"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Uitzenden anno 2015: digitale disruptie

De uitzendsector wordt links ingehaald door technologie en rechts in verwarring gebracht door de impact van de Wet Werk en Zekerheid. Tegelijkertijd snoepen payrollers marktaandeel af door een goedkopere flex-propositie en slaat de automatisering grote gaten in banen die vroeger door uitzendkrachten werden bemand. Digitale disruptie in uitzenden houdt volgens Han Mesters (ABN Amro) aan. 

Welke concrete handreikingen kunnen we uitzendondernemers geven?

Het gevaar bestaat dat het prille conjuncturele herstel uitzendondernemers op het verkeerde been zet: zelfs de bescheiden economische groei zal ervoor zorgen dat de moeilijkste tijd achter ons ligt. Niks is minder waar.

De uitholling van businessmodellen blijft in rap tempo doorgaan, ook in tijden van economische groei. De strategische opties voor uitzenders zijn inmiddels ad nauseam besproken: het optuigen van HR-adviesdiensten, inrichten van vendor management systemen (VMS), zich richten op de zzp’er, focus op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, etc. Toch willen we doemdenken over uitzenden voorkomen (Nostrastaffus).

In deze tijd van het kritisch bekijken van elke vorm van dienstverlening, valt het inleners natuurlijk op dat het vinden van een kandidaat een hogere marge rechtvaardigt dan de periode waarin de uitzendkracht werkt, en bij wijze van spreken alleen wordt verloond.

Dit is een van de redenen waarom uitzenden door grote bedrijven als een commodity wordt gezien en dat de druk op de brutomarge blijft aanhouden in het volumegedreven segment van uitzenden.

Soft skills

De toegevoegde waarde van de uitzender zit dus vooral in het vinden en matchen van de juiste kandidaat. Het wervings- en selectieproces kent eigenlijk twee varianten. Een variant die in hoge mate geautomatiseerd kan worden en een variant waarbij de zachte skills van de kandidaat of de match met de cultuur van de inlener een belangrijke rol spelen. Bij deze laatste variant hebben we vaker te maken met hoger opgeleide of meer gespecialiseerde functies. Op het moment dat communicatie- en managementvaardigheden een belangrijk onderdeel vormen van de functie, verschuift het zwaartepunt van recruitment naar de zachte vaardigheden en dus ‘face to face’.

Han Mesters is Sector Banker bij ABN AMRO. Hij is binnen de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO verantwoordelijk voor de Zakelijke Dienstverlening. Han geeft regelmatig presentaties over trends in zijn sector en is een actieve gebruiker van social media. Hij heeft een aantal rapport geschreven over human capital omdat dat onderwerp het bindende element is in zijn sector. Han is bedrijfskundige en economisch historicus en heeft als specialisatie strategie. Bekijk alle berichten van Han Mesters

Eén reactie op dit bericht