Goed opdrachtnemerschap: zeggen wat je doet, doen wat je zegt.

Wat is goed opdrachtnemerschap. Interim HR business partner Irene Redeker aan het woord over haar visie op dit thema.

Wat is goed opdrachtnemerschap? Wat is goed opdrachtgeverschap?  

In navolging van het ZiPconomy onderzoek naar goed opdrachtgeverschap een serie korte interviews met interim-managers. Centraal daarin: wat verwacht je als interim-manager van je opdrachtgever om je opdracht succesvol te kunnen uitvoeren. En – bovenal – wat doe jij zelf om er voor te zorgen dat je van de opdrachtgever krijgt wat je nodig hebt.

Of te wel:  wat is voor jouw goed opdrachtnemerschap?  

In deze aflevering aan het woord:  Irene Redeker

profiel-irene-redeker-768x661

  • Naam: Irene Redeker
  • Bedrijf: Redeker HRM advies en interimmanagement
  • Ik werk als: HR Business Partner
  • Interim manager sinds: Juni 2008
  • Inspiratiebron: Het leven
  • Favoriete boek: Het zout op mijn huid
  • Muziek: Van deep house tot Guns ’n Roses tot Mozart en Beethoven
  • Mijn motto is: Be someone you want to be around
  • Mijn passie is: Reizen en mooie foto’s (maken)

Wat is voor jou goed opdrachtgeverschap, wat is goed opdrachtnemerschap? 

Goed opdrachtgeverschap is wanneer de opdrachtnemer de vrijheid krijgt om te kunnen doen waarvoor hij ingehuurd is. Waarbij zijn kennis en kunde optimaal wordt her / gekend en ingezet.

Goed opdrachtnemerschap vertaald zich in een snelle  effectieve en efficiënte productiviteit. Waarbij focus is op de opdracht en niet nagelaten wordt om ook buiten de scope van de opdracht verbeterpotentieel te signaleren.

Welke factoren zijn voor jou bepalend om tot een goede interim opdracht te komen?

Vrijheid om de benodigde informatie / tools snel tot je schikking te hebben. Vertrouwen zodat er snel en zelfstandig geschakeld kan worden en relaties gelegd. Focus op de opdracht en niet op randvoorwaarden, zoals tarief, betaling, werkplek.

Een goede relatie met je opdrachtgever is essentieel. Toch moet je hem/haar ook scherp houden en met een been buiten de organisatie staan. Eens? En hoe doe jij dat?

Eens, als interimmer kom je van buiten de organisatie. Daardoor kijk je met een frisse blik naar binnen. Daarbij kun je verbeterpotentieel benoemen. Doordat je geen (lange) historie hebt met de organisatie / werknemers  is het wellicht makkelijker om deze signalen af te geven. Daarbij kun je gebruik maken van de ervaringen binnen andere organisaties.

Samenvattend: wat is voor jou de kern van goed opdrachtnemerschap?

Zeggen wat je doet, doen wat je zegt.

AIM4 is een netwerkorganisatie die vraag en aanbod verbindt voor interim en vaste functies op tactisch/strategisch niveau. En we verzorgen coaching & development trajecten op het gebied van persoonlijk leiderschap. AIM4 werkt anders. Uit overtuiging dat onze netwerkaanpak beter is. Persoonlijker en sneller. We kennen de mensen in ons netwerk, weten wie bij welke opdracht past en hebben gevoel voor de ‘klik’. Kern van ons concept is een zorgvuldig geselecteerd netwerk van ca. 375 zelfstandige professionals. Allemaal met ruime ervaring als interim manager, coach of recruiter. Bekijk alle berichten van AIM4