"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe maak je een winnende offerte?

Een offerte maken doe je op verzoek van een (potentiële) klant, maar in de meeste gevallen vraagt de klant offertes op bij meerdere bedrijven. Hoe zorg jij ervoor dat jouw offerte met kop en schouders boven de rest uitsteekt? Een goede offerte kan het verschil maken tussen het binnenslepen van een droomopdracht en met lege handen staan.

De eerste stap richting een goede offerte is al gemaakt

In het verkoopgesprek met jouw klant heb jij al een eerste stap richting de overwinning gemaakt. Een goede eerste indruk is van groot belang. Met een goed gesprek heb je de voorzet gegeven voor het winnende doelpunt. Door een professionele offerte op te stellen is de kans groot dat jij de voorzet afmaakt en de klant binnenhaalt. Maar hoe maak je een goede offerte? Dat vertellen wij jou in dit artikel.

Welke gegevens staan er in een offerte?

Het maken van een offerte is zo simpel nog niet. Vanaf het moment dat jouw klant de offerte accepteert, wordt dit namelijk gezien als een juridische overeenkomst. Daarom moet jij ervoor zorgen dat je in ieder geval de volgende gegevens vermeldt in jouw offerte:

  • Eigen bedrijfsgegevens
  • De gegevens van jouw klant
  • Het offertenummer
  • Een uitgebreide specificatie van de prijs
  • Een uitgebreide opdrachtomschrijving
  • De vervaldatum van de offerte
  • De datum van uitgifte

Naast deze gegevens, is het belangrijk dat jouw klant in één oogopzicht kan zien dat de offerte van jou afkomstig is. Door de offerte te maken in de huisstijl van jouw bedrijf, is de kans groot dat je toekomstige klant de offerte herkent. Verder kun je in de offerte refereren naar de aanleiding van de offerte.

Extra tips voor de beste offerte

De tips en must haves in deze blog zijn onderdelen die in elk geval in iedere offerte aanwezig moeten zijn. Daarnaast kun je nog een aantal extra acties ondernemen om ervoor te zorgen dat jouw offerte de beste is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je schrijfstijl. Zijn jouw gesprekken met de klant meestal formeel? Kies er dan voor om jouw klant aan te spreken in de u-vorm en vice versa.

Te weinig ruimte? Voeg een begeleidende brief toe aan je offerte

Een andere tip is het toevoegen van een begeleidende brief. In sommige gevallen kan het voorkomen dat je niet genoeg schrijfruimte hebt op de offerte. In dat geval kun je uitgebreide beschrijvingen vermelden in een begeleidende brief. Zo weet jij zeker dat je zo veel mogelijk informatie vermeldt op jouw offerte.

Laat je offerte controleren

Het kan de beste overkomen, een kleine (spel)fout in de gemaakte offerte. Fouten in een offerte wekken geen professionele indruk. Daarom is het verstandig om jouw offerte nog een keer te laten nakijken door een ander persoon met een frisse blik.

Een winnende offerte met een voorbeeld offerte

Nu je alle tips voor het maken van de beste offerte gelezen hebt, is het tijd om de offerte daadwerkelijk te maken. Met een gratis offerte voorbeeld kun je snel offertes opstellen en versturen. Het werkt heel simpel. Via het internet zoek je een geschikt offerte voorbeeld die je vervolgens kunt gebruik in Excel of Google Spreadsheets. In Excel of Spreadsheets kun jij het offerte voorbeeld compleet maken door jouw gegevens in te vullen. Als jouw offerte voorbeeld klaar is, kun je snel offreren door slechts enkele gegevens in te vullen. Verder voldoet een offerte template altijd aan de regels van de Belastingdienst.

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki , dé advieswebsite waar je als ondernemer de beste bedrijfssoftware vindt en selecteert. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en projectmanagement. Door onze expertise met je te delen ontdek je hoe software je helpt het maximale uit je business te halen. Bekijk alle berichten van Arjan Nieuwbeerta

Eén reactie op dit bericht

  1. Dank voor deze praktische tips voor een ‘nette’ offerte. Ik mis nog wel de ‘wow’ factor, waarom moet de klant met jou zaken doen, alleen omdat je een nette offerte maakt, of omdat je inhoudelijk ook iets toevoegt. Dus 1 of 2 zinnen die jouw dienst of product uniek maken voor deze klant.