"Exploring the future of work & the freelance economy"
nextconomy

ZiPconomy krijgt een zusje. NextConomy verbindt freelancers en opdrachtgevers in België.

Vandaag is in België NextConomy gelanceerd. Een discussie- en informatiewebsite, voor freelancers en hun opdrachtgevers. Een tweetalige website in de trant van ZiPconomy, maar wel met een eigen Belgische redactie en geheel eigen onderwerpen. Initiatiefnemers Marleen Deleu en Hugo-Jan Ruts vertellen meer.

“Er bestaan in België al heel veel bronnen met informatie voor freelancers”, zegt Marleen Deleu, hoofdredacteur van het platform en erkend expert in België op het terrein van de freelancers en het gebruik van extern talent door organisaties. “Alleen is die info erg versnipperd en zelfs onvolledig. En aan de kant van de opdrachtgevers valt er zeker nog veel te vertellen over de inzet van freelancers. Met het kennisplatform NextConomy willen we beide werelden meer met elkaar verbinden en het debat aanzwengelen tussen alle betrokken partijen.”

Hugo-Jan Ruts brengt zijn ervaring vanuit ZiPconomy in. “Zowel de markt als de cultuur in België is totaal anders dan in Nederland. Daarom heeft NextConomy ook een eigen redactie. Ook de website wijkt qua structuur en inhoud af van ZiPconomy. Maar natuurlijk nemen we de ‘lessons learned’ van het ontwikkelen van een kennisplatform mee.”

Waarom dit kennisplatform?


Marleen Deleu: “Freelancers en opdrachtgevers werken wel samen, maar weten erg weinig over elkaar. Wij willen de relatie tussen hen verbeteren, zodat ze elkaar veel beter leren kennen en begrijpen. Het kennisplatform NextConomy brengt neutraal en objectief nieuws en duiding, aangevuld met opinies van belangrijke spelers uit het veld. Dat alles op maat en in de taal van freelancers en opdrachtgevers.”

We willen met NextConomy het debat in België aanzwengelen over de freelance-wereld

Welke content brengt NextConomy die andere bronnen niet brengen?


“Voor freelancers brengen we bijvoorbeeld antwoord op vragen als: hoe vind je opdrachtgevers? Hoe zorg je ervoor dat een opdracht verlengd wordt? Wanneer kun je een referentie vragen en bij wie? Hoe bepaal ik mijn tarief? Voor opdrachtgevers gaat het bijvoorbeeld om: hoe vind ik een goede freelancer? Wat moet ik doen om schijnzelfstandigheid te vermijden? Wat is een marktconform tarief?”

Wil je met het kennisplatform beide groepen alleen informeren?


“We willen met NextConomy het debat aanzwengelen over de freelance-wereld. En we willen hierbij ook de overheid, vakbonden, de academische wereld en andere betrokken partijen betrekken. Een voorbeeld? Het aantal freelancers groeit in België, maar zij hebben geen apart statuut. Zij vallen onder de grote noemer van zelfstandigen, maar in de praktijk werken ze op een heel andere manier dan iemand die een kmo leidt. Is er nood aan een freelancestatuut? En hoe moet dat dan eruitzien? Die vragen stellen wij en we vertolken daarbij eigenzinnige meningen of alternatieve denkpistes.”

Wordt de info gegeven door de partners? Of hoe bepaal je de objectiviteit?


“Onze partners hebben ontzettend veel ervaring en inzichten in de markt. Daarnaast publiceren ze vaak heel interessante studies. Als daar duidelijk de bron bij staat, zie ik er niets verkeerds in. De redactie waakt erover dat alle info die wij brengen, ook die van de partners, neutraal en objectief is.”

Welke rol speel jij bij NextConomy?


“Als hoofdredacteur waak ik over de juistheid van de info, de neutraliteit en objectiviteit van de content en weer ik beledigende reacties af. Iedereen kan reageren. We willen die dynamiek aanzwengelen. En geïnteresseerden kunnen hun eigen blog plaatsen. Ook daar controleer ik dat het allemaal netjes en correct verloopt.”

Initiatiefnemers

Initiatiefnemers van NextConomy zijn Marleen Deleu, eigenaar van de Flex Academy, en Hugo-Jan Ruts, oprichter van ZiPconomy. Er is een eigen redactie in zowel het Frans als het Nederlands. Het platform verschijnt op 14 juni online in beide landstalen.

Al vanaf de voorbereidingsfase wordt NextConomy ondersteunt door vier founding partners: 3W: marktleider in interim management en een divisie van Adecco, TAPFIN: de MSP-divisie van ManpowerGroup Solutions, TCP: Europees expert voor payrolling en contracting en SThree: wereldwijde HR-dienstverlener gespecialiseerd in STEM profielen.

“We hebben voor het ontwikkelen van de website uitgebreide sparringsessies gehad met de founding partners. Daardoor is de website bij de lancering al veel volwassener dan de website van ZiPconomy bij zijn start”, zo sluit Hugo-Jan Ruts af. “In die zin zou ik ook niet willen spreken over een zusje, maar eerder een zus!”

Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman

2 reacties op dit bericht