Transformeert de flexmarkt straks tot dj Flex?

Is er een parallel te trekken met muziekmarkt en de flexmarkt? Gaat het model van transactionele winsten (marge per uur) ook in onze branche op de schop? En hoe kunnen wij, als dienstverleners in flex, daar op acteren en transformeren naar dj Flex?

dj flexIk ben (amateur)muzikant en heb dan ook een bovenmatige interesse voor de muziekbranche. Het is mooi om te zien hoe innovatie daar hoogtij viert. Het businessmodel van transactionele winsten (royalties) op verkoop van geluidsdragers is volledig op de schop gegaan. De grote muzikanten en dj’s verdienen nu nog maar marginaal aan hun muziek zelf, maar halen geld binnen met optredens, investeringen, partnerships, multimedia, merchandising en marketingactiviteiten.

De vraag is: is er een parallel te trekken met de flexmarkt? Gaat het model van transactionele winsten (marge per uur) ook in onze branche op de schop? En hoe kunnen wij, als dienstverleners in flex, daar op acteren en transformeren naar dj Flex?

Ja, er is een parallel te trekken. En nee, het model van transactionele winsten gaat (nog) niet op de schop. Dit heeft gewoonweg te maken met een gebrek aan urgentie. In de muziekbranche werd die urgentie veroorzaakt door de innovatie van geluidsdragers naar streaming, maar in de flexmarkt ontbreekt die (disruptieve) innovatie nog. Wat is dan wel die parallel?

Rockband Linkin Park

In de Harvard Business Review van afgelopen juni stond een mooi artikel over rockband Linkin Park. Een band die steeds minder winst genereerde met de verkoop van muziek en transformeerde naar een gedifferentieerd merk met meer dan 63 miljoen fans over de hele wereld. Muziek is nog steeds hun ethos, maar wel louter ondersteunend aan een totale businessmix van nieuwe diensten op het gebied van o.a. videostreaming en merchandise. Hun kracht? Het benutten van het ecosysteem rondom hun merk (partners, investeerders en fans) en het differentiëren van dienstverlening. En daar zit wat mij betreft de parallel.

Dienstverleners rondom flex zouden veel meer kunnen investeren in het benutten van hun ecosysteem (opdrachtnemers, opdrachtgevers en businesspartners). Data is daarin het toverwoord. Vooral intermediairs beschikken over een onschatbare hoeveelheid data van hun ecosysteem. Data die tegenwoordig veel beter, sneller en makkelijker is te analyseren dan vroeger. Alleen dien je wel de beschikking te hebben over de juiste tools, anders kun je niets met die enorme berg aan digitale gegevens.

Big data

Met de juiste tools kun je proactief en doorlopend trends in de huidige dienstverlening in kaart brengen en je strategie aanpassen op de voorspellende waarden. Zo kan wendbaarheid en dus concurrerend voordeel worden gecreëerd. Daarnaast kunnen latente behoeften en onbewust gedrag van bijvoorbeeld opdrachtnemers in kaart worden gebracht. Behoeften die worden ontwikkeld door veranderende maatschappelijke trends (o.a. de hang naar duurzaamheid, samenredzaamheid, een gezonde leefstijl, een verbeterde work-life balance en zingeving) en nieuwe technologische ontwikkelingen (o.a. e-learning, gaming, videostreaming, e-commerce, online verbondenheid en kennisdelen). Ongelooflijk nuttige data die je kan helpen om dienstverlening te evalueren en daar waar nodig aan te passen of opnieuw te ontwikkelen. Waarschijnlijk beide.

De big data in flex is dus van onschatbare waarde en een noodzaak om te kunnen overleven in de toekomst, lijkt mij. Het biedt nieuwe strategische, financiële en marketingtechnische mogelijkheden. Door de toename in complexiteit, dynamiek en innovatie binnen de flexmarkt en de verandering van de focus op het product naar de klant (customer centricity) wordt het essentieel om te differentiëren in dienstverlening. Ondernemers moeten breder inzetbaar zijn en meerdere diensten en producten ontwikkelen die aansluiten bij hedendaagse behoeften. En met andere verdienmodellen (bijv. abonnementsvormen).

Het is hierbij wel van belang om de ‘reden van je bestaan’ te blijven bewaken. De ethos van je bedrijf. Dit is binnen de flexbranche veelal samen te vatten in: het verbinden van mensen (werkende professionals) en bedrijven. En onder die noemer kunnen talloze nieuwe diensten worden ontwikkeld of worden aangekocht, toch?

Andere verdienmodellen onontkoombaar

Kortom: Dienstverleners in flex kunnen nog heel goed actief blijven in de markt waarin zij verkeren. Alleen zullen huidige verdienmodellen onontkoombaar veranderen en verdwijnen. De latente behoeften van opdrachtnemers en opdrachtgevers kunnen als mooie kapstok dienen om andere wegen te verkennen. En het juiste inzicht in data omtrent je dienstverlening kan helpen om efficiënter en effectiever te acteren op bijvoorbeeld de fluctuaties in vraag en aanbod. De tijd van hagelschieten is namelijk voorbij. Het is de tijd van dynamisch anticiperen op basis van voorspellende waarden. Degene die dat het beste doet zal op deze markt overwinnen.

Jeroen Moerenhout is Innovation Lead bij De Staffing Groep, marktleider in Staffing Services. Hij analyseert de arbeidsmarkt en ontwikkelt en verbetert dienstverlening die organisaties helpt uitdagingen op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom van talent te overwinnen. Jeroen is tevens oprichter van Leefvermaak, dat zich richt op training en coaching in persoonlijke ontwikkeling en verandering. Jeroen schrijft over de toekomst van werk. Bekijk alle berichten van Jeroen Moerenhout