"Exploring the future of work & the freelance economy"
ABU

‘Alle zzp-dienstverleners verzamelen’. Nieuw ABU platform krijgt vorm.

In de markt van en voor zzp’ers zijn veel dienstverleners actief. Maar een georganiseerde lobby via een gezamenlijk platform kwam nog nooit echt van de grond. De ABU wil daar dit jaar verandering in brengen.

Het gezamenlijke initiatief is niet alleen bedoeld om in Den Haag meer voor elkaar te krijgen, maar ook om de markt van de aangesloten deelnemers vooruit te helpen en kennis samen te brengen, vertelt Lisette van Rossum, die bij de ABU sinds eind vorig jaar het platform voor zzp-dienstverleners op poten aan het zetten is. ‘Het begint nu echt wel te leven’, zegt ze.

Brede Huis van Werk

De ABU is vooral bekend als vertegenwoordiger van uitzendbureaus en payrollbedrijven. Daarvan mag ze zo’n 70 procent van de markt tot haar leden rekenen. Maar nu op de arbeidsmarkt zoveel meer vormen van flexibele arbeid ontstaan probeert de ABU ook die andere vormen zoveel mogelijk te verenigen en één stem te geven. Daarom is al een tijdje een beweging gaande naar wat ze bij de ABU noemen het ‘Brede Huis van Werk’, waar in verschillende ‘kamers’ verschillende vormen van HR-dienstverlening worden verenigd. Zo is er al een tijdje een platform voor MSP-dienstverleners actief, en wordt onderzocht of een kamer voor werving- en selectiebureaus haalbaar is. De verenigde zzp-bemiddelaars moeten in dat Huis dus ook samen een aparte kamer gaan vormen, zo is de intentie. Daar kunnen ze hun gezamenlijke agenda bepalen, maar ook samenwerken met de andere kamers waar dat handig is.

Geen cowboys

Het nieuwe platform gaat zich vooral inzetten voor ‘een goed functionerende zzp-markt’, zoals Van Rossum het noemt, ‘waarin ondernemers ruimte en vrijheid wordt geboden voor ondernemerschap. Maar waar tegelijkertijd ook een beschermingskader is voor andere werkenden die dat nodig hebben.’

 

ABU platform zzp dienstverlenersEen markt ook waar opdrachtnemers en opdrachtgevers zoveel mogelijk (vooraf) duidelijkheid en zekerheid wordt geboden. ‘We willen dat dit jaar echt handen en voeten geven’, vertelt Van Rossum. ‘We denken dat het goed is om in Den Haag één geluid namens de branche van zzp-dienstverleners te laten horen, maar ook om kennis te delen en kwaliteit centraal te zetten.’ Want kwaliteit borgen, dat is cruciaal voor zowel de zzp’ers aan de ene kant als de opdrachtgevers aan de andere kant, benadrukt ze. Tegelijk is die kwaliteit in deze markt moeilijk hard te maken, of in elk geval: moeilijk inzichtelijk te maken. Een apart keurmerk voor de bemiddelaars ligt niet in de lijn der verwachtingen, maar Van Rossum wil wel controleren of aangesloten deelnemers zich in elk geval als ‘goed opdrachtgever’ gedragen.

‘Kwaliteit hebben we heel hoog in het vaandel staan’, zegt ze. ‘In elk geval willen we dat deelnemers de ‘Code Goed Opdrachtgeverschap’ onderschrijven, die we hebben opgesteld samen met PZO, en die we nu verder ontwikkelen met werkgeversvereniging AWVN. We denken hard na over welke andere criteria je daaraan nog zou kunnen toevoegen. Maar kwaliteit is ook mentaliteit. We willen dat de deelnemers bonafide ondernemers zijn, die elkaar ook op kwaliteit kunnen aanspreken. We willen in elk geval geen cowboys toelaten. Dan liever maar wat minder deelnemers.’

Iedereen mag zich nu aansluiten

De vorming van de kamer voor zzp-dienstverleners vond tot nu toe vooral intern plaats. Nu is de tijd dat ook niet-ABU-leden zich mogen aansluiten, roept Van Rossum op. Zij krijgen daarmee niet alleen een duidelijke stem richting de politiek, maar ook de mogelijkheid om met elkaar te netwerken, er komen bijeenkomsten om kennis uit te wisselen, en de bedoeling is dat deelnemers bijvoorbeeld ook juridische dienstverlening op maat kunnen krijgen.

De positie van de zzp-intermediairs moet daarmee duidelijker en zichtbaarder worden, en hun gezamenlijke marktaandeel groter, legt Van Rossum de grote doelen van het platform uit. En als dat lukt, moet het platform ook op eigen benen staan, denkt ze. ‘Want zo hoort dat ook, in een vereniging.’

Op het verlanglijstje

Lisette van Rossum

Een ondergrens aan mogelijke deelnemers heeft ze niet. Een bovengrens evenmin. ‘Het zou mooi zijn als we een substantieel deel van de markt kunnen verenigen’, zegt ze. ‘Maar het probleem is: eigenlijk weet niemand hoe groot deze markt precies is. Dat staat ook nog wel op mijn verlanglijstje, om dat te onderzoeken. Maar dat vergt nog wel wat werk. Daarom willen we eerst maar eens het platform echt goed neerzetten. Want we doen het niet voor onszelf natuurlijk, maar voor de deelnemers. Het gaat erom hun leven makkelijker te maken. En mooie resultaten voor hen te boeken.’

En dat dus onder het motto: samen sta je sterker. ‘Dat doen we waar het maar kan. We zoeken samenwerking met anderen op waar mogelijk. En het moet ook een beetje organisch groeien. We organiseren nu bijvoorbeeld bijeenkomsten, waarvoor we ABU-leden uitnodigen en wildcards geven. Zo groeit het platform min of meer vanzelf steeds een stukje groter.’

En als dat eind 2018 goed in de steigers staat? Dan is Van Rossum heel tevreden, zegt ze. ‘Kijk eens in de bouw, hoe lang een aannemer bezig is met een huis. Het beton staat meestal zó. Maar dan komt de afwerking. The devil is in the details. Daar nemen we dus ook nog wel even de tijd voor.’

Meer informatie? Of je aanmelden voor het platform? Dat kan hier.

Peter Boerman is hoofdredacteur van Werf& over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Tot eind 2018 was Peter (eind)redacteur bij ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

Eén reactie op dit bericht

  1. Daar is de BOVIB toch al voor?

    Ik lees: “Maar een georganiseerde lobby via een gezamenlijk platform kwam nog nooit echt van de grond.”

    Volgens mij is dat gezamelijke platform in de vorm van de BOVIB meer dan aardig van de grond gekomen :-). ZZP bemiddelaars hebben in de vorm van de BOVIB een eigen zelfstandige branche-organisatie opgericht die zeer actief is en een enorme groei heeft doorgemaakt. Een branche-organisatie die op dit moment al één geluid in Den Haag laat horen. Lijkt me dat een extra platform hier juist niet aan bijdraagt toch?

    Maar goed misschien zie ik iets over het hoofd?