SLUIT MENU

Grote zorgen onder zelfstandig professionals in zakelijk dienstverlening door handhaving Wet DBA

Veel zzp’ers maken zich grote zorgen om de handhaving van de wet DBA. Hierdoor zeggen opdrachtgevers geen zzp’ers meer in te gaan huren. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging ZZP Nederland.

Uit onderzoek van Vereniging ZZP Nederland onder de achterban blijkt dat in de sector zakelijke dienstverlening 64 procent van de respondenten rechtstreeks wordt ingehuurd door de opdrachtgever. Deze groep maakt zich zorgen als per 1 januari de wet DBA weer gehandhaafd wordt. Dit leidt ertoe dat veel opdrachtgevers zeggen geen zzp’ers meer in te gaan huren.

Brokers

Thierry Aartsen van de VVD zei in het Commissiedebat ZZP dat veel overheidsorganisaties, waaronder diverse ministeries, nog maar twee uitwegen zien: een vast dienstverband of werken via een uitzend- of detacheringsbedrijf. In de zakelijke dienstverlening betekent dit dat veel ondernemers in zee zullen moeten met brokers.

Dit terwijl uit het onderzoek van ZZP Nederland blijkt dat veel van de ondernemers in de sector zakelijke dienstverlening liever niet via een broker werken, voornamelijk vanwege de financiële risico’s die brokers bij een faillissement neerleggen bij de zelfstandige ondernemer. Daarnaast vindt ook nog eens 35 procent dat een broker totaal geen toegevoegde waarde heeft.

Marina Krooder, ledenraadslid namens de sector zakelijke dienstverlening van Vereniging ZZP Nederland: “De ondernemers die ik vertegenwoordig zeggen: ‘Erken de diversiteit onder zelfstandigen. Bescherm de kwetsbaren, maar geef de echte ondernemers de fiscale ruimte om hun waarde voor het Nederlandse bedrijfsleven te leveren.’ Laat hen niet, door strikte handhaving, gedwongen worden in de armen van brokers, waar de meesten liever van wegblijven.”

Regels volgen

Volgens ZZP Nederland is er ook gewoon een derde weg. En dat is de regels volgen. Frank Alfrink, voorzitter Vereniging ZZP Nederland: “Als er een camera langs de weg komt om de snelheid te controleren, kan je de weg wel niet meer gaan nemen, maar je kunt je ook gewoon aan de snelheid houden.”

Volgens Alfrink zijn er voldoende mogelijkheden voor opdrachtgevers om goede afspraken te maken met de ondernemers zodat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Onder andere uit het Deliveroo-arrest kan worden opgemaakt waar de Belastingdienst bij controles op let.

ZZP Nederland gaat voor haar achterban een whitepaper beschikbaar stellen met tips hoe je als ondernemer samen met je opdrachtgever een zzp-opdracht aan kunt gaan, zodat er weinig kans is dat de Belastingdienst vindt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

18 reacties op dit bericht

  1. Ach ja
    ……als je jl woensdag en donderdag de Algemene Beschouwingen hebt gevolgd dan zie je waar je als burgers in dit land aan overgeleverd bent…..links en rechts……ze maken er samen één grote bende van……en dan zijn ze ook nog in staat om zand in “de economische motor” van ons land te gooien…..de zelfstandig ondernemer wordt de dupe van een stelletje malloten…….werkelijk ongelofelijk…..
    Er is maar één oplossing: Het werk als zelfstandig ondernemers een bepaalde periode stilleggen……en collectief……kijken wie er feitelijk “de baas” is in dit land….!!!!

    • 100% mee eens. Zonder zzp kan men in de zorg geen luier meer verschonen, de bouw kan niet meer bouwen en de belastingdienst niet meer handhaven. Pronleem opgelost

      • Onzin zzper te duur eigen tijd wanneer willen werken? Schijnzelfstandigheid.
        Zelfstandige hebben personeel betalen loon btw belasting pensioen etc
        Ook voor de sociale voorzieningen is dat beter.
        Straks als zzpers ouder zijn?aow?pensioen?moet zeker weer aangevuld worden door de brave werknemers?

