"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Rechter: Uber chauffeurs zijn medewerkers, geen ondernemers. Bom onder businessmodel?

Uber chauffeurs zijn volgens een Amerikaanse rechter werknemers en geen zelfstandigen. Bijl aan de wortel van de hele ‘sharing economy’?

downloadDe taxichauffeurs van Uber en concurrent Lyft zijn werknemers, en geen ondernemers. Zo concludeerden verschillende Amerikaanse rechters deze week. Uber moet die werknemers een vergoeding gaan betalen voor hun onkosten, zoals het gebruik van hun auto en benzine. De uitspraken kunnen een grote impact hebben voor het businessmodel van Uber, maak ook voor vele andere ‘sharing economy’ startups, waar de reguliere wetten van arbeidsverhoudingen en sociale premies zelden deel van uitmaken.

Uber en Lyft waren in verschillende rechtszaken in San Francisco aangeklaagd door taxichauffeurs die gebruik maakte van de app’s . De chauffeurs eisten een vergoeding voor het onderhoud van hun eigen auto’s, benzine en andere onkosten. Kosten die ze momenteel zelf moeten betalen. De rechters stelden de chauffeurs in het gelijk. Voor de rechter speelt een grote rol dat Uber de mogelijkheid heeft chauffeurs uit te sluiten van de app plus dat chauffeurs niet zonder de dienstverlening van Uber kunnen. Overigens is het nog aan een jury of de uitspraak van de rechter wordt bekrachtigd.

Een mogelijke vervolg is dat Uber voor haar kersverse werknemers ook sociale premies moet gaan betalen en verantwoordelijk is voor de andere ‘ongemakken’ die bij het werkgeverschap horen. Dan zal de uitspraak pas echt grote impact hebben. Mocht dat ervan komen, dan haalt dat de basis weg onder het model van Uber en van heel wat andere startups in de booming deeleconomie. Die zijn immers gebaseerd op het werken met netwerken van freelancers, waarbij er puur wordt afgerekend op geleverde diensten zonder dat daar een werkgevers-werknemersverhouding aan ten grondslag ligt.

Het is niet de eerste, en zeker niet de laatste rechtszaak tegen Uber, dat wel vaker zorgt voor een verschil van inzicht over wat wel en wat niet gewenst is in de nieuwe economie. En hoewel dit soort arbeidsrechtelijke uitspraken in de VS vanzelfsprekend geen directe impact heeft op Nederland, is het toch interessant om te zien hoe dit afloopt.
Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

3 reacties op dit bericht

  1. Directe impact op Nederland zal dit misschien niet hebben maar indirect zeker. We zien dezelfde mechanismes als de houding in Nederland tegnover ZZP-ers: geen ondernemers, geen werknemers. Onze huidige instituties zoals de SER en de vakbonden maar ook de overheid kunnen alleen maar denken in termen van 20-eeuwse instituties. Het ontbreekt aan enige creativiteit om instrumenten te ontwikkelen die goed passen bij de de 21eeuwse economie. Ik denk dat we opnieuw moeten nadenken over het eigendomsrecht. Elinor Ostrom, de enige vrouw die ooit de Nobelprijs voor de economie kreeg, gaf hier een interessante aanzet voor door te spreken over bundels van eigendom. Daar zouden we beter naar moeten kijken.

    • @Peter, eens. De eerste geluiden over de uitkomsten van de Interdepartementale beleidsonderzoek over ZZP’ers zijn in die kader niet erg bemoedigend, Er lijkt een nadruk te liggen op vervolgonderzoek naar de verschillen in belastingen als opstap naar beperking/afschaffing zelfstandigheidsaftrek.

  2. Blijf me verbazen over het vasthouden aan tradities en vast geroeste principes. Daar waar men zelf kiest voor een vrij ondernemerschap in een freelance vorm, wordt dit tegen gehouden door de oude economie. Wanneer gaat men nou echt luisteren naar de klant en wat de nou dus de consument wilt? Het feit dat er behoefte is aan dit soort (deel)netwerken is toch een duidelijk signaal dat deze vorm van dienstverlening (flexibel, werken wanneer men wilt, delen) haaks staat op het keurslijf wat gevormd is op eeuwen oude wetten die ergens in de vorige eeuw zijn gecreeerd op basis van de traditionele werknemer-gever verhouding? Tuurlijk ben ik van mening dat de gemiddelde werknemer beschermt moet worden, maar tegen welke prijs?