SLUIT MENU

Van arbeidsmarkttrends tot regelgeving: in zes stappen naar een langetermijninhuurstrategie

Hoe bepaal je een toekomstbestendige inhuurstrategie als HR-manager? Een nieuwe gids van Malt en kennispartner ZiPconomy geeft inzicht en handvatten.

Een doordachte inhuurstrategie is inmiddels essentieel voor HR-managers, want moderne organisaties kunnen haast niet meer zonder freelancers. “Op de krappe arbeidsmarkt kiezen steeds meer professionals voor zelfstandig ondernemerschap”, vertelt Quentin Debavelaere, General Manager Northern Europe bij freelancemarktplaats Malt. “Wereldwijd dwingt dit overheden om de impact van freelancen op onze samenleving te beoordelen en arbeidswetten, sociale zekerheid en gezondheidszorg aan te passen.”

Die veranderingen hebben direct invloed op HR-managers en organisaties die freelancers willen inhuren, vertelt hij. Maar hoe die impact eruit ziet, is lang niet altijd direct duidelijk. “Wij willen HR-managers helpen om toekomstbestendig, kostenefficiënt en verantwoord met freelancers om te gaan. Daarom publiceren wij in samenwerking met kennispartner ZiPconomy de online gids ‘Van regelgeving tot strategie: een gids door het freelancelandschap’.”

Download hier het e-book

Als HR-manager kun je deze gids gebruiken als naslagwerk en stappenplan. Het e-book staat vol met feiten en vragen die je moet stellen om tot een strategie te komen.

Stap 1: verschillen tussen freelancers en werknemers

Om te beginnen is het belangrijk te weten wat de verschillen zijn tussen werknemers en freelancers. Voor welke taken of op welke momenten kun je beter een zzp’er inhuren dan iemand in dienst nemen? Wat zijn de kostenverschillen tussen freelancers en werknemers en waar komen die vandaan? Deze informatie helpt je de juiste keuzes te maken en te anticiperen op de toekomst.

Stap 2: Marktontwikkelingen

Jouw organisatie, je branche en de arbeidsmarkt als geheel veranderen continu. Daar houd je rekening mee in je langetermijnstrategie. Uit cijfers blijkt in elk geval dat de beroepsbevolking krimpt en het percentage freelancers in veel sectoren stijgt.

Hoe verhouden de plannen van jouw organisatie zich daartoe? Ben je van plan om te innoveren en wie heb je daar (tijdelijk) voor nodig?

Stap 3: Regelgeving

De regels rondom inhuur van extern personeel gaan de komende jaren flink veranderen in Nederland. Ondertussen voldoen veel organisaties nog niet volledig aan de huidige wetten. Het is daarom verstandig om wet- en regelgeving (compliance) vast onderdeel te maken van je inhuurstrategie.

Passen jouw contracten nog binnen de huidige regels? Hoe bereid je je voor op aankomende veranderingen? In de gids staat een overzicht van de regels die nu gelden en de aanstaande veranderingen in Nederland en Europa.

Stap 4: Werving

Nu je weet wie je nodig hebt en onder welke voorwaarden, is het tijd voor actie. In de praktijk blijkt dat werving en behoud van vast personeel echt anders werkt dan de inhuur van freelancers. Als je weet waar het verschil zit, kun je daar je voordeel mee doen.

Organisaties besteden namelijk volop aandacht aan hun candidate experience en employee value proposition (EVP) voor vaste werknemers, maar uit onderzoek van Brainnet en ZiPconomy (2019) blijkt dat nog weinig opdrachtgevers een vertaalslag maken van de candidate experience naar de freelancer. Als het jou lukt om bekend te worden als goede opdrachtgever, heb je een streepje voor bij freelancers op een krappe arbeidsmarkt.

Wij willen HR-managers helpen om toekomstbestendig, kostenefficiënt en verantwoord met freelancers om te gaan.

Freelancers hechten waarde aan andere zaken belangrijk dan werknemers, omdat hun verhouding met de organisatie anders is. Ze zijn niet op zoek naar een ‘gemeenschap’ om onderdeel van te worden, maar naar uitdagende, interessante ‘opdrachten’.

Stap 5: Onboarding en management

Een inwerktraject of onboarding is essentieel voor freelancers om hun werk goed te kunnen doen. Het grote verschil tussen onboarding voor freelancers en werknemers is de focus. De nadruk ligt bij een freelancer iets meer op de specifieke taak dan op onderdeel worden van de organisatie.

Tijdens de opdracht zorg je als goede opdrachtgever voor heldere communicatie en feedback. Plan evaluatiemomenten en betrek freelancers in elk geval bij de relevante vergaderingen en brainstorms. Je kunt freelancers niet verplichten mee te doen met teambuilding-activiteiten, maar uit onderzoek blijkt dat ze het waarderen als je ze daarvoor uitnodigt.

Stap 6: Afscheid, reputatie en contact

In een goede langetermijnstrategie is ook aandacht voor de laatste fase van de samenwerking. In het contract heb je als opdrachtgever een termijn afgesproken met de freelancer. Heb je iemand langer nodig? Communiceer dat op tijd en spreek zo vroeg mogelijk een verlenging af. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat de freelancer al afspraken heeft gemaakt met een volgende opdrachtgever.

Is de opdracht klaar? Plan dan een wederzijdse evaluatie. Deel zowel verbeterpunten als positieve aspecten van de samenwerking. Onderschat deze eindfase niet, want het is een belangrijk moment voor een duurzame relatie en voor jouw reputatie als opdrachtgever.

Denk tot slot na over manieren om contact te houden met freelancers, bijvoorbeeld door ze updates te sturen, af en toe eens te bellen of uit te nodigen voor borrels.

Meer informatie

Alle feiten, cijfers en informatie die je nodig hebt voor een langetermijnstrategie vind je in de digitale gids “Van regelgeving tot strategie: een gids door het freelancelandschap”. Via deze link kun je hem gratis downloaden.

Malt staat voor de nieuwe manier voor het matchen van talent en bedrijfsleven. Bij Malt geloven we in een revolutionaire manier van werken. In een wereld waarin we zelf kunnen kiezen hoe en wanneer we willen werken. En met wie. Bekijk alle berichten van Malt