Hoe word je succesvol en trek je de leukste opdrachten en klanten aan? Vier tips.

Hoe word je succesvol en trek je de leukste opdrachten en klanten aan? Vier tips van Saskia Postma.

37820815_sOnlangs heb ik mij laten verleiden een (gratis) webinar te volgen van een heuse succesgoeroe. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van de beste man gehoord maar zijn stem had ik vrij snel herkend. Michael Pilarczyk was namelijk als voice-over te horen in vele radio- en tv-commercials.

Daarnaast was hij op 17 jarige leeftijd de jongste DJ bij Radio Veronica. Ook richtte hij een aantal bedrijven op waarmee hij programma’s maakte als RTL Autowereld, Gek op Wielen en de World Solar Challenge. In 2007 verkocht hij zijn bedrijf en daarna startte hij een zeilreis langs alle kusten van Europa. Ook schreef hij recent zijn debuutroman ‘Dansen in de Hemel’ die in 2014 werd uitgebracht.

Kortom dit is iemand die leuke dingen doet in het leven. En dat maakte mij nieuwsgierig.

Succes is een keuze

Michael ging mij dus een uur lang alles vertellen over zijn roadmap naar succes in 12 stappen.

Ik zat er helemaal klaar voor, maar helaas stopte het verhaal na vier stappen. Ook kreeg ik regelmatig het gevoel dat ik naar een reclame zat te luisteren. Dit door die zoetgevooisde stem van Michael en de gedragen wijze waarop hij teksten uitsprak als “ DO WHAT YOU LOVE… LOVE WHAT YOU DO…

Uiteraard wil ik je zeker niet de vier stappen onthouden die van Michael een succesvol mens maken die alleen doet waar hij zin in heeft. Grappig genoeg zijn ze ook heel goed te vertalen naar succesvolle personal branding. Dat doe ik er dan meteen maar even bij om het geheel wat inhoud te geven.

Hoe word je succesvol en trek je de leukste opdrachten en klanten aan?

  • Bepaal voor jezelf een duidelijk doel.
  • Zorg dat je een role model hebt om van te leren.
  • Communiceer effectief (ook en vooral naar jezelf)
  • Focus

Een duidelijk doel

Veel mensen die voor zichzelf starten hebben hun verhaal nog niet goed in kaart en ook hebben ze de behoeften van hun klant onvoldoende helder. Ze maken een flyer, leggen wat bezoekjes af om hun netwerk weer op te warmen. Ze bezoeken netwerkbijeenkomsten maar helaas levert het allemaal te weinig opdrachten op. Ze zijn namelijk te weinig doelgericht. En dat maakt je weinig effectief. Als ik voor mezelf geen harde deadline had gezet op het moment dat mijn site af moest zijn, had ik al die teksten en diensten nu niet af. Maak voor jezelf een plan waarin je zet wat je wilt bereiken. Waar wil je zijn met je bedrijf (of je loopbaan) aan het einde van dit jaar? Wat moet je doen om dit te bereiken? Wat heb je nodig om dit te realiseren? Deze vragen helpen je om gerichte stappen te zetten en te doen wat nodig is.

Iemand om van te leren

Sinds 2010 coach en train ik adviseurs die zichzelf als een sterk merk willen neerzetten voor hun eigen persoonlijke markt. En iedere keer valt het mij weer op hoe moeilijk het voor veel mensen is om zichzelf te moeten verkopen. Zelf had ik er ooit ook moeite mee.

Ik heb zelfs met salesmanagers gewerkt die niet wisten hoe ze zichzelf moesten verkopen. Met communicatieadviseurs die moeite hadden om hun eigen marketingcommunicatie goed in de markt te zetten. De kracht die verscholen gaat in jouw merk is vaak je eigen blinde vlek. Daarom is het goed om iemand in de hand te nemen die jou kan helpen om je verhaal en jouw unieke toegevoegde waarde in kaart te brengen. Om vervolgens de vertaalslag te maken naar een overtuigend verhaal waarmee je klanten aan kunt trekken.

Effectieve communicatie

Omdat ik jarenlang het idee had dat ik als ondernemer wel gedwongen zou zijn om acquisitie te plegen om mijn bedrijf levensvatbaar te maken, bleef ik lang aarzelen om voor mezelf te beginnen. Totdat ik leerde hoe ik social media effectief kon inzetten om klanten te werven zonder aan koude acquisitie te doen. Een andere manier van denken waarbij je de klant en zijn problemen en ambities centraal stelt, vormt de kern van succesvolle persoonlijke marketing. Social media zijn hiervoor een geweldig handig podium. Daarbij is wat kennis van storytelling en copywriting enorm handig. En dat valt allemaal te leren.

Focus

Keuzes maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijk spelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze. Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op. Hoe leuk is het eigenlijk om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt? Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuzes durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken.

Investeren in vakkennis of in marktgroei?

Veel adviseurs en interim managers investeren veel tijd en geld in het verwerven en vergroten van vakinhoudelijke kennis. Niets mis mee maar het levert je soms meer op om te investeren in kennis en inzichten over personal branding en social media marketing. Want deze investering betaalt zich terug in marktbereik, omzetverhoging en interessante opdrachten.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma