"Exploring the future of work & the freelance economy"

Welke fouten maak jij in je digitale profiel waardoor je kansen laat liggen?

De meest gemaakte fouten bij het maken van een professionals online profiel. En hoe ze te vermijden. Door Saskia Postma.

19225241_sOnlangs belandde ik per toeval op een grote bekende carrièresite waar ik een aantal goed geschreven artikelen aantrof over jezelf presenteren tijdens sollicitatiegesprekken. Omdat ik nieuwsgierig werd naar de auteur, klikte ik door naar zijn profiel.

In het profiel stond vermeld dat hij trainingen gaf over succesvol solliciteren, communiceren en vergaderen. Daarnaast bleek hij werkzaam als headhunter. Toen ik echter klikte op de link naar zijn website belandde ik tot mijn verbazing op een site die werkelijk helemaal niets met de beste man te maken bleek te hebben. Het was een site van een enthousiaste jonge vrouw die ging over zaken als voedingsmiddelen en inlegzooltjes.

Nu werd ik toch echt nieuwsgierig. Dus ik zocht hem op LinkedIn op. Daar was hij niet vindbaar. Ook op de site van het executive search bureau waar hij volgens zijn profiel werkzaam was, werd hij niet vermeld. Ik vond het een bijzonder verhaal. Als gastauteur jezelf uitstekend profileren om vervolgens nergens terug te vinden te zijn op internet.

  • Weet jij eigenlijk welke informatie er verschijnt als je jouw naam op google intikt?
  • Ondersteunt deze informatie je personal brand?

Veelgemaakte fouten en gemiste kansen

Als interim manager of adviseur ben jij het gezicht van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om te werken aan je online profilering. Welke informatie verschijnt er als je op Google jouw naam intikt? Krijg je dan een beeld van de expertise en toegevoegde waarde die jij te bieden hebt? Of kun je alleen wat informatie vinden op een weinig informatie LinkedIn profiel?

LinkedIn heeft in Nederlandse ruim 4 miljoen gebruikers. LinkedIn gebruikers zijn over het algemeen HBO-geschoold, ouder dan 35 jaar en verdienen meer dan 50.000 euro per jaar. 69 % staat bovendien open voor acquisitie. Tachtig procent van de leden gebruiken contacten van LinkedIn in hun besluitvorming. Een reden te meer om je aanwezigheid op LinkedIn extra te benadrukken.

Als ik iemand heb ontmoet of als iemand contact met mij zoekt kijk ik altijd even naar zijn LinkedIn profiel. Het is belangrijk dat je hier door middel van een treffende presentatie meteen duidelijk kunt maken wat je te bieden hebt.

Geen duidelijke headline op Linkedin

Als je profiel op Linkedin onvolledig is, loop je zakelijke kansen mis. Zorg daarom altijd voor een compleet en wervend profiel. En dat begint met een goede headline.

Je headline is het eerste wat je bezoekers zien. Zorg er dus voor dat die pakkend en concreet is, en gebruik trefwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Beschrijf in een aantal woorden hier je expertise. Vermeld een functietitel die in je vakgebied gangbaar is en geef er daarnaast liefs een persoonlijke touch aan. Veel mensen vermelden alleen de titel van hun huidige functie of opdracht. Het kan echter goed zijn dat deze woorden niet gebruikt worden door recruiters als ze op zoek zijn met iemand met jouw profiel. Je hebt maximaal 120 karakters voor je pitch. Benut deze optimaal.

Twee voorbeelden:

Corinne Keijzer-Leeuwenburgh

Social Media | Specialist | Trainer | Facebook | LinkedIn | Digital Marketeer | Community Manager | Blogger | Auteur

Saskia Postma

Helpt zzp’er en interim-managers zichzelf door een sterke Personal Branding te profileren voor meer klanten en omzet

Geen helder verhaal of elevator pitch

De samenvatting is de ideale plek in je Linkedin pagina om jezelf te profileren. Hier hoort jouw pakkende elevator pitch, aangekleed met een korte samenvatting van je expertise en de rode draad in je werkervaring. Denk bij alles wat je schrijft vanuit de bezoeker van jouw pagina.

  • Wat wil de bezoeker lezen?
  • Wat wil de bezoeker van je weten?
  • Zorg dat je precies onder woorden brengt welke resultaten jij bereikt en welke problemen jij oplost voor jouw klant/doelgroep.

Geen referenties op je Linkedin profiel of op je website

Mensen kijken graag naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Daarom is het goed om referenties op je site en op je Linkedin profiel te hebben van tevreden klanten.

Het wekt vertrouwen om te kunnen lezen wat anderen over jou schrijven; dat je goed werk hebt geleverd of dat je een prettig persoon bent om mee samen te werken. Ik zie vaak websites waarop wel de logo’s zijn aangegeven van bedrijven waar iemand voor heeft gewerkt maar waar verder alle informatie ontbreekt over de inhoud van opdracht of over hoe opdrachtgevers de interim manager of adviseur hebben gewaardeerd.

Als je weet dat iemand heel tevreden was, over de wijze waarop je een project hebt gedaan of hoe je in een interim-opdracht tot mooie resultaten bent gekomen, kun je vrij zeker zijn van een goede aanbeveling. Maak gebruik van deze aanbevelingen en vraag er ook actief om.

Onprofessionele website

Als je dan toch besluit een website te (laten) maken, doe het dan goed. Het hoeft echt niet veel geld te kosten om een website te maken die professioneel overkomt en je online brand goed ondersteunt. Zelf werk ik samen met een partij die al voor 500 euro een mooie website kan bouwen die aansluit bij al je online activiteiten. Met ruimte voor je verhaal, je branding en je blogs.

Een fout die je daarnaast echt op heel veel websites tegenkomt, is dat de aanbieder niet de klant centraal stelt maar zichzelf. Jouw website moet antwoorden geven op de ambities of urgente problemen van jouw klant. Hij moet bij het lezen van jouw site het gevoel krijgen dat hij met jou de door hem gewenste resultaten kan bereiken.

Geen verhaal over jezelf

Het is een gemiste kans als je op je website nalaat iets over jezelf te vertellen. Juist jij bent je eigen merk. Vertel iets over je achtergrond en zet er ook een goede portretfoto van jezelf bij.

Dit wordt door jouw klant zeer gewaardeerd. Mensen willen een goed gevoel hebben over de persoon met wie ze zaken gaan doen. En daarbij willen ze ook graag het gezicht zien van degene die achter het bedrijf schuilt.

Ik vind het altijd grappig als je al vrij snel constateert dat je op de site van een eenpitter bent beland en dan toch voortdurend vage teksten in de wij-vorm voorgeschoteld krijgt. Het is dan vaak niet geheel duidelijk wie er nu eigenlijk achter de site zit en dat is niet handig.

Laat zien wie je bent

Juist jouw kwaliteiten en eigenschappen, dat wat jou uniek maakt, maakt dat de klant kiest voor jou. Laat zien wie je bent. Als je bang bent dat een klant geen zaken wil doen met een eenpitter, kun je op je site ook nog een aantal vaste samenwerkingspartners presenteren, in een apart hoofdstuk bijvoorbeeld. Zo kun je duidelijk maken dat je ook grotere projecten kunt oppakken.

Saskia Postma begeleidt interim managers en ZZP-ers die worstelen met hun positionering vanuit haar bureau De Personal Branding Coach. Zij helpt hen bij het in kaart brengen van hun onderscheidende kwaliteiten, met het ontwikkelen van een sterke presentatie in de markt en met het aantrekken van klanten. De inzet van social media is daarbij een belangrijk instrument. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

2 reacties op dit bericht