Social media als zzp’er: wat, hoe vaak en waar plaats je iets?

Welk social media platform is geschikt voor jouw doelgroep

art social mediaAls zelfstandige professional moet je je tegenwoordig wel promoten via social media. Dat staat in alle handleidingen van hoe je aan klanten komt, een netwerk opbouwt of hoog in de Google zoekresultaten komt. Maar welke social media dan, hoe vaak en waarover moet je schrijven? Hoofdkraan.nl, het platform voor zzp’ers, zocht het uit.

Doelgroep

Er zijn zoveel social media platforms tegenwoordig, welke is nou geschikt voor jouw doelgroep? Het belangrijkste is daarom allereerst te bedenken wie jouw doelgroep precies is en te bedenken waar zij zich bevinden (komen we later in het artikel nog op terug). Een loodgieter zijn doelgroep zijn alle bewoners in zijn regio. Deze zal hij kunnen vinden op Facebook, bijvoorbeeld in regio groepen. Voor een loopbaancoach zou LinkedIn belangrijker zijn.

Je kunt ook verschillende doelgroepen bereiken via verschillende social media. Via Twitter en LinkedIn je zakelijke netwerk en via Facebook de consument.

Plan

Als je hebt bedacht wie je doelgroep precies is, is het tijd om te bedenken wat je precies wilt delen op social media.

Om meer volgers/likes op de verschillende social media te krijgen is het van belang dat mensen je bericht gaan delen, ‘liken’ en/of reageren. Zorg daarom dat het informatie is die je volgers willen lezen en vooral ook willen delen. Een mededeling dat je winkel dicht is, is voor hen zelf van belang, maar een recept voor witte chocolade frambozentaart gaan ze zeker met vrienden delen.

Meer weten over wat en wel niet werkt? Bekijk goed je statistieken van de afgelopen maanden of verdiep je in de psychologie van het delen.

Kleine tip: berichten met foto’s of video vallen meer op en worden meer gedeeld dan berichten met alleen maar tekst.

Geef gratis weg

Zorg ervoor dat je niet alleen maar reclame voor jezelf maakt maar ook echt toegevoegde waarde biedt. Geef antwoord op vragen waar je doelgroep mee zit, geef tips en advies. Dat is een reden om je pagina te blijven volgen, je berichten te delen en aan je te denken de volgende keer dat ze iemand als jij nodig hebben. Help dus je doelgroep, maak een instructievideo hoe iets moet, schrijf een 10-stappenplan, etc. En link daarbij vooral naar je eigen website!

In tegenstelling tot andere media gaat het bij social media niet om het zenden, maar om het dialoog. Men kan reageren op je berichten, tips aan je doorgeven of zelfs klachten indienen via social media. Hou daar rekening mee: luister naar wat men over je zegt en reageer snel en vriendelijk op reacties.

Tip: vul op elk platform vooral ook je profiel goed in. Wat doe je, waar ben je te vinden (website/adres) en waarom moeten ze naar jou i.p.v. de concurrent? Dit vergeten veel bedrijven maar als iemand via via op jouw profiel terecht komt, is het wel van belang dat hij/zij binnen 30 seconden snapt wat jij doet en niet verder klikt naar een concurrent. 

Welk platform?

Hieronder worden de bekendste social media platforms toegelicht met de doelgroep erbij. Bedenk waar je jouw doelgroep zou kunnen vinden en vooral of jijzelf iets met dat platform kan en probeer het dan uit.

Facebook 

  • 9,4 miljoen Facebook Nederlandse gebruikers, 6,6 miljoen dagelijks
  • Doelgroep: bijna alle Nederlanders boven de twintig.
  • Waarom? Het grootste platform in Nederland nog, grote kans dat je doelgroep hier zit.
  • Tips:
    – Je kunt in de statistieken zien wanneer je volgers online zijn, dus plaats op goede tijdstippen!
    – Recent worden berichten die teveel lijken op echte advertenties door Facebook geweerd en niet aan je volgers getoond.
    – Je kan vanaf een klein bedrag je pagina of een bericht ook promoten onder een specifiek in te stellen doelgroep. Zo kun je gemakkelijk je bereik vergroten.
    – Vergeet de groepen niet, kijk of er een groep is aangemaakt waar jouw doelgroep zich kan bevinden.

LinkedIn 

  • 3,8 miljoen Nederlandse gebruikers, 0,4 miljoen dagelijks
  • Doelgroep: professionals
  • Waarom? Belangrijk voor je zakelijke netwerk, maar ook als je een specifieke doelgroep gericht op beroepen hebt.
  • Tip:
    – Vergeet ook hier de groepen niet, actief reageren is de manier om je netwerk uit te breiden.

Twitter 

  • 2,8 miljoen Nederlandse gebruikers, 1 miljoen dagelijks
  • Doelgroep: vooral 40+ en nu vooral nog groeiend in de 65+ categorie.
  • Waarom? Kort lijntje met je klant/doelgroep en heel makkelijk om met jou in contact te treden.
    Tip:
    – Je kunt makkelijk zien wanneer je volgers online zijn via FollowerWonk. (https://followerwonk.com/)

Instagram 

  • 1,8 miljoen Nederlandse gebruikers, 722.000 dagelijks
  • Waarom? Als je dienst/product in foto’s of video’s is te vangen, vooral doen! Erg in opkomst. Doet het vooral goed in de fashion en beauty branche.
  • Doelgroep: vooral jongeren tot 35 jaar. 47% van de Nederlandse scholieren & studenten gebruikt Instagram.

Google Plus

  • Maandelijks 2,3 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Doelgroep: Vooral de oudere doelgroep 45 en ouder.
  • Waarom? Google neemt mee hoe actief je bent op o.a. Google plus om te bepalen hoe hoog je komt in de zoekresultaten.

YouTube

  • 7,1 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Waarom: Uiteraard alleen van belang als je dienst in video’s uit te drukken is, zoals bijv. een singer-songwriter, een video-productiebedrijf, etc.

Overigen

Naast deze grote platforms komen er steeds meer kleinere op, waar vooral de jongeren te vinden zijn. Voorbeelden:

  • Snapchat (0,8 miljoen Nederlandse gebruikers) – plaats een foto/video en na bekijken is het weer weg.
  • Vine – populair voor korte video’s.
  • Pinterest (1,6 miljoen Nederlandse gebruikers) – een digitaal prikbord, vooral heel populair bij vrouwen.
  • Ello – alternatief voor Facebook met meer privacy. Trekt vooral creatieve mensen, grafisch ontwerpers, etc.
  • Er zijn vele recensie websites zoals IENS, Trip Advisor, Yelp. Hou ook deze zeker in de gaten als winkel, dienstverlener of horecagelegenheid. En los negatieve feedback meteen op!

Hoe vaak?

Als je eenmaal besloten hebt welk platform je gaat gebruiken is de volgende vraag: hoe vaak? Om optimaal gebruik te kunnen maken van het bereik wordt voor grotere merken vaak meerdere keren per dag aangeraden (Twitter 5 keer per dag, LinkedIn elke dag en Facebook/Google+ 5 a 10 keer per week). Dit is als zzp’er echter niet haalbaar. Zoveel nieuws heb je waarschijnlijk niet en je volgers spammen met onzin werkt juist tegenovergesteld. Geef jezelf daarom een minimum, bijvoorbeeld één keer in de week en mocht je meer nieuws hebben of tegenkomen is dat mooi meegenomen! Hou dat minimum echter vast en zorg dat het niet wegzakt naar één keer in de zes maanden.

Gouden tip

De gouden tip: met Hootsuite kun je gratis Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Instagram inplannen. Reserveer een uurtje in de week om alles wat je de rest van de week tegen kwam in te plannen en je hoeft er voor de rest niet meer aan te denken totdat er reacties binnen komen!

Auteur: Sanne de Jong, redactie Hoofdkraan.nl 

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger