"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Steeds meer CEO’s en CMO’s bezig met aantrekken van talent

Diversiteit en duurzaamheid, economie, kunstmatige intelligentie en het behouden van talent. Volgens de Worldcom Confidence Index (WCI) krijgen deze thema’s wereldwijd de meeste aandacht van zakelijk leiders. Tussen april en september laat de lijst interessante verschuivingen zien.

De Worldcom Confidence Index (WCI) houdt bij waar meer dan 80.000 CEO’s (Chief Executive Officers) en CMO’s (Chief marketing Officers) wereldwijd online over praten. Ook brengt de index in kaart hoeveel vertrouwen zakelijk leiders in deze ontwikkelingen hebben.

Focus op het aantrekken van talent gestegen

Volgens de bedenkers van de index, Worldcom Public Relations Group (Worldcom), is  de belangrijke verandering sinds april de aandacht van zakelijk leiders voor het aantrekken van talent. De betrokkenheid bij dit onderwerp steeg met 8%, de grootste toename van alle onderwerpen in de top 10. De belangstelling voor het behouden van talent daalde in dezelfde periode met 17%. Hoewel het behouden van talent met plek 3 in de WCI top 10 nog steeds belangrijk is, geeft deze beweging aan dat zakelijke leiders steeds meer zoeken naar nieuwe vaardigheden als reactie op de economische veranderingen.

Serge Beckers, EMEA-voorzitter van The Worldcom Public Relations Group: “De jongste gegevens van de WCI voor april tot en met september laten bovendien zien hoe belangrijk het is om de relatie tussen verschillende onderwerpen in de gaten te houden. Zo wordt het bijvoorbeeld steeds duidelijker dat je alleen getalenteerde medewerkers kunt aantrekken als je een geloofwaardige en actieve houding hebt ten aanzien van diversiteit en duurzaamheid.”

Betrokkenheid bij ESG en DEI gedaald

Toch zijn duurzaamheid en diversiteit volgens de recentste gegevens uitgerekend de onderwerpen waarbij de betrokkenheid het sterkst is gedaald. Voor ESG (Environmental, Social and Governance), is het verschil -28%, voor klanttevredenheid -21% en voor DEI (Diversity, Equity and Inclusion) -18%. Een gevaarlijke trend, aldus de onderzoekers: “Deze tendens zou door bijvoorbeeld investeerders en consumenten als problematisch kunnen worden opgevat, aangezien ESG en DEI steeds belangrijker worden in de ‘license to operate’ van ondernemingen.”

Nederlandse resultaten net iets anders

Beckers: “De resultaten voor Nederland liggen net iets anders dan de wereldwijde data, maar ook in ons land zien we volop aandacht voor ESG en DEI en andere topics die belangrijk zijn voor een goed werkklimaat. Zo zijn bij ons, behalve in ESG, het vertrouwen in het welzijn en de mentale gezondheid van werknemers gestegen.”

De wereldwijde WCI-resultaten voor de maand september zijn hier te zien. Gedetailleerde gegevens voor Nederland en andere landen zijn op aanvraag beschikbaar.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.