"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat is ‘CSRD’ en wat moet ik ervoor doen?

Op 1 januari 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht gegaan. Welke gevolgen heeft deze Europese duurzaamheidsrichtlijn voor de bedrijfsvoering van organisaties?

Op 1 januari 2024 is de CSRD van kracht gegaan. Deze Europese duurzaamheidsrichtlijn verplicht bedrijven om transparanter te zijn over hun bedrijfsvoering. Veel bedrijven zijn nog niet op de hoogte van wat CSRD is en wat deze richtlijn voor hen gaat betekenen. 

Wat is CSRD?

CSRD is een richtlijn van de Europese Unie en staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Door deze richtlijn moeten grote bedrijven vanaf 1 januari 2024 meer rapporteren in hun jaarverslag dan voorheen. Waar normaal gesproken jaarverslagen over in- en uitgaande geldstromen gaan, moeten deze door de CSRD ook transparantie geven over zaken als CO2-uitstoot, de langetermijnduurzaamheidsdoelen, arbeidsmisstanden in de bedrijfsketen, enzovoorts. In totaal zijn er 1100 verschillende punten waarover bedrijven mogelijk moeten rapporteren, waarvan zij over 195 punten verplicht transparantie moeten geven. 

Vervanger van de NFRD

De CSRD is de vervanger van de al bestaande Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Deze richtlijn was minder uitgebreid en bood bedrijven te veel vrijheid in het rapporteren over een aantal duurzaamheidscriteria. Daardoor was het moeilijk om bedrijven onderling te vergelijken.

Met de CSRD hoopt de Europese Unie een goede aanzet te geven om de klimaatdoelstellingen van Parijs te behalen. De CSRD moet bedrijven aanzetten om onder andere te verduurzamen door in hun bestuursverslag ook de impact van het bedrijf op het klimaat te vermelden. Dit biedt investeerders, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders inzicht in de sociale en duurzame prestaties van een bedrijf. Zo zou het ook ‘greenwashing’ tegengaan, waarbij bedrijven zich groener voordoen dan zij daadwerkelijk zijn. De richtlijn is onderdeel van de Europese Green Deal.

Hoewel de richtlijn onderdeel is van de Europese Green Deal, gaat het om meer dan alleen klimaatdoelstellingen. Ook sociale criteria zijn onderdeel van de richtlijn. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsomstandigheden van arbeiders in Chinese fabrieken die de onderdelen fabriceren van leaseauto’s. Of de verhouding tussen de hoeveelheid mannen en vrouwen in leidinggevende functies.

Wat heeft ESG hiermee te maken?

ESG is een bredere term en verwijst naar de Environmental (milieu), Social (sociaal), en Governance (bestuur) criteria die worden gebruikt om duurzaamheidsprestaties van bedrijven te beoordelen. Het is een term die vaak tegelijk valt met juridische richtlijnen die in dit kader passen, zoals de CSRD.

Met andere woorden, ESG is het bredere concept dat de aspecten Environmental, Social, en Governance omvat, terwijl de CSRD een specifieke regelgeving is die bedrijven verplicht om gedetailleerde duurzaamheidsinformatie te rapporteren. ESG-criteria vormen een belangrijk onderdeel van die rapportage.

Op wie is de CSRD van toepassing?

De CSRD is niet overal van kracht gegaan in 2024. De richtlijn zal in het begin enkel gelden voor ‘grote bedrijven’, die aan twee van de volgende criteria voldoen: de omzet is hoger dan €40 miljoen per jaar; een balanstotaal van meer dan €20 miljoen; meer dan 250 medewerkers (gemiddeld over een jaar). Voor veel bedrijven is dit niet van toepassing. Voor niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven wordt gekeken naar een lichtere CSRD-variant die voor hen beter uitvoerbaar is.

Omdat de grote bedrijven verplicht zijn om hun hele keten inzichtelijk te maken, moeten ook kleine bedrijven zich op tijd voorbereiden op deze richtlijn. Daardoor is de kans groot dat kleine bedrijven door hun opdrachtgevers gevraagd zullen worden om bijvoorbeeld inzicht te geven in de gevolgen voor het bedrijf door schaarste van grondstoffen vanwege de klimaatverandering.

Van hoofdpijndossier tot grote kans voor bedrijven

Voor veel bedrijven zal de CSRD als een hoofdpijndossier aanvoelen. Tegelijkertijd schept deze richtlijn ook veel inzicht, zo schrijft Acture in een whitepaper. “Wij ontdekten dat wanneer je actief aan de slag gaat met duurzaamheid, dit juist tal van voordelen met zich meebrengt. Bijvoorbeeld een concretere missie en visie: waar willen we aan werken de komende jaren? Wat is onze stip op de horizon? Maar ook een betere propositie richting (potentiële) klanten en een beter onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten.” 

Naast de kansen die het Acture bood in het verscherpen van hun missie en visie, onderschrijven zij ook de kansen die het biedt voor het versterken van hun employer brand. De nieuwste en de volgende generatie op de arbeidsmarkt (millennials en Gen Z) willen niet voor een bedrijf werken dat fossiele brandstof verslindt en dorpen in de derde wereld vernielt.

Met de CSRD wordt particuliere bedrijfsvoering van algemeen belang en juist het algemeen belang wil deze generatie dienen. Zo willen millennials dat individuen gerespecteerd worden, niet enkel binnen het bedrijf maar ook daarbuiten. Dit valt onder de peiler ‘Social’ binnen ESG. 

Bepalend voor carrièrekeuze

Ook Gen Z’ers houden in hun carrièrekeuze rekening met de maatschappelijke meerwaarde van een bedrijf. Zij willen onderdeel zijn van organisaties die goed willen doen voor de wereld. Zij geven de voorkeur aan werkgevers die duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en ethisch leiderschap hoog in het vaandel hebben staan. 

Zo’n 55% van Gen Z’ers en millennials geeft aan dat zij eerst de ecologische invloed van een bedrijf onderzoeken voordat zij een baan aannemen. En zo’n 40% van de Gen Z’ers geeft aan zij een andere baan hebben gezocht vanwege de negatieve impact van hun werkgever op het milieu.

Met andere woorden: deze jonge professionals zoeken niet slechts een aanstelling, maar een bedrijf dat aansluit bij hun idealen en die zich in willen zetten om de wereld te verbeteren. Daar komt bij dat deze doelgroep momenteel 38% van de werkende bevolking omvat, een percentage dat zal oplopen naar 58% in 2030. 

Vier strategieën voor de nieuwe generatie 

Zo somt dit whitepaper vier strategieën op voor succes in employer branding voor millennials en Gen Z’ers: 

  • Inzet voor duurzaamheid
  • Transparante rapportage
  • Betrokkenheid tot de medewerkers
  • Diversiteit en inclusie

Dat maakt dat drie van de vier strategieën haalbaar zijn door middel van de CSRD. Een uitstekende kans om je employer brand op te poetsen en de jongste en aankomende generatie professionals aan je organisatie te binden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *