producten zzp'ers

Met groei zzp’ers groeit ook de commerciële belangstelling. Nuttig of irritant?

Met de groei van het aantal zzp’ers groeit ook het aantal partijen dat een graantje wil meepikken. Irritant commercieel, of is het juist van toegevoegde waarde dat de zzp’er als doelgroep is ontdekt?

Steeds meer commerciële bedrijven hebben de zzp’er als doelgroep ontdekt. Van hypotheekverstrekkers (nu mogelijk bij bijna alle banken) tot zelfs tankkaarthouders; allerlei partijen geven aan juist de zzp’er te willen bedienen. Die groep zelfstandigen mag dan enorm divers zijn –  van laag tot hoogopgeleid, van jong tot oud, en van sappelend tot goed verdienend, blijkbaar zijn er genoeg overeenkomsten te vinden om hen ook als groep aan te spreken.

Hoe specifiek is de zzp-behoefte?

En dan gaat het dus lang niet meer alleen om producten waarvoor zzp’ers wel een eenduidige doelgroep zijn, zoals speciale netwerkevenementen, gerichte boekhoudsoftware of bedrijfsverzamelgebouwen met kleine units. Hier worden zzp’ers namelijk nog vooral aangesproken op hun rol als zelfstandige, met hun eigen specifieke inhoudelijke wensen en behoeften.

Er is geld te verdienen!

Maar er zijn ook steeds meer bedrijven die de zzp’er voornamelijk lijken te willen bereiken omdat er geld te verdienen is. Bij hen lijken de zogenaamd specifieke behoeften van alle zzp’ers weleens een beetje met de haren erbij gesleept. En dan zijn er ten slotte natuurlijk óók bedrijven die graag in het gat springen dat de wetgever heeft laten ontstaan: het gat tussen een werknemer en een ondernemer mét personeel.

Een overzicht

Een kleine greep van bedrijven die recent hebben geroepen zich speciaal op zzp’ers te gaan richten:

#1. Banken: zelfs speciale zzp-rekeningen

De ene na de andere bank wil graag vooraan staan bij de zzp’er. Niet zozeer omdat hij of zij nu individueel zo’n interessante klant is, maar stel je voor dat er eens behoorlijke groei plaatsvindt…

Knab doet het volgens MoneyView het beste. Deze Aegon-dochter is overigens ook de populairste bank onder zzp’ers, gevolgd door bunq en Triodos, blijkt uit onderzoek van Business Insider. Dat weerhoudt andere banken er niet van ook op de doelgroep te azen. Grootbanken als SNS Bank  en ABN Amro hebben zelfs een officiële ‘zzp-rekening’, waarbij je bij de laatstgenoemde bijvoorbeeld coaching, speciale evenementen en een chatbot kunt krijgen.

#2. Verzekeringen: om de verzekeraars heen

Dat zzp’ers zich nauwelijks verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, dat weten we nu wel. ‘Te duur’ is meestal een van de belangrijkste argumenten daarvoor. Niet gek dat daar alternatieven voor ontstaan. Broodfondsen natuurlijk, maar van recente datum is ook een initiatief als SharePeople. Op dit zogeheten ‘risk-share-platform’ is het de bedoeling dat zelfstandigen hun risico’s met elkaar delen, waardoor de premie laag kan blijven.

#3. Pensioenen: nieuwe regeling opent deuren

Nog zo’n onderwerp waarover zzp’ers in de media vaak de gebeten hond zijn: het gebrek aan pensioenopbouw. BinckBank kwam daarvoor vorige week met een speciaal product: Binck Pensioen. Dit in navolging van concurrent DeGiro, die in maart al met iets soortgelijks kwam. En ook Brand New Day zegt te werken aan een nieuwe pensioenregeling voor zzp’ers. Al deze producten zijn mogelijk gemaakt door een wetswijziging van eerder dit jaar, die het toestond dat nu ook beleggingsondernemingen fiscaal voordelige lijfrenteproducten kunnen aanbieden.

#4. Onderweg: tankkaarten en mobiliteitsapps

Dat de gemiddelde zzp’er ook wel eens de deur uitgaat, is ook niet onopgemerkt gebleven. Zo zegt MultiTank Card zich sinds kort speciaal te richten op het groeiend aantal zelfstandigen in Nederland, en gaat daarmee de concurrentie aan met partijen als MKB-Brandstof.

Ook een relatief nieuwe partij als ‘DriveGuide’ timmert aan de weg, met een ‘alles-in-1’-app op mobiliteitsgebied. Automatische stoppen met betaald parkeren zodra je wegrijdt? Automatisch je ritten registreren? Inzicht krijgen in je eigen rijgedrag? Autoritten labelen en voor je belastingaangifte exporteren naar een Excelletje? Het zit allemaal in de app, speciaal om ‘met name de zzp’er te ondersteunen en kosten te beheersen’.

Bij concurrent Work&Go doen ze het weer anders. Ze hebben hier naast een eigen kaart ook nog eens een spaaractie, waarmee je korting bij hotels en restaurants kunt verdienen. Ook is met de trein reizen hier mogelijk (liefst in de daluren). En er is een samenwerking met Allianz, voor zzp’ers die bij die verzekeraar een zogeheten Bedrijvenpakket afnemen. Ook hier trouwens: maandelijks makkelijk overzicht. Wel is de pay-off behoorlijk cryptisch: ‘Alleen voor echte bazen‘. Huh? Dat was toch juist hét kenmerk van zzp’ers: dat ze geen baas hebben, noch er zelf eentje zijn?

Irritant of nuttig?

De grote vraag is natuurlijk: zijn de producten écht een nuttige toevoeging voor het zelfstandigenbestaan? Of is het een handige marketingtruc van de bedrijven om een interessante nieuwe doelgroep aan te boren? Afgaande op de genoemde voorbeelden hierboven lijkt de pendule (vooralsnog) met name de positieve kant op te bewegen. Ze laten in elk geval zien dat de ‘markt’ allang begrijpt wat politiek nog wel eens moeilijk lijkt te liggen: dat de zzp’er here to stay is. En dat je er dus maar beter goed mee kunt proberen om te gaan…

Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

2 reacties op dit bericht

  1. Goed punt Peter en ik ben blij met je conclusie. Want wat zou er mis mee zijn? Ervan uitgaande dat ondernemers van deze tijd eerst de behoefte bepalen en in contact zijn geweest met de doelgroep. Deze vraag kun je overigens voor heel veel doelgroepen stellen. Wat ik zie, is meer en meer specialisatie in product- en dienstenaanbod. En dat is maar goed ook, dan krijgen mensen wat ze nodig hebben.

    Ga er ook maar van uit dat zzp’ers mondig genoeg zijn om af te nemen wat ze willen en nodig hebben 😉

  2. Best jammer dat dit artikel de (m.i. misleidende) reclame van SharePeople overneemt, als ware het een ‘alternatief’ voor verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Dat is het niet, want keert max 2 jaar uit! Het is eerder een ‘aanvulling’ op een AOV en je kunt (net als met een broodfonds) met een wat goedkopere AOV af. Als je dieper zoekt op hun site, lees je dat ook: “SharePeople is een alternatief voor een AOV voor een periode van twee jaar ziek zijn, maar het is ook een middel om te voorkomen dat je ziek wordt. Je kunt SharePeople daarom goed combineren met een AOV, waardoor je premie -door de wachttijd van twee jaar- aanzienlijk lager wordt. Let op: niet iedere AOV is flexibel aan te passen.”