Wordt Google for Jobs ook voor Gigs? ‘Google moet je nooit onderschatten’

Zoekmachinegigant Google presenteert Google for Jobs en ondernemers achter online platformen voor zzp-opdrachten houden dit nauwlettend in de gaten. Er zijn namelijk ook freelance- en interim-opdrachten te vinden op Google for Jobs.

Google heeft een nieuwe zoekfunctie speciaal voor vacatures. Die bestond sinds 2017 in de Verenigde Staten en werkt sinds vorige week ook in Nederland. Met deze nieuwe functie kunnen werkzoekers eenvoudiger vacatures vinden, belooft de zoekmachinegigant.

Google for Jobs is gratis te gebruiken voor alle bedrijven met vacatures. Die moeten dan wel zorgen dat de teksten aan de opmaakeisen van Google voldoen. De zogenaamde ‘launching partners’ Randstad Groep, Monsterboard, DPG en de Rijksoverheid deden dit als eerste in Nederland.

Filteren op dienstverband

Je ziet op Google direct de details van de vacature. Wie meer wil weten over het bedrijf of wil solliciteren, moet doorklikken naar de site waar de oproep geplaatst is. Bijvoorbeeld de vacaturepagina van het bedrijf.

Wie een nieuwe job zoekt, kan filteren op de locatie, type bedrijf en soort baan. Je kunt ook automatisch meldingen ontvangen zodra er een nieuwe vacature is die aan je wensen voldoet. Werkzoekers kunnen ondere andere selecteren op het type contract: parttime, fulltime, stage of ‘contractor’. Het lijkt erop dat volgens Google allerlei freelance-, uitzend- en interim-functies onder ‘contractor’ vallen.

Zo ziet dat eruit

‘Google for Jobs’ lijkt dus ook ‘Google for Gigs’. Wat betekent dat voor bestaande online platformen waarop je interim-, freelance- en zzp-opdrachten kunt vinden?

‘Extra exposure’

Ondernemer Niels van Berkel van platform Planet Interim maakt zich geen zorgen. Hij denkt dat Google for Jobs zijn platform zelfs een beetje kan helpen, omdat zijn opdrachten vaker en duidelijker in zoekresultaten verschijnen.

“De opdrachten op Planet Interim zijn SEO-proof en volgens een zeer logische structuur opgebouwd”, zegt hij. “Google kan ze zo oppikken. En dat is prima, want extra exposure is goed voor onze adverteerders en dus voor ons.”

‘Serieuze verandering’

Maar goed scoren met je opdrachten in Google for Jobs dat is niet zo eenvoudig, merken Mitchell Mink en Eelco Frijsinger van Krootz Zzp & Interim.  “Tot de lancering van Google for Jobs hadden we een erg goede positie in de zoekresultaten”, vertelt Mink, die verantwoordelijk is voor de techniek achter platform Krootz. “Onze opdrachten kwamen vaak bovenaan. Nu zijn ze vrijwel onzichtbaar, want eerst zie je advertenties, dan het grote Jobs-blok en daarna pas de organische resultaten.”


Wil je dat jouw vacatures en opdrachten in Google for Jobs  verschijnen, dan moet de webpagina aan een aantal technische eisen voldoen. Hoe dat werkt, lees je op de ontwikkelaarspagina van Google.


“Het is een serieuze verandering die op termijn wel kansen biedt”, zegt zijn zakenpartner Frijsinger. Net als Van Berkel ziet hij Google for Jobs als potentieel nieuw marketinginstrument. “We moeten ons platform zo aanpassen, dat we ook in het Jobs-blok te zien zijn. Als we dat voor elkaar krijgen dan kan Google for Jobs juist zorgen voor meer verkeer naar ons platform.”

Mink heeft er vertrouwen in dat dat gaat lukken. “Al kan het nog wel even duren voordat al onze opdrachten goed geïndexeerd zijn, want Google is nu nog bezig met de uitrol van deze functie. Bovendien blijft Google vaag over de manier waarop zij bepalen welke opdrachten en vacatures bovenaan komen.”

