Waarom het grootste freelanceplatform ter wereld nu ook zelf bemiddelaar wordt

Hugo-Jan Ruts door
5 reacties
Waarom het grootste freelanceplatform ter wereld nu ook zelf bemiddelaar wordt

Upwork neemt consultans in dienst om corporates te ondersteunen bij het vinden van freelancers. Een nieuwe stap waarmee ze steeds meer op een gewone bemiddelaar gaan lijken. Met alle bedreigingen van dien.

Welke klus ze ook te klaren hebben, bedrijven konden op Upwork altijd al op zoek naar de beste freelancers. Nu gaat het platform ook zelf actief bemiddelen en wordt het ook een soort project-outsourcingsbureau. Dat kan voor de hele arbeidsmarkt wel eens héél groot nieuws betekenen.

Upwork, een fusie van het vroegere Elance en oDesk, geldt al langer als ‘disruptor’ van de bemiddeling van freelancers. Bij het platform staan ruim 10 miljoen freelancers ingeschreven, die klussen doen voor tal van bedrijven. Zie het een beetje als het wereldwijde equivalent van ‘ons’ Werkspot, maar dan meer gericht op bedrijven en voor veel meer soorten werk en voor natuurlijk een veel groter gebied: de hele wereld.

Upwork maakt daarin wel een aantal opvallende stappen. Een jaar geleden werd het tarievenmodel fors aangepast, waarmee duidelijk werd dat ze zich liever richten op de wat langer lopende opdrachten met een hoger tarief (dus eerder ‘interim’ dan ‘klusjes’). Sindsdien beheert Upwork ook de facturatiestroom voor grotere organisaties, waarmee het bedrijf al een beetje richting een VMS gaat.

Begin dit jaar werd  de ‘Talent Services’-divisie opgericht, speciaal voor grote organisaties die op zoek zijn naar freelancers. En vorige maand maakten ze bekend daar een ‘people layer’ aan toe te voegen. Oftewel: Upwork zet nu eigen consultants in om voor grote organisaties kandidaten te vinden. Dat gaat al aardig richting ‘gewoon bemiddelen’.

Outsourcing voor totale projecten

Het bedrijf haalt zelf een case aan waarbij een klant een grote groep van data-invoerders nodig had. Na met de hiring managers samen de vaardigheden van de benodigde mensen te hebben bepaald, wist een Talent Solution-team van Upwork 200 van hen over de hele wereld te vinden, binnen 30 dagen.

Daarmee wordt de scope van de nieuwe stap meteen duidelijk. Het gaat er niet langer om alleen een technologieplatform te bieden waar opdrachtnemer en -gever elkaar kunnen vinden, het nieuwe doel wordt ook een soort outsourcingsservice te zijn voor totale projecten. Zeg welke klus je gedaan wilt hebben, en Upwork zoekt in de hele wereld de mensen bij elkaar om het voor elkaar te krijgen.

Recent onderzoek van de Universiteit van Oxford laat zien dat ‘Platform Sourcing’ in landen als de VS en het VK nu serieuze kanalen zijn om werk te organiseren en aan freelancers te komen.

Online alleen niet zaligmakend

Daarmee zet Upwork een stap die veel andere techbedrijven ook al zetten: ze laten zien dat online alléén niet zaligmakend is, maar dat er blijkbaar ook een sterke menselijke component nodig is om te overleven. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook in de gaten bij LinkedIn. Met ProFinder lanceerde LinkedIn bijna 2 jaar geleden ook al een dienst om freelancers te vinden. Ook hier zorgt menselijke interactie voor de finishing touch bij een aanvraag.

Je eigen snelle talentbank

Nu ook bedrijven steeds meer gaan denken in projecten in plaats van in traditionele staffuncties of -afdelingen, kan de impact van dit soort platformen nog wel eens veel groter worden dan alleen die klassieke freelancers. Het beeld komt steeds dichterbij van volledige transparantie in menselijke competenties, naar believen in te huren op een open, online markt. Bedrijven kunnen daarmee snel op- en afschalen, en krijgen hun eigen, geselecteerde ‘bank’ aan talent-op-aanvraag.

Zover is het nu nog lang niet, mede omdat het nog steeds veel gedoe is om op die online platformen precies de juiste mensen te selecteren voor jóúw klus.

Maar Upwork, dat nu al bijna 20 procent van de grootste Amerikaanse bedrijven tot zijn clientèle mag rekenen, heeft goed door dat daar de kansen liggen. Niet voor niets profileert het platform zich nu als ‘the world’s largest on-demand talent agency’.

Ze hebben een flinke ‘online’ voorsprong en zijn gewend te denken in ‘taken’ en plaats van functies. Als het bedrijf daar ook het daadwerkelijk kwalitatieve bemiddelings- en selectiewerk, met de human touch, aan toe weet te voegen  (met resultaatgarantie, en het risico aan hun kant) en het ook nog eens het administratieve gedoe overneemt, dan is het mogelijk wel eens in staat om een echte disruptor in de staffing industrie te worden.

Hugo-Jan Ruts

Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is ‘editor-in-chief’ en uitgever van ZiPconomy.

Bekijk meer artikelen van Hugo-Jan Ruts >

Reacties

  1. Overstappen naar meer service zoals werving en selectie plus projectopvolging is een logische keuze als je werkt voor grote bedrijven. Een groot bedrijf wil meestal gerust meer commissie betalen als het werk gedaan wordt.

    Hun commercieel model zal wellicht ook doorgetrokken worden naar de interimachtige jobs (vb: secretaresses voor 1 of 2 dagen voor een langere periode).

    Of het model volledig doorgetrokken wordt naar de klussen is twijfelachtig. Hier zullen bedrijven zelf hun werving en selectie moeten blijven maken en freelancers gaan beoordelen op basis van de testen die ze aanbieden. Als een freelancer een website maakt voor een klant voor 500 euro of een vertaling doet van 50 euro, daar valt in absolute termen uitgedrukt (ook al is de commissie in percenten hoog) niet veel commissie op te rapen.

  2. Het doet me erg denken aan het assisted search model dat, naar ik meen, Monsterboard al jaren geleden heeft neergezet en dat niet per se zeer succesvol was te noemen. Neemt niet weg dat dit voor de freelance markt een interessante add on kan zijn. Wij denken hier (vanuit Planet Interim) uiteraard ook over na, echter de kans dat je een uitzend-/bemiddelingsbureau wordt ‘als alle anderen’ is dan vrij groot. De vraag is dan of je een leverancier wilt zijn of een platform/tool waarmee je organisaties en professionals faciliteert om elkaar zelf te vinden.

  3. Even een kort, misschien niet zo relevant, vraagje. Ik wil samen met een vriend een VOF opzetten en was benieuwd in hoeverre Upwork alleen voor eenmanszaken is bedoeld of niet. Zou ik gewoon kunnen werken vanuit de Nederlandse VOF voor (reeds binnengesleepte) opdrachten op Upwork? Ik hoop dat jullie het geen probleem vinden dat ik deze irrelevante vraag hier stel. Dit is een van de weinige Nederlandstalige artikels over Upwork die zeer recentelijk geschreven is, dus daarom stel ik de vraag hier.

    • Uiteraard kan dat. Hou er wel rekening mee dat als je een bedrijf hebt van meerdere mensen de kans bestaat dat je vaste kostenstructuur hoger ligt dan die van een zelfstandige zonder personeel of freelancer waardoor je tarief wellicht ook hoger uitkomt.

  4. Ik vind het geen enkel probleem dat je de vraag stelt. Ik heb helaas geen antwoord voor je, maar misschien iemand anders die deze site bezoekt wel. Laten we het hopen.