4 vragen die je moet stellen als je de beste freelancers wilt inhuren

Peter Boerman door
10 reacties
4 vragen die je moet stellen als je de beste freelancers wilt inhuren

Goede freelancers vinden en aansturen, dat is heus zo moeilijk niet. Maar de allerbéste mensen? Dat is een ander verhaal. Een viertal cruciale verschillen, en 4 vragen om te stellen.

Een project waaraan freelancers en zzp’ers meewerken is altijd tweerichtingsverkeer. Als opdrachtgever moet je voorbereid zijn, een netwerk hebben, een duidelijk projectvoorstel, en heldere resultaatcriteria. Als freelancer moet je aan de andere kant ook ervoor zorgen dat het project binnen de gestelde termijn af is en dat het aan de verwachtingen voldoet.

Maar hoe onderscheid je als opdrachtgever nou de redelijke zzp’er van de geweldige? De aardig goede van de allerbeste? Volgens Michael Salomon, oprichter van onder meer 10x Management, zit het verschil in 4 aspecten. En daarbij stelt hij 4 vragen:

  1. Stellen ze de goede vragen?

  • Goede freelancers komen snel met een gedegen voorstel en plan van aanpak
  • Geweldige freelancers stellen vragen over de doelen, de cultuur van de organisatie, de gehanteerde methode, en de details van een project alvorens met een plan van aanpak te komen. Hoe beter de freelancer de behoefte van de opdrachtgever begrijpt, hoe beter hij of zij op die behoefte kan inspelen.
  1. Hebben ze de juiste, relevante ervaring?

  • Goede freelancers maken je duidelijk dat ze geknipt zijn voor de klus en dat ze de relevante ervaring ervoor hebben.
  • Geweldige freelancers leggen uit hoe hun relevante ervaring ertoe bijdraagt dat ze goed zullen presteren. Ze kunnen de specifieke taak van het project verbinden aan hun eigen ervaring, en zo de relevantie van die ervaring tonen. Zeker bij innovatieve projecten zegt eerdere ervaring immers weinig. Anders zou het project namelijk niet innovatief zijn…
  1. Komen ze uit je netwerk?

  • Goede managers kennen veel mensen en vinden zo altijd wel het talent om de klus te klaren. Hun grote persoonlijke netwerk stelt hen in staat continu goede mensen in te schakelen.
  • Geweldige managers kijken verder dan hun eigen netwerk. Zij vinden talent bijvoorbeeld via een Dynamisch Aankoopsysteem (DAS), op een marktplaats voor freelancers, of via een headhunter of een bureau.
  1. Zijn ze gecheckt?

  • Goede managers checken de achtergrond van de kandidaat door altijd een referentie na te bellen
  • Geweldige managers bellen referenties niet alleen na om te kloppen of de kandidaat niet liegt, maar ook om uit te vinden hoe je de kandidaat het best kunt aansturen. Wat zijn hun krachten? Hun zwaktes? Welke managementaanpak heeft bij hen het meeste succes?

Het belang van de klik

De persoonlijke match, van beide kanten, is altijd van belang, zegt Salomon. Iemand kan technisch over alle vaardigheden beschikken, als er geen klik is qua cultuur, persoonlijkheid of temperament, dan gaat het nooit werken. Van beide kanten is het goed om dat vroeg genoeg te onderkennen.

Maak ook vooraf duidelijk dat je naar meer zoekt dan alleen de juiste vaardigheden voor de klus. En heb je dan eenmaal een geweldig iemand gevonden, besteed dan extra aandacht aan zijn of haar onboarding, de eerste dagen in jouw organisatie. Want als het je inderdaad lukt die geweldige freelancer te vinden én te behouden, dan kun je daar later altijd alleen maar profijt van hebben.

Zijn deze 4 vragen herkenbaar? Of gaat het in werkelijkheid nog om heel andere dingen als je de allerbeste freelancers wilt inhuren? Laat gerust hieronder je commentaar achter!

Peter Boerman

Over Peter Boerman

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken.

Bekijk meer artikelen van Peter Boerman >

Reacties

  1. Een freelancer behouden??????

    Ik denk dat de freelancer daar niet op zit te wachten, zeker een “geweldige” niet. Die is geen freelancer omdat ie geen vaste baan kan vinden, maar omdat ie ze voor het oprapen heeft, en graag wisselt van opdrachtgever en gebruik maakt van de situatie, dus niet 4 jaar voor dezelfde bank werken ofzo…

    • Beste Gerrit,

      Ik kan niet voor heel ZZP Nederland spreken maar het meer en deel van de ZZPers dat ik ken is i.d.d. voor zichzelf begonnen voor afwisseling en zelf de opdrachten te kunnen kiezen.

  2. Lijkt me niets mis mee om er een beetje op te letten of je een freelancer kan behouden, voor de duur van een project…

    • Hahaha, het lijkt me dat je als freelancer op z’n minst het project afmaakt waar je voor ingehuurd bent toch….. Anders zijn ze snel klaar met je en heb je zo een slechte naam.

      Waarom de schrijver het zo specifiek over freelancers heeft in dit stuk is me niet duidelijk, wat is een freelancer? De titel suggereert dat je ze kan aannemen, dus zzp’ers zijn het NIET denk ik.

        • Heb dat zelf wel.altijd keurig gedaan toen ik nog freelancer was (payroll), en ook de anderen om mij heen wel.
          Wat wel gebeurde was, dat als de opdrachtgever je wilt houden en op een nieuw volgend project wilde zetten, dat je dan wel eens besloot om verder te kijken.

      • Behouden kan ook betekenen: behouden in je netwerk als onderdeel van je flexibele schil. Dat zo iemand over een jaar nog eens een klusje voor je komt doen.

    • Was toen nog anders, koste 1 a 2 euro per uur, en alles voor je geregeld, zelfs ziektewet met wachttijd. Gewoon jaaropgaaf en klaar.
      Idd misschien niet het onderste uit de kan fiscaal gezien, maar ook geen zorgen over drie opdrachten per jaar en dat geneuzel.

  3. Freelancers behouden. Ik denk dat bijna alle freelancers op zoek zijn naar vaste klanten. Vast is dan eerder in de zin van regelmatig terugkomende klanten. Een klant waarvan je als freelancer denkt: volgend jaar heb ik van die klant ook nog 10.000 euro of meer.

    Dus als een project voorbij is, is het inderdaad te hopen dat zowel de freelancer als de opdrachtgever allebei een beetje spijt hebben dat het project afgewerkt is.

    Tegelijk kan het niet de bedoeling zijn dat freelancers continu bij een opdrachtgever blijven plakken. Dat is tegen de filosofie van freelancen, toch?