‘Niet efficiënt’

Lars Evers van freelanceplatform Jellow ziet weinig meerwaarde in Google for Jobs “Het is oude wijn in nieuwe zakken”, vindt hij. “Dit is gewoon een nieuwe plek om je vacaturetekst onder de aandacht te brengen, daar zijn er al zoveel van. In deze tijd gaat het om relevantie.”

Hij denkt dat bedrijven en intermediairs al snel zullen merken dat Google weinig oplevert. “Ik geloof heilig in ‘pick and post’: eerst selecteren voor wie de opdracht of vacature geschikt is en alleen die personen benaderen. Stel niet de opdracht centraal, maar de professional of het profiel. Zo werk je efficiënt en effectief, dat is wat werkzoekenden en bedrijven nodig hebben.”

‘Eerste stap’

Rick Groot van Flextender verwacht dat Google vooral interessant is voor vaste functies en minder voor interim-opdrachten. Toch houdt hij de ontwikkelingen goed in de gaten. Hij verwacht dat Google for Jobs in de toekomst geavanceerder wordt en dat bedrijven voor extra functies moeten betalen.

“Google moet je nooit onderschatten, ook al is dit een eerste stap”, zegt hij. “Naarmate de profielen nauwkeuriger worden, zou Google doelgericht een vacature kunnen ‘pushen’ naar een geschikte kandidaat. Een bedrijf dat op zoek is naar schaarse kandidaten zal zeker bereid zijn om daarvoor te betalen.”

Meerwaarde van zzp-platformen

Alle ondernemers die ZiPconomy sprak benadrukken vooral dat er op hun platform meer kan dan op Google. Zo bieden zij allerlei tools, hulp en ondersteuning aan zowel de inhurende managers als de zzp’ers.

Van Berkel van Planet Interim denkt bovendien dat zijn doelgroep toch liever zoekt via een platform dat toegespitst is op hun eigen type dienstverlening. “Planet Interim is gericht op hogeropgeleide interim-professionals, die willen toch een soort online clubhuis voor zichzelf”, zegt hij.

Evers verwacht dat een hoop mensen even een kijkje nemen op Google for Jobs. “En dat is positief”, vindt hij. “Ik hoop dat dit zorgt dat corporate recruiters en andere vacaturehouders gaan verkennen welke alternatieven er zijn om zzp’ers te vinden. Moge de beste dan winnen.”

Eén reactie op dit bericht

  1. Interessant artikel. In aanvulling op wat ik in het artikel zeg het volgende; Rick geeft terecht aan: “Google moet je nooit onderschatten, ook al is dit een eerste stap”.

    Het is namelijk opvallend om te zien hoe Google zijn verkregen monopolie op ‘online zoeken en vinden’ steeds verder, en over alle branches heen, uit kan blijven nutten. Niet alleen door als miljardenbedrijf kwaliteit te leveren, maar zeker ook door als monopolist lokale/regionale partijen, die organisch hun eigen top-positie hebben opgebouwd, simpelweg naar beneden te drukken. Als we dit met zijn allen zouden omarmen als een fantastische nieuwe ontwikkeling, dan zou ik dat toch bijzonder vinden.

    Wat verder onderbelicht is in deze ‘hyperigheid’ rondom Google for Jobs, is dat kwaliteitsplatforms ook direct toegang tot beschikbare interim professionals bieden. Organisaties kunnen daardoor rechtstreeks contact leggen met aangesloten professionals zónder een opdracht te hoeven plaatsen. Ook bouwen ze, althans via Planet Interim, makkelijk talent pools van interimmers op doordat ze automatisch (in eerste instantie anonieme) profielen van alleen voor hen relevante professionals ontvangen. Enz. (op verzoek beschikbaar ).