"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Deze freelance banen komen onder druk te staan door AI

Door de opkomst van AI is het aantal freelance opdrachten voor schrijvers, vertalers en in de klantenservice gedaald. Dat blijkt uit dataonderzoek van Bloomberry.

Sinds de lancering van ChatGPT, wordt Artificial Intelligence (AI) genoemd als dé grote bedreiging voor een groot aantal banen. Vooral freelance opdrachten zouden als eerste de effecten van AI ondervinden: bedrijven zullen het aantal freelancers terugdringen voor werk dat zij kunnen laten doen door AI, is de verwachting.

Maar uit data-onderzoek van Bloomberry blijkt dat het tegendeel waar is: in de meeste baan categorieën was er een toename van freelance opdrachten! Zo is sinds de lancering van ChatGPT het aantal opdrachten voor videobewerkers met 39% gestegen, grafisch design met 8% en webdesign opdrachten met 10%. De grote verliezers zijn schrijvers (-33%), vertalers (-19%) en klantenservice (-16%).

Lager uurloon sinds ChatGPT

Naast een daling in het aantal opdrachten, krijgen vertalers ook een lager uurtarief voor hun opdrachten. Met een verlaging van 20%, zijn zij de grootste verliezers sinds de lancering van ChatGPT. Opmerkelijk is dat er meer opdrachten zijn voor videobewerkers, maar het uurtarief dat zij kunnen verwachten voor deze opdrachten met 15% is gedaald. Grafische designers en webdesigners zijn daarentegen de grootste stijgers in uurtarieven.

Welke banen levert AI op?

Tegen de verwachting in, bleef het aantal opdrachten in data-annotatie (waarbij data gelabeld wordt zodat AI het beter begrijpt) en Machine Learning relatief gelijk. Daarentegen bleken freelancers die diensten aanbieden in het genereren van AI content, het ontwikkelen van AI-agenten (bijv. smarthomes), het integreren van AI-functies in organisaties en het ontwikkelen van AI-apps sterk in trek.

Maar de meest gevraagde dienst was hulp bij het ontwikkelen van chatbots op basis van AI. Sinds de lancering van ChatGPT is de vraag naar deze dienst gestegen met 2000%. De meeste bedrijven willen zich niet bezighouden met het ontwikkelen van eigen AI-modellen, maar willen ChatGPT en vergelijkbare diensten toepassen in hun eigen producten.

  • Lees het oorspronkelijke artikel over het onderzoek, inclusief uitleg over de onderzoeksmethode, hier.
De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *