Weg met werkstress: op naar flexibiliteit en zekerheid! Geplaatst 4 november 2014 door Roos Wouters Onze verantwoordelijkheden groeien en de werkstress loopt op. Dat vraagt om flexibiliteit in combinatie met zekerheid! Roos Wouters heeft een idee hoe dat kan. Vrouwen zijn meer gaan werken en mannen meer gaan zorgen. De overheid trekt zich terug en ondertussen dwingt de internationale concurrentiestrijd ons flexibel te zijn. Maar hebben we ook genoeg zeggenschap om werk, scholing, opvoeding, mantelzorg en ontspanning een leven lang te combineren? Ik geloof van niet. Sociaal zekerheidsmodel onderdruk Op dit moment is 12% van de werknemers burned-out en wordt een derde van het ziekteverzuim veroorzaakt door werkstress. Daarmee is werkstress het grootste beroepsrisico van ons land. De roep om flexibiliteit in combinatie met zekerheid groeit dan ook. Onze arbeidsmarkt is daar echter niet op ingericht. In 1980 had 98% van de werkenden een vast contract, nu is dat nog maar 65%. Ondertussen neemt de levensduur van bedrijven af en de zorgplicht toe. Veel werkgevers zijn het vaste contracten daarmee als luxe gaan ervaren die ze zich niet meer kunnen of willen permitteren. Helaas verschaft dat ‘vaste’ contract ons nog wel de toegang tot sociale zekerheid en daarmee is ons sociaal zekerheidsmodel ineens niet zo zeker en sociaal meer. Kloof flex versus vast Nederland telt op dit moment al bijna een miljoen ZZP’ers en deze groep groeit gestaag. 74% van hen heeft echter geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en 80% bouwt geen pensioen op. Nu kun je ZZP’ers verwijten de solidariteit van het sociaal zekerheidstelsel te ondermijnen. Ook kun je werknemers verwijten de in- en doorstroom van vaste banen te belemmeren. En je kunt werkgevers verwijten dat ze hun zorgplicht ontlopen door flexwerkers in te huren. Ja, we kunnen ervoor kiezen de groeiende kloof tussen flex en vast te benadrukken maar beter kunnen we zoeken naar gedeelde belangen! Beter kunnen we ons sociaal zekerheidsmodel zo hervormen dat het inspeelt op ieders behoefte aan flexibiliteit en zekerheid. Op dat van Werkgevers en werkafnemers, van zorgbehoevenden en zorgverlenenden, en op dat van kinderen en ouderen. Hoe? Emancipatie werkenden Koppel de toegang tot verzekeringen, voorzieningen en opleidingsgelden aan de individuele werkenden en niet aan de werkgever en branche. Iedere burger die werkt – vast en flex – draagt bij en krijgt daarmee toegang. We hebben allemaal een uniek Burgerservicenummer (BSN). Daarop wordt precies bijgehouden wat we per jaar verdienen. Koppel de opbouw van de arbeidsongeschiktheids- pensioen- en opleidingsgelden aan dit nummer en spreek collectief een minimale premieafdracht af, dan is dat wel zo eerlijk en flexibel. Mensen met vaste contracten kunnen zo weer mobieler worden zonder de opgebouwde rechten te verliezen. Flexwerkers en ZZP’ers krijgen toegang tot collectieve sociale zekerheden en opleidingsgelden en daarmee wordt het collectiviteitsvoordeel voor iedereen vergroot. Het is hoog tijd dat we ons uit de stugge stressvolle arbeidsvormen bevrijden. Emancipeer de werkenden zodat ze langdurige verbintenissen met werkgevers aan kunnen gaan omdat ze dat willen, niet omdat ze er afhankelijk van zijn. Zodat ze kunnen freelancen omdat ze daar behoefte aan hebben, zonder dat ze daarmee ook meteen (opgebouwde) zekerheden opgeven. Zodat iedereen een leven lang kan leren zonder daarvoor afhankelijk te zijn van werkgever of branche? En zodat elke burger dan weer een avonturier en dan weer een zekerheidszoeker kan zijn. Ik noem dit het Burger Service Model. Burger Service Model Het Burger Service Model verschaft alle burgers – werkgevers, werknemers en flexwerkers – de wendbaarheid en weerbaarheid die nodig is om op een meer ontspannen wijze met de tijd mee te gaan. Het zorgt ervoor dat de overvloed aan aanwezige talent ook echt optimaal benut kan worden, zowel thuis als op de werkvloer. En het zorgt ervoor dat we in tijden van onzekerheid toch uitdagingen aan durven gaan omdat we niemand naast het vangnet laten vallen. Dit Burger Service Model biedt weer iedere burger wederkerige flexibiliteit en combinatie met basale zekerheid. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags overheid, wetgeving | 5s Reacties
Neem zzp’ers serieus als ondernemer. Geef ze geen kerstpakket. Geplaatst 3 november 2014 door Rob de Laat Het staat deze weken weer op de agenda van menig HR- of directieoverleg. Wat geven we dit jaar als kerstpakket en vooral ook: aan wie? Die laatste vraag was vroeger een eenvoudige zaak, namelijk aan iedereen met een vast contract. Maar tijden veranderen. Organisaties werken steeds meer en steeds structureler met zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers. Om hen, net als vaste werknemers, ook een kerstpakket te geven, is tegenwoordig geen uitzondering meer. Menig zzp’er is er blij mee en verwacht dat zelfs. Het geven van een kerstpakket aan de zzp’ers die voor je werken, wordt gezien als ‘goed opdrachtgeverschap’. Waardering tonen aan diegenen die hard voor jou en jouw organisatie werken, daar is niets mis mee. Maar hoe logisch is het eigenlijk om zzp´ers een kerstpakket te geven? En hoe logisch is het dat zzp´ers op hun beurt een kerstpakket verwachten? Omdraaien Net als die zzp’ers ben ik ook ondernemer. Met personeel. En als ondernemer ben ik ook jaarlijks onderdeel van het kerstpakkettenritueel. Ik geef ze en ik krijg ze. Ik geef ze aan mijn personeelsleden. En ik geef ze aan mijn belangrijkste klanten. Zeg maar, organisaties van wie ik met regelmaat geld krijg. Ik krijg ze ook, van diegenen die mij als klant beschouwen. Oftewel organisaties aan wie ik regelmatig geld betaal. Zo overzichtelijk is het in de regel wel. Terug naar die zzp’ers: dat zijn ondernemers. Ze doen een tijdelijke opdracht bij een organisatie. Dat is hun klant. Iemand aan wie je geregeld een rekening stuurt en iemand die die rekening ook betaalt. Is dat nu degene van wie je een kerstpakket verwacht? Nee, zou ik zeggen. Dat is de omgekeerde wereld. Geef een kerstpakket aan je opdrachtgever in plaats van er een te verwachten, dat is goed opdrachtnemerschap. En opdrachtgevers, neem die zzp’ers serieus als ondernemer. Geef ze dus geen kerstpakket! Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags goed opdrachtgeverschap, ondernemerschap, StaffingMS | 2s Reacties