"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nominaties scriptieprijs bekend: Onderzoek onder ZZP’ers; Oplossingen arbeidsschaarste; Gebruik van twitter.

Welk percentage van ZZP’ers kiest (zelf)bewust voor het eigen ondernemerschap? Wat is de beste, gestructureerde aanpak met het oog op de dreigende schaarste van personeel? Hoe kunnen organisaties twitter inzetten voor het bouwen van hun merk op de arbeidsmarkt? Deze drie onderzoeken zijn volgens de jury de beste inzendingen van de ZiPconomy Scriptieprijs 2012. Op woensdagmiddag 21 november wordt tijdens het Seminar Anders Werken & Organiseren de uiteindelijke winnaar bekend gemaakt.

Scriptieprijs succesvol

In het begin van dit jaar lanceerden wij onze jaarlijkse ZiPconomy Scriptieprijs. Om jongeren meer te betrekken bij de discussie over de enorme veranderingen die plaats vinden op de arbeidsmarkt. En om goed onderzoek naar die veranderingen te stimuleren.  Dat leverde een  flink aantal aanmeldingen op. Met onderwerpen die uiteenliepen van onderzoeken naar drijfveren van  ZZP’ers tot werving van topbestuurders in de publieke sector; van verschillen tussen zelfstandige organisatieadviseurs en adviseurs in vaste dienst tot de gevolgen van kleinschalig organiseren op de motivatie van professionals.  Een breed scala aan onderwerpen, vanuit verschillende vakgebieden en vanuit zes verschillende universiteiten. Wat ons betreft  is de ZiPconomy Scriptieprijs in dit eerste jaar al een succes.

Drie genomineerden

De jury,  Linde Gonggrijp (voorzitter FNVZelfstandigen en lid van de SER), Ronald Dekker (arbeidseconoom verbonden aan Reflect/Tilburg University) en Arjan van den Born (hoogleraar Creatief Ondernemerschap, Tilburg University),  heeft zich de afgelopen maand gebogen over de inzendingen. Ze nomineerden de volgende drie ‘masters’ en hun onderzoek:

  • Yvonne van den Broek onderzocht hoe organisaties om kunnen gaan met (toekomstige) schaarste op de arbeidsmarkt. Ze zette verschillende aanpakken op een rij en deed onderzoek naar de meest effectieve methodes. Zo kwam ze tot een helder vijf stappen plan hoe organisaties met een mix van planning en maatwerk kunnen anticiperen op het tekort aan kwalitatieve medewerkers.
  • Werner Liebregts  onderzocht de verschillen in economisch succes tussen ZZP’ers die (zelf)bewust gekozen hebben voor het ondernemerschap en ZZP’ers die zich meer gedwongen voelden om als ZZP’er te gaan werken. Daarvoor was het natuurlijk eerst nodig om te kwantificeren hoe groot beide groepen zijn. Om vervolgens te bekijken of, en hoe groot, die verschillen in omzet dan zijn.
  • Carlijn Frunt deed onderzoek naar het gebruik van twitter bij ‘employer branding’. Ze bekeek of en hoe de 50 ‘aantrekkelijkste werkgevers’ twitter inzetten bij hun arbeidsmarktcommunicatie. Ze analyseerde de tweets van deze bedrijven en onderzocht vervolgens de effectiviteit van de gebruikte employer branding strategieën.

Toelichting onderzoek tijdens Seminar Anders Werken & Organiseren

Op 21 november organiseert ZiPconomy rond de prijsuitreiking van de scriptieprijs het Seminar ‘Anders Werken & Organiseren’. Menno Lanting deelt zijn inzichten van zijn nog te verschijnen boek ‘De Slimme Organisatie’  laat zien hoe organisaties in binnen- en buitenland reageren op de fundamentele veranderingen in de arbeidsmarkt. Ook de nieuwe SER voorzitter Wiebe Draijer zal zijn visie over ‘Anders Werken en Organiseren’ met de zaal delen.

De drie genomineerde studenten zullen tijdens dit seminar elk hun onderzoek presenteren. Ze gaan vervolgens met de jury en met de zaal in gesprek over de uitkomsten van dat onderzoek. Mede op basis daarvan wordt bepaald wie in aanmerking komt voor de eerste prijs (€ 2500,-) van de ZiPconomy Scriptieprijs 2012.

Het wordt een feestelijke maar ook interactieve middag, waarbij het publiek (opdrachtgevers, ZZP’ers, vertegenwoordigers uit de branche en studenten) wordt uitgedaagd om deel te nemen aan het debat. Daarbij beslist het publiek in de zaal welke genomineerde de Publieksprijs (een pakket managementboeken) wint voor de beste presentatie.

Marien Kwant van AIM4, hoofdsponsor van de ZiPconomy Scriptieprijs, kijkt al uit naar de presentaties. “We merken als netwerkorganisatie dagelijks dat het aantal zelfstandigen groeit en steeds jonger wordt. Er komt een nieuwe generatie aan met een andere kijk op werk, met andere behoeften. Dat vraagt wat van organisaties. En dus is het belangrijk dat daar goed onderzoek naar gedaan wordt.  Ik ben benieuwd naar de presentaties van de Master studenten én hoe organisaties en interim professionals daar tijdens het seminar op reageren”.

Meer informatie en het volledige programma van het seminar Anders Werken & Organiseren is hier te vinden.  Samenvattingen van een aantal inzendingen worden gebundeld in een eBook, met daarin ook een voorpublicatie van het boek van Menno Lanting en reacties op de onderzoeken van verschillende experts. Het eBook wordt gratis uitgereikt aan de deelnemers aan het seminar. 

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts