"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
UNLEASH

Vijf waarheden over digitale HR-transformatie (volgens Fosway)

De krachtterm ‘digitale transformatie’ was niet aan te slepen, tijdens UNLEASH in Londen. Maar andermaal blijkt dat verandering niet schuilt in technologie, maar juist veel meer in mensen.

 

Helemaal verrassend is het natuurlijk niet, dat op een technologiebeurs vooral wordt gesproken over… de rol van technologie. Maar op UNLEASH in Londen op 20 en 21 maart bleek dat technologie weliswaar de komende jaren de wereld van HR onherkenbaar gaat veranderen, maar dat het toch vooral de mens zal zijn die daarvan het succes gaat bepalen.

Hoezo dat? Laten we daarvoor even kijken naar onderzoek dat UNLEASH uitvoerde samen met David Wilson van de Fosway Group onder ruim 600 HR-leiders in Europa, voornamelijk werkzaam bij grote bedrijven. Daaruit kwamen 5 ‘waarheden’ naar boven.

1-     Werk en werkenden veranderen snel; HR moet mee

Fosway ziet een aantal essentiële veranderingen in de manier waarop we werken:

  • 45% van de werknemers werkt nu regelmatig in interdisciplinaire teams
  • 68% werkt regelmatig met virtuele technologie, zoals AI, remote workplaces en AR/VR
  • Bij 55% zijn sociale media en samenwerktools (zoals Slack, Trello, Dropbox en Google Docs) onmisbaar geworden
  • 44% van de werkenden gebruikt primair zijn smartphone in plaats van een computer.

Deze veranderingen leiden tot 6 redenen waarom iemand bij je wil werken, aldus Fosway:

  • Altijd nieuwe vaardigheden kunnen leren
  • Betrokken zijn in projecten
  • Meer autonomie hebben
  • Kunnen wisselen van rol
  • Leiderschap gericht op coaching en mentoring
  • Werken in een diversiteit aan culturen

Het is aan HR om op deze drijfveren in te spelen, aldus Wilson.

 

2-     HR digitaliseren is méér dan een nieuw systeem neerzetten

Wie zijn HR-processen wil digitaliseren kan grofweg kiezen uit twee richtingen. Of je kiest ervoor te werken met een ‘alles-in-één oplossing’ (een zogeheten suite), of je knoopt de beste ‘point solutions’ aan elkaar.

Maar alleen een nieuw systeem gebruiken veroorzaakt nog geen verandering. Daar zijn mensen voor nodig, zeker als je de tweede richting opgaat, stelt Wilson. Dan heb je mensen nodig die de knopen leggen, en snappen.

Volgens het onderzoek verwacht ruim 30% dat het aantal vaste fte binnen de eigen HR-afdeling gaat dalen. Maar wie gaat die systemen dan optimaliseren? Misschien helpt het dat meer dan 30% verwacht dat het aantal externe consultants, de flexibele schil dus, groeit en slechts zo’n 15% denkt dat die afneemt.

 

3-     HR moet sneller innoveren en echte impact op de business maken

Er zijn bergen innovatieve #HRTech-toepassingen in de markt. Een aantal die eruit springen zijn;

  • Virtuele recruitment via videosollicitaties van over de hele wereld (38% ging u voor)
  • Continue waarderingsmethodes (26% gebruikt dit al)
  • Freelance marktplaatsen (31% doet dit actief)

Door de snelle ontwikkelingen ontstaan veel nieuwe mogelijkheden om de juiste mensen te vinden en te ontwikkelen. Businessmanagers zien dat ook en willen die mogelijkheden ook gebruiken. HR moet meegaan met die innovaties om niet aan de kant te komen te staan.

Belangrijke les van Fosway is wel: ‘de meest gehypete oplossing is tegelijk je grootste risico’. Een les die we voor UNLEASH eerder al kregen van Addie van Rooij van HPE, die ook het liefst innovatie doorvoert door de HR-dienstverlening te optimaliseren met bestaande tools.

 

4-     AI en Deep Learning gaan significante impact hebben op alle (digitale) HR

Kunstmatige intelligentie (AI) en deep learning/machine learning gaan HR veel nieuwe mogelijkheden opleveren. Dus met de waarschuwing uit het vorige punt in de hand kun je op zoek naar de AI die jouw business het best ondersteunt. Dat kan op allerlei terreinen, van recruitment tot de HR-helpdesk, en van Analytics tot allerlei self service tools en persoonlijke coaching. Voor dit laatste zag ik bij UNLEASH een aardige start-up, SparkUs, die coaching ondersteunt met slimme vragenlijsten.

 

5-     HR-leveranciers moeten ware innovatie bij hun klanten realiseren, niet alleen in hun software

Natuurlijk zeggen alle leveranciers dat ze hun software continu verbeteren en innovatie mogelijk maken. Maar hun klanten zien die innovatie slechts in 1 op de 4 gevallen ook in de praktijk terug. Ergens in de dienstverlening gaat dus iets mis. De succesvolste leveranciers zijn zij die helpen met die innovatie en digitale transformatie van hun klant, zelf of met consultancy-partners.

 

Conclusie: automatisering zonder mensen bestaat niet

Wie deze 5 waarheden van Fosway nog eens overziet, constateert dat er slechts eentje is die direct te maken heeft met technologie (de vierde). Alle andere waarheden over HR-technologie gaan over… mensen. Of het nou gaat om veranderend werk of om leveranciers die hun klanten moeten helpen, of om HR-managers die zelf moeten innoveren, of juist digitale kennis moeten opbouwen: het is de mens die hierin het verschil maakt.

Zelfs de beste technologie kan niet zonder de hulp van mensen goed worden toegepast en zo een digitale transformatie realiseren. Dat besef mis ik overigens zelf ook nog vaak bij veel HR-afdelingen. Je kunt je wel verschuilen achter externe consultants, maar dat is altijd een duurdere oplossing. En bovenal: wie gelooft er nu dat een echte transformatie zonder interne medewerkers gebeurt?

Mark is HR projectleider en adviseur voor het groeien naar Total Talent Management of Integraal Talent Beheer. Hij staat daarin voor een gelijke behandeling van alle werkenden, door HR en de rest van de organisatie, los van hun contractvorm. Hierover schreef hij samen met Marleen Deleu het boek Mis geen Talent. Mark heeft een sterke IT achtergrond en kan hiermee een HR organisatie goed helpen om de vertaling te maken van wensen naar techniek. Hij zet graag innovatieve HR technologie in zodat alle werkenden zich kunnen ontwikkelen naar een volgende stap. In 2017 heeft hij HRTechReview.nl opgericht om objectief inzicht te geven in de HR Tech markt in Nederland. Bekijk alle berichten van Mark van Assema