        • Nou, voor zover mij bekend is betalen ZZPers 37% belasting! San beem ik aan dat hiermee de AOW betaald wordt door hunzelf,niet! Kijk liever naar mensen die hun hele leven van uitkeringen profiteren, wat drangen die bij voor hun pensioen? Wie betaald deze? Wij natuurlijk!

    • De regels volgen? Onder welke steen heeft deze meneer geleefd? Als het zo makkelijk was geweest hadden we heel dit probleem niet gehad.
      Te hard rijden is een zwart wit verhaal.. De enige vergelijking die hier zou kloppen is alsof freelancen bijna iets strafbaars lijkt te worden. De regels handhaven rondom deze wetgeving zijn zo onduidelijk dat zelfs de Belastingdienst zelf er niets meer van snapt. Waarom zouden ze anders zelf overgaan op geen inhuur van zzp’ers meer? Als er vertrouwen zou zijn in de handhaving van de regels lijkt het mij dat zij juist het voorbeeld moeten stellen hoe je op de juiste manier zzp’ers inhuurt.
      We hebben in bepaalde vakgebieden een groot tekort aan kennis en ervaring waar zzp’ers van essentieel belang zijn. Hier moet een betere oplossing voor komen, die zowel de uitbuiting van mensen voorkomt die wel in loondienst willen en ervoor zorgt dat de ondernemers aan bepaalde verplichtingen moeten voldoen rondom sociale zekerheden.

  2. Klok-klepel. De link die dit artikel (of is het Thierry Aartsen?) legt tussen het alleen nog in willen huren van tijdelijk personeel op basis van een dienstverband – of dit nu vast is of bij een uitzend-/detacheringsbedrijf – en dat zzp’ers niet met een broker willen werken, kan ik niet volgen. Dat zeg ik als iemand die nu zelf als zzp’er is ingehuurd bij een ministerie. Ik zou het logischer hebben gevonden als de vergelijking was gemaakt met dat zzp’ers niet willen verlonen (via brokers). Dan ben je namelijk je zaak kwijt. Wel de lasten, niet de lusten. Aan de inzet van een tussenpartij, de broker, is sinds het hele DBA-debacle sowieso haast niet te ontkomen; enerzijds vanwege de behoefte om risico’s te verminderen, anderzijds vanwege verplichte raamovereenkomsten voor inhuur.

    • Mee eens. Hoewel ik blij ben dat er in de politiek tenminste één iemand is die zich wat meer verdiept in de materie (Thierry) wordt de plank hier misgeslagen en termen door elkaar gebruikt. Ofwel ga je in vaste dient bij je opdrachtgever of je gaat in dienst bij een detacheerder en laat je als werknemer van die detacheerder detacheren bij de opdrachtgever. Bij een broker kom je doorgaans niet in dienst en als ZZP’er via een broker ingezet worden kan net zo min als rechtstreeks als ZZP’er ingehuurd worden.

      • Er is ook als ZZP’er nog steeds een hoop mogelijk. Het probleem is dat veel huidige opdrachten gewoon niet voldoen aan de “grijze” regels. Als jij een tijdelijk project hebt, voor eigen risico en rekening, met werk dat niet ingebed is in de organisatie en waarvoor de opdrachtgever geen specifieke kennis is huis heeft, met daarbij een goede opdracht- en resultaatomschrijving, en via een goedgekeurde modelovereenkomst, dan is er niks aan de hand.

        Maar als jij een ICT beheerder, Servicedeskmedewerker, Recruiter, Communicatiespecialist, Bouwvakker, Postbezorger of Glazenwasser bent, dan ben je simpelweg geen projectmatig, maar enkel ingebed werk aan het doen. Werk waarvoor een lijnfunctie in dienstverband bedoeld is.

        • @Joey: Zelfs voor de functies die jij beschrijft, is er veel mogelijk. Inbedding is slechts één van de vele afwegingscriteria. Dat ik – of willekeurig welke zzp’er – dit zo ziet, is echter irrelevant als er geen opdrachten worden geplaatst. Zeggen dat er voor de echte ondernemers niets aan de hand is, gaat voorbij aan HR- en inhuurafdelingen die de markt op laten drogen en niet openstaan om er een markt van te willen maken. Al heb ik een opdrachtgever die me in wil huren bij een grote organisatie en de aansturing op maat in wil richten, dan nog kom je niet door de contractonderhandelingen met de zelfstandige afdelingen. De verkramping en overreactie is nu het echte probleem.

