SLUIT MENU

Vijf netwerktips voor freelancers

Netwerken. Het hoort erbij. Soms is het leuk, soms is het een moetje. Wat je in ieder geval wilt, is dat de manier waarop je netwerkt efficiënt is. In dit artikel vijft ips daarvoor van Edwin Dijkstra.

Eerder postten Kiki en Kim van Qommunity al een paar goede algemene tips over netwerken voor freelancers. In dit artikel lees je vijf aanvullende of alternatieve manieren om naar netwerken te kijken. De tips komen van Edwin Dijkstra (Linkedin), auteur van het boek Superfreelancer en organisator van het Level Up Event

Tip 1 – Ga op koffiedates met aanvullende specialisten

Als het goed is, heb je een uniek aanbod als freelancer. Twijfel je daaraan, dan wil je wellicht dieper specialiseren. Met dit unieke aanbod, ben jij complementair aan freelancers die ook een uniek aanbod hebben voor dezelfde klant.

Zelf ben ik een Google Ads specialist. Ik ben complementair aan onder andere:

  • social media ads specialisten
  • e-mail marketeers
  • SEO-specialisten

Als je netwerkt met freelancers die complementair zijn, kun je leads uitwisselen. Zij koppelen klanten aan jou en vice versa. Win-win. Vergeet ook punt 4 niet toe te passen uit dit lijstje.

Tip 2 – Spreek af met freelancers die hetzelfde doen

Waar ik veel aan heb gehad in mijn tien jaar als freelancer, zijn andere Google Ads specialisten. Als freelancer kun je maar zo’n 30 uur per week voor klanten werken. Zit je vol, dan zit je vol.

Het is daarom handig om andere specialisten te kennen. Zelf zit ik in een Slack groep met een tiental Google Ads specialisten. Zit iemand vol, wordt een klus gepost, en zo een juiste freelancer met beschikbaarheid gekoppeld.

Ook komt het regelmatig voor dat iemand een lead heeft, maar al een klant in dezelfde branche bedient. Dat gaat vaak niet samen. Zorg dat je andere specialisten kent, zodat jij dan wordt gepitcht. En andersom natuurlijk.

Tip 3 – Vind partners die specifiek jouw klanten spreken

Naast complementaire vergelijkbare freelancers, zijn er misschien ook partijen die jouw klanten spreken, waar je niet direct aan zou denken. Voor mij bleken business coaches een waardevolle connectie te zijn. Business coaches spreken namelijk klanten die willen groeien en ik kan soms een oplossing zijn om dat te doen.

Ben je een copywriter voor groene bedrijven, kun je bijvoorbeeld partners zoeken als:

  • een groen investeringsfonds
  • blogs gericht op duurzame b2b content
  • coaches gericht op verduurzaming van bedrijven

Tip 4 – Bied alle drie bovenstaande partijen 10% commissie voor leads

Deze stap is optioneel, maar een enorme business-hack. Zelf bied ik alle partners 10% commissie voor een jaar lang, wanneer ik een lead krijg die klant wordt. Factureer ik €1.000 per maand, krijgt iemand dus €1.200 commissie van mij.

Dit is een manier om allereerst te zorgen dat mensen even hun best voor je doen. Maar het is ook een eerlijke manier om leads heen-en-weer af te rekenen. Als jij bijvoorbeeld elke maand drie leads krijgt van iemand in je omgeving, maar je stuurt eens per jaar een lead terug, krijg je scheve verhoudingen.

Tip 5 – Ga naar events waar zich likeminded mensen bevinden

De beste manier om echt connectie te maken met mensen is door offline te netwerken. In plaats van algemene netwerkevents, kun je het beste op zoek gaan naar events waar zich ‘likeminded’ mensen bevinden.

Dit is waarom ik volgend jaar het Level Up Event organiseer. Dit is een weekend waarin je samen met 250 freelancers en solopreneurs gaat luisteren naar talks, meedoen met workshops en netwerken met andere professionals.

Voor meer informatie, zie levelupevent.nl.

Hi. Ik ben Edwin. Vijftien jaar marketeer, tien jaar freelancer. Ik werk waar, wanneer en voor wie ik wil. Geen wekker en geen reistijd. In tien jaar vertienvoudigde ik mijn inkomen. Op mijn site edwin.nl vind je inspiratie, motivatie en inzichten die jou als freelancer ook naar het volgende niveau helpen. Ik schreef een boek, SUPERFREELANCER, 10 jaar freelance ervaring in boekvorm. Een praktische gids voor startende en ervaren freelancers in iedere branche. Bekijk alle berichten van Edwin Dijkstra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *