"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

CV Tip: De profiel foto.

Tips voor een goede profiel foto op je CV en linkedin profiel.

linkedin profiel foto
Onderzoekje toonde aan waar het eerst naar gekeken wordt bij een Linkedin profiel: de foto.

2014 is weer begonnen, een moment wat mensen vaak proberen te gebruiken om hun leven, gezondheid, carrière te verbeteren door hun gemaakte doelen na te streven, meer sporten, gezonder eten, die nieuwe opdracht binnenhalen. Nieuwe routines zijn vaak lastig aan te leren en vol te houden en grote doelen zijn vaak lastig te behalen als het niet mogelijk is het in kleine stukjes op te knippen.

In dit blog pakken wij daarom iets kleins, iets wat makkelijk te doen is, maar toch een klein beetje kan helpen jouw doel te bereiken, iets wat soms maar 65 bij 65 pixels is, namelijk: Je profiel foto. Zal dit echt die nieuwe opdracht binnenhalen? Waarschijnlijk niet. Maar het kan je wel een stuk de juiste richting in helpen en een goede eerste indruk opleveren.

Als we kijken naar enkele eigenschappen van een profiel foto: het gezicht zelf, de gezichtsuitdrukking, de grootte van het gezicht ten opzichte van het canvas, de vorm van het canvas, de resolutie, de kwaliteit, de belichting, het contrast. Dan zien we dat de meeste eigenschappen te beïnvloeden zijn, met heel veel geld of enige photoshop skills zelfs alles. Het meeste hiervan wil je niet te veel aan sleutelen. Wat we willen creëren is herkenbaarheid en ‘likeability’.

De gezichtsuitdrukking

Wanneer je glimlacht is de kans groter dat mensen je naam onthouden en je als vriendelijk persoon zien, hierdoor is het eenvoudiger om vertrouwen en likability te op te bouwen. Dit principe werkt niet alleen bij face-to-face ontmoetingen maar blijkt ook te werken bij profiel foto’s. Het doel is om een ‘echte’ open glimlach te hebben, hierbij gebruik je zowel de spieren rondom je mond als de spieren rondom je ogen (kraaienpootjes). Zorg dus dat je met je beste ‘Duchenne smile’ op je profiel foto staat.

Alle andere elementen van een foto staan in het teken van herkenbaarheid: Je wilt zo goed mogelijk de link tussen jou en de foto hebben en je wilt je gezicht zo duidelijk mogelijk laten zien. Het gezicht zorgt er namelijk voor dat mensen je herinneren en vertrouwen.

De grootte van het gezicht t.o.v. het canvas 

Op sommige websites worden profiel foto’s zeer klein weergeven: Bijvoorbeeld op Linkedin verschijnt je profiel foto in het nieuwsoverzicht maar als 65×65 pixels. Het is dus van belang dat je gezicht, vaak hoofd plus schouders, duidelijk op de foto te zien is. Gebruik daarom een echte ‘headshot’ waarbij je gezicht het grootste gedeelte van de foto beslaat en houdt er rekening mee dat veel websites de foto in een vierkante vorm zullen weergeven.

De belichting, het contrast en de resolutie

Dit betekent ook dat de belichting en het contrast in het teken van herkenbaarheid moeten staan en de voorkeur uitgaat naar een neutrale of rustige achtergrond. Wanneer je zelf de foto gaat bijsnijden – bijvoorbeeld naar een vierkant formaat – kies er dan voor om de foto in een hoge resolutie weer op te slaan. Websites waar je de foto gebruikt zullen vaak de foto alsnog verkleinen, kwaliteit er achteraf afhalen is het probleem nooit, het weer terugkrijgen wel. 640×640 pixels vinden wij zelf een mooi formaat om je basis foto in te hebben, je zult daar vrijwel overal mee uit de voeten kunnen, zowel qua afmetingen als bestandsgrootte.

Let’s put a smile on that face!

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

2 reacties op dit bericht