          • Precies dat. Als je kijkt naar de pogingen om regels op te stellen, zoals de webmodule of die website met het ‘afwegingskader’, dan wordt één ding duidelijk: niets is duidelijk.

            Zelfs een overduidelijke zzp’er zoals een meubelmaker die een inhouwkast komt installeren kan met een beetje kwade wil in het hokje van schijnzelfstandige worden geduwd.

            Mijn stelling is dan ook dat het algoritme dat het kabinet denkt te gebruiken om ‘af te wegen’ juridisch compleet in elkaar gestampt kan worden.

            Het kabinet schept bewust onduidelijkheid omdat ze de echte discussie over schijnzelfstandigheid nooit kan winnen.

            • Die ondernemerscheck en webmodule van de belastingdienst zijn beide ook nog eens ongeschikt als je als DGA met je eigen BV opdrachten uitvoert. (meestal heb je een holding en een werkmaatschappij van waaruit je opdrachten doet). Beide zijn gericht op eenmanszaken. Bij de eerste komt alleen maar uit of je wel of niet ondernemer bent voor de belastingdienst. Dat ben je niet als DGA, want hebt een arbeidsovereenkomst met je eigen BV. Die moet je zelfs specifiek opstellen. Bij de webmodule staat heel specifiek dat het geen zin heeft om deze in te vullen, als je een overeenkomst aangaat met een rechtspersoon. Maar als DGA val je wel onder de wet DBA, wanneer je zelf opdrachten uitvoert. Dus daar kunnen jij en je opdrachtgever helemaal niets mee.

  3. Ik ben zelf in loondienst in de zakelijke dienstverlening. Als mijn zzp-collega’s straks alleen nog via detacheringsbureaus zouden kunnen worden ingehuurd, betekent dat een flinke kostenpost. Natuurlijk zal een deel bij ons in loondienst komen. Maar ook zal er een verschuiving plaatsvinden van zzp naar duurdere detachering.
    Nou kan de zakelijke dienstverlening over het algemeen die extra kosten wel dragen. Meer zorgen maak ik me om verpleeg- en ziekenhuizen, scholen, kinderopvang.

  4. Een white paper geeft nog steeds geen garantie.

    Er wordt bewust onduidelijkheid geschapen bij opdrachtgevers, om ZZP’ers terug in loondienst te forceren.

    Het kabinet, de belastingdienst voorop, weet best wat de consequentie van dit beleid is. En ze vinden het prachtig.

    Totdat ze ineens zelf haast hebben, zoals nu met het afhandelen van de toeslagaffaire. Maar iets zegt me dat dit niet de laatste keer is dat ‘schijn’zelfstandigen dringend nodig hebben.

  5. Het voornaamste doel is om 100% van de schijnzelfstandige terug het sociale systeem in te duwen. De wet werd iedere keer uitgesteld omdat er verder geen excessen in de markt zichtbaar waren. Die excessen zijn nu wel te zien, in de zorg, onderwijs e.t.c. en maakt het derhalve onvermijdelijk deze excessen met de harde hand terug te drukken. Dat er minder opdrachten zijn voor ZP-ers toont voor de politiek alleen maar aan dat de maatregelen nut hebben. Daarnaast wordt het ook moeilijker voor ZP-ers die niet-schijnzelfstandig zijn, (meerdere opdrachtgevers) om dit ook te blijven. Jammer dat ZP-ers zich niet kunnen verenigen tegen de debiele politiek. Het is niet anders , waardeloos land is dit geworden, bananenrepubliek, het is gewoon bewust onduidelijkheid creëren en dan procederen bij de rechter.

    • Bij excessen zou ik juist zo ongeveer als LAATSTE denken aan het onderwijs. Daar is 4% externe, ter vergelijking: bij gemeenten gaat het om18% en bij Rijksoverheid om 14%.

      • Er wordt natuurlijk wel veel in de media geroeptoeterd over zzp’ers in het onderwijs, daar zal het misverstand vandaan komen. Maar de objectieve feiten zijn anders.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *