Hoe uitzendwerk kan bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. ‘Iedereen heeft wel wat’.

Hoe kan de uitzendbranche meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen? Karin van de Kerkhof van HR-dienstverlener Driessen houdt zich er dagelijks mee bezig.

“De Participatiewet en de Banenafspraak zetten echt wel wat in gang, maar we zijn er nog lang niet als het gaat om een inclusieve arbeidsmarkt”, vertelt Karin van de Kerkhof van Driessen. En uitzendwerk kan daar een positieve bijdrage aan leveren.

Van de Kerkhof kan het weten, want zij houdt zich dagelijks met het thema bezig. Ze is adviseur social return bij Driessen en is daarnaast betrokken bij de Driessen Foundation, een stichting die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpt.

Iets terugdoen voor de maatschappij

Driessen is HR-dienstverlener voor de publieke sector. Bij aanbestedingen van de overheid is een deel ‘social return on investment’ vaak verplicht. Het bedrijf doet graag iets terug voor de maatschappij en investeert zelf ook in werkgeluk, bijvoorbeeld met de Foundation.  Daarnaast proberen ze bij te dragen door opdrachten niet alleen te vervullen met reguliere kandidaten, maar ook met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

“Bij onze social return-afspraken gaat het om werk vinden voor iedereen die een uitkering heeft”, vertelt Van de Kerkhof. “Niet alleen werkzoekenden met een ziekte of handicap, ook mensen met bijstand of ww.” 

Een uitzendopdracht kan juist een goede eerste stap zijn om weer aan het werk te gaan.

Volgens bureau Driessen heeft inclusiviteit voordelen voor iedereen: van het individu tot het hele bedrijf. Dat vindt de overheid ook en sinds de Banenafspraak en de Participatiewet zit inclusief werkgeverschap bij meer gemeenten en bedrijven ‘tussen de oren’, merkt Van de Kerkhof. Daarnaast is de krapte op de arbeidsmarkt een stimulans voor werkgevers om ook eens aan een ander type kandidaten te denken.

Vooroordelen en tijdsdruk

Toch is best een opgave om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven bij een aanbesteding. “Het heeft deels te maken met vooroordelen”, vertelt ze. “Niet iedere manager staat open voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ook de mensen zelf zijn soms wat huiverig voor uitzendwerk, terwijl een uitzendopdracht juist een goede eerste stap kan zijn om weer aan het werk te gaan.”

Ieder mens is uniek en we hebben allemaal wel wat

Daarnaast komen managers vaak bij bureaus zoals Driessen voor een snelle oplossing. Ze willen binnen een paar dagen een groep geschikte mensen hebben. Lukt het niet, dan gaat de klus naar een ander uitzendbureau. Maar geschikte kandidaten vinden met een afstand tot de arbeidsmarkt, dat kost meer tijd. “Het selectieproces is complexer en neemt meer tijd in beslag”, legt Van de Kerkhof uit.

Afstand verkleinen

Hoe pakt ze dat aan? “We geven workshops en voorlichting”, vertelt ze. “Daarin nemen we vooroordelen weg bij managers. We vertellen wat zij kunnen verwachten, wat de voordelen zijn en hoe wij te werk gaan. Je weet waar je aan begint. Ieder mens is uniek en we hebben allemaal wel wat, maar niet iedereen heeft een stickertje.”

Ook de uitzendkandidaten krijgen workshops. “We proberen de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen, bijvoorbeeld met trainingen”, vertelt Van de Kerkhof. “Daarnaast vertellen we ze dat uitzendwerk een goede stap is in de richting van vast werk. Je komt namelijk weer in een werkritme, ontmoet collega’s en je bouwt zelfvertrouwen op.”

Opbloeien door werk

En als het lukt om iemand te plaatsen in een bedrijf, is dat volgens Van de Kerkhof winst voor iedereen. “Je ziet mensen opbloeien”, vertelt ze. “Door weer aan de slag te gaan krijgen mensen meer zelfvertrouwen en het gevoel dat ze meedoen met de maatschappij. Bovendien hebben ze echt iets toe te voegen. Dat geeft een enorme boost aan het gevoel van eigenwaarde.”

Ze vertelt over een autistische man die het helemaal geen probleem vindt om excellijsten door te nemen, terwijl zijn collega’s dat maar vervelend vinden. En een werknemer die geen gevoel heeft voor sociale drempels en daardoor altijd zegt wat hij denkt. “Zelfs tegen de hoogste baas. Dat zorgt niet alleen voor grappige situaties, maar helpt het bedrijf ook om op een andere manier naar dingen te kijken.”

Inclusiviteit heeft ook effect op de rest van het team. “Het versterkt het teamgevoel, merken wij bij Driessen. Zo ken ik een vrouw in een rolstoel die vaak klachten heeft, maar toch altijd komt werken. Het hele team is trots op haar. Sinds zij er is, melden haar collega’s zich ook minder vaak ziek.”

Om nog meer aandacht te vragen voor het onderwerp, organiseert Driessen Foundation op 22 november het event ‘Buitengewoon inclusief werkgeluk’. Het draait die middag om inspiratie en praktische voorbeelden, tips en tools. “Organisaties en non-profits delen die dag hun best practices, tools en kennis over ontwikkelingen”, vertelt Van de Kerkhof. “Door informatie te delen willen we de impact vergroten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *