Over ‘gewone moed’ en personal branding

Ondernemen gaat over de durf om je passie te volgen, het lef om authentiek jezelf te durven zijn. Blog van Saskia Postma.

15787106_sOndernemen gaat over de durf om je passie te volgen,

Het lef om authentiek jezelf te durven zijn.

Perfectie loslaten en nieuwe dingen leren.

Met onzekerheden om leren te gaan.

Jezelf kwetsbaar op durven stellen.

Mensen vinden het leuk en leerzaam om te horen hoe je succesvol bepaalde zaken kunt bereiken. Maar veel mensen denken dat dit betekent dat je als ondernemer vooral je succesverhalen moet delen. Het kan ook heel interessant zijn om je leerervaringen te delen. Je bent juist veel toegankelijker en interessanter voor je omgeving als je ook af en toe wat van je kwetsbaarheid durft te delen. Daar is moed voor nodig, en daarmee toon je juist je kracht.

Over moed en kwetsbaarheid

Een tijdje geleden las ik een artikel in ‘Happinez’ van de Amerikaanse sociologe Brené Brown, dat over dit onderwerp ging. Haar TED-lezing ‘ de kracht van kwetsbaarheid’ werd meer dan zes miljoen keer bekeken op het internet.

Ik voeg hem bijgaand even voor je toe.

Kwetsbaarheid is geen zwakte is haar boodschap, maar een voorwaarde voor een bezield leven.

In haar jarenlange onderzoek ontdekte zij dat juist mensen die wij als inspirerend ervaren, een belangrijk ding met elkaar gemeen hebben: ze durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze weten dat ze de moeite waard zijn, ook al zijn ze niet perfect en maken ze nog regelmatig fouten en blunders.

Gewone’ moed

Brené pleit in haar boek voor ‘gewone moed’. Zij vindt gewone moed een mooie term omdat veel mensen moed associëren met bijzondere en heldhaftige zaken. Terwijl gewone moed gaat om de bereidheid om jezelf te laten zien en gezien te worden, gewoon zoals je bent.

En dat is wat mij betreft ook de kern van personal branding. Geen windowdressing, geen spierballentaal maar gewoon je beste versie van jezelf zijn. Zijn zoals je bent.

En dat betekent dat je af en toe ook best eens toe mag geven dat je iets niet zo goed kunt, of dat je ergens moeite mee hebt. In onze cultuur waarin we op alle social media en netwerkbijeenkomsten vooral etaleren hoe succesvol, populair, talentvol en gelukkig we allemaal zijn, is dat dapper.

Open your mind

Wees ook eens een beetje open minded, en verwerp niet meteen zaken die je nog niet eerder hebt gedaan, omdat je denkt dat je het niet kunt. Of ‘omdat het waarschijnlijk toch niet zal werken’.  Veel mensen vinden het eng om iets nieuws te proberen en doen daarom de dingen ‘zoals ze die altijd hebben gedaan’. En krijgen dus ook de resultaten die ze altijd hebben gehad. En dat zijn helaas niet altijd de resultaten waar ze op hopen.

Probeer regelmatig nieuwe dingen uit en leer om je comfortzone iedere keer wat meer te stretchen. Dat maakt het leven een stuk boeiender. Durf ook eens bij jezelf toe te geven dat je iets niet weet en dat je wellicht nog iets te leren hebt. Gun het jezelf ook eens hiervoor hulp te vragen. Voor sommige mensen is dat op zich al een hele stap… Als je die stap durft te nemen, kan dit de ontwikkeling van jouw ondernemerschap en van je bedrijf een enorme versnelling opleveren.

Durf ook eens een keer een blunder te maken. Blijf niet aarzelen ook om iets te doen waar je nog niet goed in bent. Want als je alles de eerste keer al meteen perfect zou kunnen, had je nooit meer iets te leren. En waren we allemaal supermensen. Hoe saai zou dat zijn!

Ik sluit af met een treffend  stukje uit het interview met Brené:

“ Perfectionisme is een afweermechanisme, een manier om jezelf te beschermen: als ik er maar perfect uitzie en alles perfect doe, denk je, dan kan ik zorgen dat ik geen kritiek krijg, dat ik me niet hoef te schamen en niet veroordeeld wordt. Het is echter een soort schild, en het weegt wel twintig ton. We zeulen het rond in de hoop dat het ons veilig houdt, maar het enige wat het doet, is zorgen dat we niet gezien worden.”

Kortom, wees eens lekker wat minder perfect en durf jezelf gewoon te laten zien zoals je bent.

Je zult merken dat dit juist zorgt voor verbinding met je omgeving en dat mensen naar je toe komen.

Omdat ze merken dat jij ook niet perfect bent, kunnen zij ook zichzelf zijn bij jou. En daardoor kunnen ze juist met jou stappen maken en nieuwe dingen leren!

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

2 reacties op dit bericht

  1. Hallo Saskia,

    goed verhaal en eens met wat je schrijft.
    Door dicht bij je zelf te blijven kom je uiteindelijk tot de beste resultaten. Ook omdat je met meer plezier bezig bent.
    Het is denk ik wel goed om toe te voegen, dat het daarbij soms wat meer tijd kost om te bereiken wat je wil bereiken. Mede omdat openheid en kwetsbaar opstellen bij veel organisaties nog niet altijd omarmd wordt.

    Foppe ten Hoor

  2. Hoi Foppe,

    Dicht bij jezelf blijven kan goed werken. Openheid en kwetsbaarheid passen inderdaad, lijkt het niet in iedere bedrijfscultuur. Maar misschien opereer je dan ook niet in de juiste setting. Ik geloof altijd dat jouw drijfveren en DNA moeten aansluiten op de omgeving waar je werkt, om prettig te kunnen werken.