"Exploring the future of work & the freelance economy"

Alexander Reuvers: ‘De schaarste gaat voorlopig niet weg. Tijd voor nieuwe vijvers’

Gewoon even een vacature plaatsen en vervolgens de beste kandidaat eruit pikken? Die tijd is voorbij, zegt Alexander Reuvers (HeadFirst). ‘Om in je personeelsbehoefte te voorzien, zul je creatiever moeten worden dan je ooit geweest bent.’

De arbeidsmarkt is krap, en wordt rap nóg krapper. De bekende vijvers raken leeg, maar dat wil niet zeggen dat de vis overal op is, stelt Alexander Reuvers, director commerce bij HeadFirst, de grootste kennisbemiddelaar van de Benelux. ‘Het wordt tijd om naar nieuwe vijvers te kijken.’

In het webinar dat hij op 25 september hierover verzorgt, zal hij drie van die mogelijke vijvers behandelen. Zo heeft hij het bijvoorbeeld over global sourcing, waarbij je letterlijk je zoekgebied vergroot naar de hele wereld. Daarnaast zal hij bespreken hoe je in schaarse vakgebieden ook snel professionals kunt opleiden. En ten slotte zal hij ook aandacht besteden aan het zogeheten ‘pre-emptive sourcing’.

‘Daarbij gaat het erom dat je beter leert voorspellen wanneer je mensen nodig hebt. En je dus niet pas gaat zoeken zodra iemand anders vertrekt. De meeste goede mensen nu aan het werk, maar die opdracht die ze doen houdt ook een keertje op. Wat wij nu steeds vaker doen is je als zelfstandige gedurende de ene opdracht alvast laten intekenen voor de volgende. De periode dat je als zelfstandig professional niets doet wordt daarmee zo kort mogelijk.’

Menu aanpassen

De krapte op de arbeidsmarkt betekent niet alleen dat je nieuwe vijvers moet zoeken om naar kandidaten te vissen, het betekent misschien ook wel dat je jouw menu moet aanpassen. Oftewel: je eisen en wensen anders formuleren. Wat vaker voor een flexkracht kiezen in plaats van een vaste medewerker. Of: je organisatie veranderen, en creatiever nadenken over hoe je het werk organiseert.

Reuvers: ‘Een aantal jaar geleden hebben veel organisaties in Nederland werk geoutsourcet over de grens. Dat is eigenlijk mislukt, de meeste organisaties komen daar nu van terug. Maar de learning die we daarvan meenemen is dat het beter werkt als je het werk in hapklare brokken opdeelt. Als ik bijvoorbeeld een boek wil laten vertalen, dan kan ik die klus aan één bureau geven. Dan is het misschien twee weken later af. Als je geluk hebt. Ik kan het boek ook opknippen in hoofdstukken en dan elk hoofdstuk apart laten vertalen. Dan kost het misschien maar twee dagen. En is het waarschijnlijk nog goedkoper ook.’

Veranderende vraag

Een andere mogelijke verandering in hoe we werk organiseren zijn zogeheten ‘open netwerken’, zegt Reuvers. ‘De nieuwe versie van Windows wordt nu bijvoorbeeld niet meer getest op het Microsoft-kantoor door Microsoft-employees, maar wereldwijd door een open netwerk.’

Die veranderende manier van werken betekent ook wat voor HeadFirst als kennisbemiddelaar, vertelt hij. ‘Wij moeten daar ook in mee. Waar wij goed in zijn is een kandidaat leveren bij een vraag van een klant. Oftewel: iemand naar werk brengen. Maar ook wij zien de vraag veranderen. Organisaties werken steeds vaker in projecten en dan krijg je bijvoorbeeld de vraag om een team te formeren, bestaande uit de beste mensen. Dat kunnen mensen uit de organisatie zijn, maar ook allemaal zelfstandige professionals, of een mix daarvan. Dat betekent dat je die zelfstandigen ook allemaal beter moet kennen om daarin succesvol te kunnen zijn.’

Serieus creatief

Reuvers’ belangrijkste boodschap is dat je tegenwoordig ‘serieus creatief’ moet zijn om in je personeelsbehoefte – nu en in de toekomst – te voorzien. Want van de schaarste zijn we voorlopig niet af, daar is hij van overtuigd. ‘Ook als het straks misschien economisch weer wat minder gaat, zullen we krapte en tekort aan talent blijven zien. Dat is nu eenmaal een demografisch gegeven. En de oplossingen die al bedacht zijn, gaan ons daarbij niet genoeg helpen. We zullen nog verder moeten denken dan we tot nu toe gedaan hebben.’

Hij haalt het voorbeeld aan van de Belastingdienst. Daar was tot nu toe altijd de voertaal Nederlands. Maar nu hier steeds meer IT’ers van over de hele wereld werken, wordt de voertaal misschien wel Engels. Dat zij vervolgens moeten werken met Nederlandse belastingwetten, maakt de uitdaging natuurlijk alleen maar groter. Is dat een drempel? Reuvers: ‘Ja, maar dat betekent dat ze het zo moeten organiseren dat het geen drempel blijft. En wij zien dat organisaties daar langzamerhand steeds meer klaar voor zijn.’

Benieuwd naar de oplossingen voor de schaarste?

Tijdens het gratis webinar ‘Krapte op de arbeidsmarkt: vissen in andere vijvers’ op 25 september gaat Alexander Reuvers dieper in op de verschillende scenario’s en is er ook ruimte om zelf vragen te stellen. Aanmelden voor dit webinar (of voor een van de andere 24 webinars in de Webinar Week) kan hier.

 

Peter Boerman is (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is daarnaast hoofdredacteur van Werf&, over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *