Voorkom dat je minder waard wordt door online bij te blijven

Arjan Nieuwbeerta door
Geen reacties
Voorkom dat je minder waard wordt door online bij te blijven

Interim professionals dienen zichzelf een ‘growth mindset’ aan te meten om zo in staat te zijn tot een ‘lifelong learning’. En ‘internet & tech savvyness’ om elke klus met succes te kunnen klaren. Overdreven? Arjan Nieuwbeerta vindt van niet.

Wanneer je Googlet naar succesfactoren voor de interimmanager, vliegen de populistische termen je om de oren. Je dient jezelf een ‘growth mindset’ aan te meten om zo in staat te zijn tot een ‘lifelong learning’. Want alleen zo lijk je te kunnen komen tot een ‘branche overstijgende persoonlijkheid’ en die gewenste ‘internet & tech savvyness’ om elke klus met succes te kunnen klaren.

Overdreven? Een staaltje beeldscherm intelligentie van de bovenste plank? Roept het de nodige weerstand op? Lees dan juist even verder. Want jij kan degene zijn die dit artikel het meest nodig heeft. Maar eerst antwoord op de vraag waar deze termen vandaan komen.

Trend 1: een leven lang leren

Joop Vorst, een ervaren interim manager binnen samenwerkende- en verzelfstandigde overheidsdiensten, stelt dat de tijd waarin kennis de helft van zijn waarde verliest (halfwaardetijd) tegenwoordig op 3 a 4 jaar ligt. Als professional dien je dus steeds te investeren in het bijblijven op je vakgebied, wil je concurrerend blijven.

Hij pleit daarom voor ‘lifelong learning’. Hij is hierin niet de enige. De op het moment populaire psycholoog/professor Dweck, veel te zien in Tedtalks, noemt een mindset ingesteld op groei DE bepalende factor voor succes. Voor het overgrote deel van de interimmanagers, behorend tot de groep die al zo’n 10 jaar actief is en zo’n 50 levensjaren telt (onderzoek Schaekel en partners), is dit iets nieuws. Zij vallen onder generatie X: een generatie waarin kennis enkel beschikbaar voor je was via opleidingen of ervaringsdeskundigen in je netwerk. Een generatie waarin de halfwaardetijd van kennis 20 jaar was in plaats van de slechts 3 tot 4 van tegenwoordig.

Trend 2: internet- & tech savyness

Met de komst van het internet is kennis voor iedereen toegankelijk geworden, waar en wanneer je maar wilt. Degene die wint is degene die de benodigde kennis het beste weet te vinden. Vakkennis en ervaring blijft hierbij natuurlijk wel een vereiste, want alleen zo kan je de gegoogelde kennis op waarde schatten en het kaf van het koren scheiden. De ervaren interimmanager die zichzelf deze ‘internet- en tech savyness’ eigen maakt, lijkt daarmee een winnende formule te creëren.

Trend 3: collaborative consumption & circulaire economie

Waar het vroeger allemaal draaide om bezit, lijkt het nu belangrijker te zijn om te delen en lenen. Ergens toegang toe hebben is waar het om draait, en door de komst van diverse internetplatformen hangt dit niet langer samen met bezit.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Spotify: door het afsluiten van een abonnement kan je alle muziek luisteren die je wilt, waar je maar wilt. Het maakt het bezitten van cd’s overbodig.
  • Google Drive: iedereen die een Gmail account aanmaakt, heeft toegang tot Google Drive. Deze maakt het bezitten van Word en Excel overbodig: Google Drive beschikt over online versies van deze programma’s.
  • OV-fiets: met een abonnement heb je voortaan in elke plaats waar je heen reist met de trein een fiets ter beschikking.
  • Online facturatietool: het versturen van een factuur met een moderne opmaak is door de komst van deze tools niet meer voorbehouden aan grote bedrijven met een aangekocht ERP systeem. Door de vele abonnees hebben de tools de middelen om mooie producten te maken.  De concurrentiedruk maakt dat ze constant innoveren en de gebruikers dus altijd toegang hebt tot het nieuwste van het nieuwste, voor een lage prijs.

Trends in de praktijk: e-facturatie

Uit onderzoek onder hoogopgeleide interim managers blijkt dat de grootste groep werkzaam is binnen de industrie, diensten en retail (38%). Daaropvolgend komt de overheid (22%).  Er wordt een groei verwacht in opdrachten bij de overheid. Mooie kansen dus! Maar als je dan eindelijk die felbegeerde aanbesteding of opdracht binnen hebt gesleept, is het natuurlijk wel zo leuk als je software in staat is aan de overheid te factureren.

Vanaf 1 januari 2017 wordt e-facturatie verplicht bij de Rijksoverheid bij nieuwe inkoopovereenkomsten. Dit zal tot gevolg hebben dat ook andere overheidsorganisaties zoals gemeenten, waterschappen en provincies overgaan op e-facturatie. Het zal dan niet lang meer duren voordat ook ondernemers, met hun samenwerkingsverbanden met overheidsinstanties en elkaar, aan deze innovatie zal moeten geloven.

De communicatie van het ene elektronische systeem naar het andere systeem, zonder menselijke tussenkomst, wordt mogelijk gemaakt door UBL: Universal Business Language. Door de standaardindeling van de factuur (.XML) begrijpen softwareprogramma’s elkaar en kunnen ze de factuur op de juiste manier inlezen.

Jezelf upgraden: 3 trends in een klap

Gelijk up-to-date raken en meedoen aan de bovengenoemde trends? Schaf een facturatietool aan die beschikt over de mogelijkheid tot e-factureren. Rijksoverheid heeft zijn marketing gedaan en vat het mooi samen: ‘E-factureren is de toekomst. Het is sneller, gemakkelijker, nauwkeuriger en scheelt de ondernemers veel administratie’.

Je kunt gebruik maken van vergelijkingssites om eenvoudig bekend te raken met de wereld van de online tools. Je kunt hier filters instellen als bedrijfsgrootte en je specifieke wensen aangeven, zodat je snel de tool vind die bij je past.  Ook kan je hier de prijzen en reviews van softwarepakketten vergelijken.

Realstaffing stelt: ‘Goede interim-professionals brengen nieuwe ideeën, meer deskundigheid en een bredere ervaring met zich mee. Hierdoor kunnen bestaande medewerkers nieuwe dingen leren en anders leren denken’ Voldoe jij hieraan en heb jij voldoende marktwaarde? Of kan je wel een upgrade gebruiken? Door je te laten ondersteunen door zakelijke tools en thuis te raken in deze wereld maak je binnen enkele muisklikken een vliegende start!

 

Arjan Nieuwbeerta

Over Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is online marketeer bij Software Vergelijken met een passie voor efficiënt werken door automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen. Software Vergelijken is een onafhankelijke vergelijker van bedrijfssoftware. Bij Software Vergelijken kun je terecht voor een objectieve vergelijking van o.a. boekhoudprogramma’s, facturatiesoftware, urenregistratiesoftware, webshopsoftware en relatiebeheersoftware van de bij ons aangesloten leveranciers.

Bekijk meer artikelen van Arjan Nieuwbeerta >