"Exploring the future of work & the freelance economy"

Hoe maak je als uitzendbureau de stap naar een rol als Master Vendor?

Als je als uitzendbureau méér wil dan ‘handjes leveren’, is een strategische rol als Master Vendor vaak de gedroomde positie. Maar hoe kun je die rol eigenlijk in de wacht slepen?

Organisaties die niet meer op ad-hoc-basis uitzendkrachten willen inzetten, besluiten vaak eerst met een aantal voorkeursleveranciers te gaan werken. Er komt dan meestal een min of meer gecoördineerde aanpak, met afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Kennis in de organisatie wordt dan vaak gebundeld, bijvoorbeeld bij de afdeling inkoop.

Maar wat als die aanpak na verloop van tijd ook niet meer het gewenste resultaat oplevert? De volgende fase in het zogenoemde ‘volwassenheidsmodel’ is dan meestal het inschakelen van een ‘Master Vendor’, oftewel: één voorkeursleverancier, die de volledige regie op zich neemt voor het inleenproces van een organisatie.

Zo’n Master Vendor-rol is een droom voor veel uitzendorganisaties. Niet alleen omdat ze dan meer garantie hebben van werk bij één bepaalde opdrachtgever. Nee, vooral omdat ze dan kunnen doen waar ze zeggen goed in te zijn: strategisch meedenken in de hele staffing-behoefte. Niet alleen maar ‘handjes leveren’, maar juist toegevoegde waarde bieden.

Niet alleen voor de grote jongens

Het lijkt misschien een rol die alleen grote uitzendorganisaties kunnen spelen. Maar in de praktijk zie je tegenwoordig dat ook kleinere organisaties het spel onder de knie beginnen te krijgen. Mits ze daarbij ondersteund worden door de juiste tooling, die inzicht geeft in wat de behoefte van de klant is, en aan de andere kant ook de mogelijkheden bij de leveranciers in kaart weet te brengen.

Opdrachtgevers vragen in de praktijk overigens meestal ook om onafhankelijke tooling. Ze willen niet overgeleverd zijn aan het systeem van de ene leverancier, omdat ze dan bang zijn daarvan te afhankelijk te worden. En dan zou je natuurlijk kunnen kiezen voor een zogeheten managed services provider, maar die MSP’s spreken vaak niet ‘de taal’ die nodig is voor de uitzendsector maar zijn meer gericht op de ‘witte boorden’ posities. Een speciaal ingericht Master Vendor model gecombineerd met een vendor management-systeem (VMS) is dan vaak een betere optie.

Het ideale geval

In de eerdere afleveringen van deze serie stonden we al uitgebreid stil bij de rol die de master vendor in het ideale geval zou kunnen bieden: professioneel leveranciersmanagement, snel kunnen schakelen, processen op orde, compliancy, meerdere sourcingsstrategiën. Kortom: dé regisseur in het volledige flexproces.

Maar hoe krijg je als uitzendbureau die gedroomde rol nu? In de eerste plaats door te investeren in verregaande automatisering. De effectiviteit in het uitzendproces kan vaak nog veel hoger, als bureaus bereid zijn over hun angsten heen te stappen. De goede intercedentes zijn juist sterk in het contact met kandidaten. Maar automatisering maakt dat contact niet overbodig, maar faciliteert het juist. Het is misschien geen bijster origineel voorbeeld, maar denk aan de verjaardag van de kandidaat. Juist een geautomatiseerd systeem kan ervoor zorgen dat de intercedent de gelegenheid krijgt op zo’n verjaardag nog even contact op te nemen. Daar kun je je dan vervolgens op onderscheiden.

In de tweede plaats ligt er volgens mij een kans in goed leveranciersmanagement. Maak afspraken met collega-bureaus over 100%-leveringsgarantie, en zorg dat het technologisch geen enkele moeite kost om hun kandidaten ook bij de opdrachtgever aan de slag te laten gaan.

In de derde plaats: zorg dat je die regierol ook echt kunt waarmaken. Wees voorbereid op de strategische discussie, en gebruik alle beschikbare data en inzichten om uit de operationele modus te komen en echt toegevoegde waarde voor de opdrachtgever te kunnen leveren. Zorg voor tooling die optimaal inzicht en transparantie biedt. Alleen dan weet je waar de pijnpunten van een opdrachtgever zitten, en kun je laten zien dat jij als master vendor degene bent die die pijn kan bestrijden.

Dit is de zesde en laatste aflevering in een serie artikelen over VMS’en en technologie om flexibele arbeid te organiseren. De eerste vier afleveringen:

Meer weten over de Master Vendor?

Bart Goossens (Nétive) gaf in september een webinar over de toegevoegde waarde van de Master Vendor.

 

Ik ben Bart Goossens en werk bij Nétive als Sales Director. Mijn primaire verantwoordelijkheid is het ontwikkelen van nieuwe business zowel in bestaande als nieuwe markten. De afgelopen 25 jaar ben ik veel in aanraking geweest met Business Development. Onder andere bij Randstad en ManpowerGroup heb ik daarnaast ruime ervaring opgedaan in de HR dienstverlening. Specifiek bij ManpowerGroup ben ik de laatste 6 jaar onder andere verantwoordelijk geweest voor de business development van het MSP label en heb hierbij nauw samengewerkt met Netive. Hierdoor ben ik enthousiast geworden over de applicatie en het bedrijf Netive. Het enthousiasme en de ambitie van Nétive in combinatie met een onafhankelijke en volledige de applicatie laten mij geloven dat digitalisering in de HR Dienstverlening een steeds belangrijkere rol gaat innemen. Bekijk alle berichten van Bart Goossens