"Exploring the future of work & the freelance economy"

Techniek wint het nooit van ‘persoonlijke’ recruiter

Hays voorspelt hoe graag talenten een nieuwe baan zouden willen.

Het einde van de recruitmentbureaus is al regelmatig voorspeld. Toch bestaan ze nog steeds. Hays geeft een kijkje in de meest recente ontwikkelingen van recruitment en ontwikkelde een tool waarmee je kunt voorspellen hoe graag een kandidaat zou willen switchen van baan.

Het is meerdere keren voorspeld: recruitmentbureaus zouden binnen afzienbare tijd overbodig worden. Eerst zouden vacaturewebsites werving en selectie door een bureau overbodig maken. Vraag en aanbod zouden immers via internet naadloos op elkaar worden afgestemd. Daarna zouden sociale platforms als LinkedIn als vanzelf regelen dat werkgevers online de ideale kandidaat zouden vinden. 

Toch bestaan recruitmentburaus nog steeds. Hays legt in het rapport De Transformatie van Recruitment uit hoe het kan dat noch LinkedIn, noch de online vacaturebanken de hooggespannen verwachtingen nooit hebben kunnen waarmaken.

Persoonlijke relaties

Bij online vacatureplatforms werd júist duidelijk dat bij bemiddeling persoonlijke relaties een belangrijke rol vervullen. En terwijl de kracht van social media natuurlijk is dat kandidaten zichzelf kunnen aanprijzen, is dat tegelijkertijd ook hun zwakte. Wie een nieuwe baan wil, denkt dat werkgevers hem wel kunnen vinden en is dus veel minder actief op zoek naar ‘een nieuwe uitdaging’.

Zelfs na de opkomst van de sociale media steeds kwam de doodsteek voor de recruitmentbureaus dus toch niet. Zelfs niet toen zogenaamde aggregators alle vacatures gingen verzamelen op een plek, zodat banen nog makkelijker vindbaar werden. Solliciteren was nog nooit zo makkelijk, dus werkgevers kregen een enorme hoeveelheid reacties, maar vaak niet de juiste reacties. Met name werkgevers die gespecialiseerde mensen zoeken, zien zo door de bomen het bos niet meer. Bovendien: die getalenteerde professional die ‘iedereen’ wil hebben, die zitten meestal in die enorme berg sollicitanten. 

Find & Engage

Hays noemt deze ‘oude’ manier van zoeken het Advertise & Apply-model. Het recruitmentbureau ontwikkelde een nieuw model: Find & Engage. Het betekent onder meer actief zoeken naar talenten in online communities en het gebruiken van data science tools. Maar vinden alleen is niet genoeg, er is meer nodig om de juiste kandidaten op de juiste plek te krijgen. Recruiters moeten ook een relatie opbouwen met hun kandidaten via sociale media en andere kanalen. Hebben kandidaat en recruiter een goede band, dan zal de kandidaat de recruiter zelf ook sneller opzoeken op het moment dat hij een carrièrestap overweegt.

Een van de manieren waarop Hays dat doet, is de kandidaten verleiden met waardevolle content op de verschillende platformen. Komt de kandidaat vaak ‘voorbij’, dan weet de recruiter hem ook sneller te vinden op het moment dat er zich een mooie kans voordoet.

Approachability Index

Hays investeerde veel in dergelijke contentplatformen, maar ook in data-technologie en ontwikkelde op basis hiervan de Hays Approachability Index. Hiermee is inzicht te verkrijgen in de mate waarin kandidaten open staan om benaderd te worden voor een nieuwe baan, zonder dat ze dat expliciet hebben aangegeven.

De voordelen hiervan zijn, volgens Hays, dat er gezocht en gevonden kan worden in een pool van kandidaten, die passen in de index.  Daar komt dan geen tijdrovende procedure aan te pas volgens het Advertise & Apply-model. Want daarmee is volgens Hays een interne recruiter een volle week tijd kwijt.

Meer lezen over De Transformatie van Recruitment? Download hier het rapport van Hays.