedaan naar werktevredenheid en betrokkenheid onder freelances. De meeste studies gaan over mensen in loondienst. En dat is jammer, want zulk onderzoek kan bijdragen aan een betere samenwerking en meer werkgeluk.”

Freelancers hebben er baat bij, omdat het ze helpt afspraken te maken en opdrachten te selecteren.

Autonomie

“Ik onderzoek bijvoorbeeld of er een verband is tussen autoriteit en werkgeluk”, vertelt De Korte. “Veel freelancers kiezen tenslotte voor ondernemerschap omdat ze vrijheid belangrijk vinden. Bovendien is een gezagsrelatie tussen zzp’er en opdrachtgever wettelijk niet toegestaan. Maar soms moet een zzp’er nu eenmaal voldoen aan de spelregels van de organisatie.”

Als coach of manager heb je bijvoorbeeld weinig te doen als jij op kantoor bent als als het team er niet is. En een cameraman kan nu eenmaal niet filmen zonder de rest van de crew. Maar hoe ver gaat de autoriteit van de opdrachtgever in de praktijk? En welk effect heeft dat op de zelfstandigen? Dat probeert zij uit te vinden met het onderzoek.

Betrokkenheid

Collega-onderzoek Van den Akker richt zich specifiek op inclusieve HR-praktijken. Dat gaat over bijvoorbeeld inwerktrajecten en persoonlijke ontwikkeling.

Kun je als organisatie zorgen voor meer betrokkenheid door bijvoorbeeld trainingen aan te bieden? Moet je ze uitnodigen voor brainstorms, uitjes en workshops, of zitten zij daar helemaal niet op te wachten?

“Voor opdrachtgevers is het interessant om te weten hoe je freelancers motiveert”, zegt De Korte. “Voor een goede opdrachtgever zetten freelancers misschien wel een stapje extra.”

Tweede onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap

Dit is de tweede keer dat ZiPconomy en het departement Human Resource Studies van Tilburg University samen groot onderzoek doen naar Goed Opdrachtgeverschap. Het rapport wordt komend najaar breed gedeeld door ZiPconomy.

Vul de enquête in https://nl.surveymonkey.com/r/WCYKX8Y

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

9 reacties op dit bericht

  1. Interessant onderwerp en het is hoog tijd dat er meer aandacht voor komt. Voor mij houdt het thema echter iets anders in dan zelf je uren mogen bepalen. Hoe kunnen we opdrachtgevers helpen hun vraag beter te formuleren, hun gewenste resultaat te definieren, de benodigde en aanwezige randvoorwaarden te beschrijven? Daar is voor Nederland en ZZP-land nog veel winst in te behalen.

    • @Marijke, dank voor je reactie. Naast goed opdrachtgeverschap is er ook zo iets als goed opdrachtnemerschap. Goed duidelijk maken wat je van een zp’er verwacht, is een onderdeel van goed opdrachtgeverschap (en verbeterpunt, zo bleek uit ons eerder onderzoek). Maar als die niet duidelijk is, dat is het natuurlijk ook aan de zp’er zelf om daar duidelijkheid in te krijgen.

  2. De enquête gaat eigenlijk vooral over interimmers, mensen met maar één grote opdracht tegelijk. Als zzp’er met de diverse portefeuille en doorlopende opdrachten is dit niet in te vullen. Maar misschien ben ik wel de uitzondering hoor.

    • @Mirjam, dank voor je reactie en invullen van de enquete. We vinden het een belangrijk onderwerp.
      Ik je opmerking wel plaatsen. Het onderzoek is niet sec gericht op hen die langere opdrachten doen bij 1-2 opdrachtgevers. In het begin wordt ook gevraagd hoeveel opdrachtgevers je per jaar hebt, om juist ook wel het verschil in perceptie te zien tussen zp’ers met veel of juist weinig opdrachtgevers. Al zal je idd ws wat vaker nvt invullen.
      Overigens ben je zeker niet de enige met veel verschillende opdrachtgevers. Er zijn naar schatting 550.000 zzp’ers die b-to-b diensten leveren. Naar schatting doet 40% dat voor bij veel verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd.

    • De hele ZZP (en wetdba) discussie wordt eigenlijk een beetje gekaapt door het interim wereldje heb ik het gevoel. Die willen zo graag als zelfstandig ondernemer gezien worden, terwijl ze vaak fulltime en langdurig bij 1 opdrachtgever zitten, wat weinig met ondernemen te maken heeft.
      De echte zzp’ers (met meerdere opdrachten en fixed price enz) hoor je er nooit over, in mijn omgeving maakt niemand zich er druk om, gewoon je opdrachten binnenhalen, daar zijn ze druk mee.
      Zo ook deze enquête blijkbaar weer daarop gericht is, maar zipconomy is ook een blog voor witte boorden zzp’ers volgens mij, interimmers.
      De interimmers hebben andere behoeftes dan een ondernemer, verplichte werktijden is er zo een, een interimmers vindt dat wel best, maar een onderneemt bepaalt dat zelf wel natuurlijk, die heeft vaak ook nog andere verplichtingen, kan zich niet schikken naar 1 opdrachtgever.

      • @Klwinkel: Wat je zegt klopt niet helemaal voor alle interimmers. Ik combineer als zelfstandige een eigen bureau voor coaching en communicatie en laat me ook inhuren als interimmer, maar voor korte opdrachten (gemiddeld 6 mnd). Hier was in de enquête ook geen ruimte voor. En wat jammer dat we geen open antwoorden konden geven, want over goed (en met name slecht) opdrachtgeverschap kan ik behoorlijk wat verhalen vertellen…

        Het is daarnaast jammer dat de enquête niet vraagt naar de rolopvatting van interimmers. Je beoordeling van de stellingen staat of valt namelijk met hoe je als interimmer tegen je eigen opdrachtnemerschap aankijkt. Ik vind bijv. verwachtingsmanagement, opdrachtafbakening en je weg vinden in een organisatie beslist bij mij als opdrachtnemer thuishoren en verwacht daarin dus minder van de opdrachtgever.

  3. Jammer, maar de enquête is voor mij niet in te vullen. Ik heb een vertaalbureau en zie mijn opdrachtgevers nooit of heel zelden. Ik zit gewoon achter mijn eigen mijn werk te doen, krijg een bestand per mail en lever een vertaling op de afgesproken dag. Uiteraard gebeurt dit alles op basis van een offerte en een simpel akkoord per mail, maar daarmee houdt het wel op voor wat betreft een ‘traject’.