"Exploring the future of work & the freelance economy"

SEO-trends 2016 voor zelfstandig professionals.

Zoekmachines veranderen, dus verandert ook de strategie om goed gevonden te worden. Nuttige tips van Romano Groenewoud.

Voorgesteld Beeldmateriaal (Google Zoeken)De manier waarop informatie op internet wordt gezocht verandert constant en daarmee verandert ook de manier om gevonden te worden. Er wordt al jaren gezocht naar de beste methodes om bovenaan in de rankings te komen en dus ook in 2016 zijn er een aantal zaken om op te letten op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Semantisch Zoeken

Semantisch zoeken is een populaire trend in de afgelopen jaren waarbij de zoekmachine verbanden legt tussen bepaalde woorden in plaats van het simpelweg opzoeken van sleutelwoorden. Een heel mooi voorbeeld hiervan is RankBrain, een systeem ontwikkelt en gebruikt door Google. RankBrain zorgt ervoor dat Google zelf de verbanden kan leggen zonder dat daar mensen voor nodig zijn. RankBrain wordt vandaag de dag gebruikt voor het verwerken van grote aantallen zoekopdrachten. Het gebruik van dit systeem zorgt voor snellere en relevantere resultaten bij nieuwe en complexe zoekopdrachten.

Eén van de gevolgen hiervan is dat het makkelijker is voor kleine bedrijven en ZZP om gevonden te worden op het web, aangezien Google meer vanuit de intentie van de klant gaat kijken en de link naar jouw producten en diensten sneller wordt gelegd.

Een ander gevolg hiervan is dat het minder makkelijk wordt om je ranking te beïnvloeden met slim gebruik van titels en URL’s en dat het steeds meer om de gebruikte relevante inhoud gaat.

Bezoekersgedrag

Een andere manier waarop de ranking aangepast gaat worden is door te kijken naar het bezoekersgedrag. Eén manier waarop dit gedaan gaat worden is analyseren of de gebruiker op jouw website vindt wat hij zoekt en doorklikt of dat hij weer terug gaat naar andere zoekresultaten. Ook de laadtijd van de website speelt hier een rol bij. Zorg er dus voor dat je website optimaal werkt en dat er niet onnodig gewacht moet worden op het laden van een afbeelding o.i.d.

Daarnaast gaat ook social media activiteit een rol spelen, content die vaker gedeeld wordt via social media, zoals Facebook of Twitter, zal hoger in de rankings komen te staan. Het is dus belangrijk dat je website makkelijk te delen en te ‘liken’ is.

Sleutelwoorden

Sleutelwoorden hebben altijd al een belangrijke rol gespeeld op het gebied van zoekopdrachten. Veel zoekmachines hebben algoritmes die sleutelwoorden uit de zoekopdracht halen en die als basis gebruiken voor het vinden van passende resultaten. Dit wordt in 2016 minder aangezien zoekmachines meer op de menselijke kant gaan focussen. Sleutelwoorden verliezen hun waarde niet helemaal en ze zullen nog steeds een rol blijven spelen, maar deze zal wel aanzienlijk kleiner zijn dan voorheen.

Conclusie

Zoekmachines proberen dus steeds meer om zichzelf te ‘vermenselijken’ waardoor het meer om de inhoud van webpagina’s gaat. Door er voor te zorgen dat de website optimaal werkt en deze makkelijk te delen is via sociale kanalen kan de ranking nog enigszins beïnvloed worden.

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs. Bekijk alle berichten van Romano Groenewoud