"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het ZiPconomy beleid over reageren op artikelen.

ZiPconomy artikelen leveren soms veel reacties op. En daar zijn we blij mee. Er gelden wel een aantal spelregels die we graag nog eens toelichten.

Ik ben op de nodige dingen trots als ik naar ZiPconomy kijk. En een van die dingen is de hoeveelheid reacties die we op (sommige) artikelen krijgen. Dat zijn er bijna 5.000 sinds we gestart zijn en een stuk hoger dan bij vergelijkbare blogs.

Uitwisselingen van ideeën, visies en meningen, dat is nu precies waarom ik ZiPconomy ooit gestart ben. Dus: ga zo door! En mocht je niet of zelden reageren: aarzel niet.

Toch aanleiding om hier kort iets over te schrijven, omdat ik ook wel eens vragen krijg over ons beleid ten aanzien van het modereren van reacties. En ook omdat ik soms per mail uitleg geef als een reactie is verwijderd, maar dat lastig wordt wanneer mensen een fake mailadres invullen bij hun reactie…

Dat beleid is tamelijk simpel en komt er in hoofdlijnen op neer dat we zo min mogelijk modereren. Gelukkig komt het zeer zelden voor dat er onbetamelijke reacties komen (soms in verkiezingstijd) en heel af ten toe kan iemand het niet laten om een al te commerciële boodschap achter te laten. Die komen er dan niet door of worden achteraf verwijderd.

Zoals in onze gedragsregels staat moedigen we “een (kwalitatieve) uitwisseling van ideeën en meningen aan, doch bewaken we dat de discussie op niveau gevoerd wordt.” Dus niet op de man spelen, on topic blijven, geen commercie, ‘net’ taalgebruik. En soms niet te veel in herhalingen vallen, al is die opmerking ook weer een herhaling…

Niet anoniem

Belangrijk is ook dat we geen anonieme reacties toelaten! Ik kan me soms best de gevoeligheid voorstellen om met naam en toenaam gezien te worden. Toch willen wij – zeker bij wat scherpere discussies – transparantie geven vanuit welke rol iemand commentaar geeft. Dat vergroot ook de waarde van de discussie, die – zoals iemand onlangs nog stelde – niet zelden interessanter is dan het artikel zelf.

Bij het plaatsen van een reactie moet daarom ook altijd een mailadres achter gelaten worden, zodat we eventueel een check kunnen doen. Dat mailadres is alleen voor de redactie zichtbaar. Het vermelden van een website helpt natuurlijk ook om die check te kunnen doen.

Tot zo ver deze uitleg en ik hoop dat deze uitleg eerder tot meer dan tot minder reacties op verse artikelen gaat leiden! Zie verder ook nog onze pagina die hierover gaat met wat extra informatie:  Gedragsregels reacties blog.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts