tarief zelfstandigen

Slechts 1 op de 10 zzp’ers verhoogt tarieven wegens schaarste op de arbeidsmarkt

Leidt krapte op de arbeidsmarkt ook tot hogere tarieven voor zelfstandigen? Dat valt nog behoorlijk tegen, blijkt uit recente cijfers. Velen hebben hun tarief zelfs verláágd.

Slechts 1 op de 10 zelfstandigen zegt het afgelopen jaar er qua uurtarief op vooruit te zijn gegaan. Bijna een even grote groep is juist in tarief gedaald. Gecorrigeerd voor inflatie zegt zelfs 3 op de 4 zelfstandigen er qua uurtarief op achteruit te zijn gegaan het afgelopen jaar, aldus een rondvraag van Intelligence Group onder 226 zzp’ers in het tweede kwartaal van dit jaar.

tarieven zelfstandige

De onderzoekers noemen dit ‘bijzonder’, gezien de krapte en schaarste op de huidige arbeidsmarkt. De bevinding sluit wel aan bij eerdere publicaties. Die lieten immers ook al zien dat de krapte zich voorlopig nauwelijks lijkt te vertalen in stijgende tarieven onder zzp’ers.

Vooral overstap leidt nog wel eens tot verhoging

Uitgesplitst naar het type opdracht is te zien dat met name zelfstandigen die bij nieuwe opdrachtgevers aan de slag gaan, nog wel eens hun tarief weten te verhogen. Maar ook dat deel is met 14% nog steeds maar beperkt. Zzp’ers die hun diensten bij huidige en of bekende opdrachtgevers verlenen verhogen hun tarieven echter nóg minder vaak (11%). De tarieven stijgen – weinig verrassend – het minst onder de groep zzp’ers die geen nieuwe opdrachten had (6%).

‘Marktwerking ontbreekt bij zzp’ers’

Volgens de onderzoekers van Planet Interim en Intelligence Group tonen de nieuwe cijfers eens te meer aan dat ‘er geen sprake is van marktwerking als het om de uurtarieven van zzp’ers gaat’. Hooguit is er sprake van dat werk-/opdrachtgevers de uurtarieven van zzp’ers koppelen aan de intern gehanteerde cao-schalen. Dit kan bijvoorbeeld verklaren dat in de praktijk zzp-tarieven eerder cao’s lijken te volgen dan te reageren op krapte en schaarste in de markt.

In de praktijk lijken zzp-tarieven eerder cao’s te volgen dan te reageren op krapte en schaarste in de markt.

De benchmark-tarieven-tool voor zzp’ers, die wordt samengesteld op basis van marktdata van onder andere Planet Interim, Jobdigger en Intelligence Group, beoogt dat te veranderen. De tarieventool is volgens de initiatiefnemers bedoeld om meer transparantie in de markt te brengen. Zo zouden zelfstandigen beter weten wat ze waard zijn. Hierdoor zouden ze ook vraag en aanbod beter in hun tarief kunnen verwerken.

Lees ook:

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman