"Exploring the future of work & the freelance economy"

Rabo Inclusief. Iedereen die wil werken, verdient een kans

Rabobank startte in mei 2017 met het project Rabo Inclusief. Daarmee biedt Rabobank een werkplek voor mensen met een arbeidsbeperking. Het project zorgt voor een eye opener binnen de organisatie, bijzondere verhalen en mooie ontmoetingen.

“Growing a better world together”; zo luidt de nieuwe slogan van Rabobank. “Bijdragen aan een betere wereld kan op verschillende manieren”, meent Rita Grootendorst, projectleider Rabo Inclusief bij Rabobank. “Rabobank vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen op de arbeidsmarkt, ook mensen met een arbeidsbeperking.” 1,7 Miljoen mensen met een arbeidsbeperking zeggen dat zij moeilijk aan werk kunnen komen. Dat is schrijnend.  Daarom startte Rabobank in mei 2017 met het project Rabo Inclusief. Het project zorgt voor een eye opener binnen de organisatie, bijzondere verhalen en mooie ontmoetingen.

Volwaardig

Rita Grootendorst, projectleider Rabo Inclusief bij Rabobank

Met Rabo Inclusief biedt Rabobank een werkplek voor mensen met een arbeidsbeperking. Rita is sinds mei 2017 projectleider van RaboInclusief. Rita: “Ik vind het belangrijk dat mensen die kunnen en willen werken, niet langs de zijlijn hoeven te staan, maar volwaardig mee kunnen doen en daar draag ik graag een steentje aan bij. Toen ik hoorde over het project Rabo Inclusief, was ik erg enthousiast en ik ben blij dat ik dit project nu mag leiden. Mijn zoon Mario van 11 jaar heeft een chronische ziekte. Ik zie waar hij dagelijks mee worstelt maar ik zie ook hoe enorm sterk en moedig hij is door alles wat hij meemaakt. Hierdoor kan ik mij denk ik nog beter verplaatsen in de doelgroep van het project.”

Samenwerken met bureaus

Dit jaar wil Rabobank 180 arbeidsplaatsen creëren voor mensen met een beperking. 80 bij Rabobank Centraal en één per lokale bank. Inmiddels heeft Rabobank, tijdens de opzet van het project, circa 15 plaatsen gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking.

“Rabobank bood al plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, alleen was er nog geen helder proces. Met de ambitie om steeds meer plaatsen aan te bieden, is in 2017 besloten om dit meer procesmatig te doen. Dat is één van de pijlers wat dit project succesvol maakt: het opstellen van een duidelijk proces. De tweede pijler is het aanwakkeren van de organisatie”, aldus Rita. “Als wij nieuwe vacatures hebben, denken we er bewust over na of de vacature ook vervult kan worden door iemand met een arbeidsbeperking en zo ja, voor welke specifieke doelgroep de functie geschikt is. We werken samen met verschillende bureaus die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van mensen met een arbeidsbeperking naar werk. Wij werken samen met Brainnet als tussenpartij, zij zetten de vacatures uit bij de bureaus. De gespecialiseerde recruiter van Brainnet, Astrid Rannenburg, doet de eerste selectie. Daarvoor ziet en spreekt zij ook sollicitanten.”

We willen dat mensen op een positieve manier kennis maakten met mensen met een arbeidsbeperking

Ambassadeurs

Toen het proces van Rabo Inclusief helder was, werd het tijd om aandacht te besteden aan 2e tweede pijler: het aanwakkeren van de organisatie. “Een project slaagt alleen als je medewerkers en managers meekrijgt. We hebben veel moeite gestopt in interne publiciteit en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Nu komen managers ook uit zichzelf naar mij toe omdat zij een een vacature op de afdeling hebben die ook vervult kan worden door iemand met een arbeidsbeperking. We wilden dat mensen op een positieve manier kennis maakten met mensen met een arbeidsbeperking. 3 december 2017, in het kader van Disability Day, konden medewerkers koffie bestellen in gebarentaal, bij een Gabarista (Sign Language Bar). Dit zorgde voor positieve reacties en mooie interacties. Daarnaast hebben wij een ervaringsworkshops georganiseerd voor onze recruiters en managers, zodat zij zelf kunnen ervaren hoe het is om een arbeidsbeperking te hebben. Hierdoor kunnen ze zich ook beter verplaatsen in de doelgroep en beter beoordelen welke functie voor wie geschikt is en welke aanpassing op de werkplek gedaan moet worden”, legt Rita uit.

Leer van elkaar

“Toen wij voor het eerst een medewerker aannamen met een arbeidsbeperking hadden wij de impact enorm onderschat. Je denkt dat je weet waarmee je te maken hebt, maar in werkelijkheid is dat niet zo. We hebben er veel van geleerd en het heeft ons gestimuleerd om meer mensen aan te nemen. Medewerkers met een arbeidsbeperking hebben veelal bijzondere talenten. Zij hebben veelal een enorme veerkracht, doorzettingsvermogen en creativiteit. Daarnaast merkte dat een medewerker met een auditieve beperking, aan de lichaamstaal van een klant kan zien hoe de klant zich voelt. Medewerkers met een vorm van autisme, kunnen op bepaalde gebieden subliem zijn. Zij kunnen dingen die reguliere medewerkers niet kunnen. Zo mooi om te zien.

Ambassadeurs

Om medewerkers met een arbeidsbeperking van elkaar te laten leren en met elkaar in contact te brengen, is ‘RAP aan de slag’ opgezet. Het medewerkersnetwerk van Rabobank voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Jaarlijks worden meerdere bijeenkomsten en events georganiseerd met passende onderwerpen en interessante sprekers. “Twijfel je als werkgever of er binnen jouw bedrijf ruimte is voor iemand met een beperking? Doe het, maar begin klein. Met een afwachtende houding kom je er sowieso nooit achter. Neem bijvoorbeeld één medewerker met een arbeidsbeperking aan op een afdeling waarvan de manager er achter staat. Als je meteen draagvlak creëert bij de juiste persoon, zal de rest volgen. Het meekrijgen van de top van de organisatie is ook belangrijk. Ons hoger management begint regelmatig over het project Rabo Inclusief. Zij treden nu op als ambassadeurs en zorgen ervoor dat het project voldoende aandacht krijgt binnen de organisatie.”

Ga met mensen in gesprek en luister oprecht. Pas dan begrijp je de situatie van de ander en weet je welke behoeften de ander nodig heeft

Naast het meekrijgen van de organisatie, vergt het ook aanpassingen op de werkvloer. Dat kunnen praktische aanpassingen zijn zoals de aanwezigheid van een helling of lift voor iemand in een rolstoel, maar er moet ook rekening gehouden worden met de behoefte van de medewerker. Zoals het hebben van een rustige werkplek. Rita: “Wat vaak onderschat wordt, is dat de beperking veel energie kost. De medewerker kan een halve dag op een drukke afdeling werken, maar moet de rest van de dag in een rustige ruimte werken om weer op te laden. Een goed en open gesprek is heel belangrijk. Ga met mensen in gesprek en luister oprecht. Pas dan begrijp je de situatie van de ander en weet je welke behoeften de ander nodig heeft.”

Rita sluit af: “Als een werkgever deze tips in gedachten houdt, weet ik zeker dat elke werkgever een mooie werkplek kan zijn voor mensen met een arbeidsbeperking en zorgen we er samen voor dat deze mensen een kans krijgen op een baan! Want zij willen niet aan de zijlijn staan, maar volwaardig meedoen.”

Dit interview is eerder verschenen in het Brainnet eMagazine ‘Met Ambitie’

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen.

Bekijk alle berichten van Brainnet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *