"Exploring the future of work & the freelance economy"

De denkkracht van kinderen – just do it. Liveblog #1 #ConsultancyConference

Prinses Laurentien van Oranje over de kracht van de dialoog; lessen van een nieuwe generatie met verfrissende meningen en verrassende ideeën.

8819c6df-2261-498e-b72c-16ecbca97c6f-S320x480Innovation in Consultancy. Dat is het centrale thema van de Internationale Consultancy Conference dat vandaag en morgen gehouden wordt in Noordwijk. Met deelnemers over de hele wereld. ZiPconomy brengt u live blogs vanaf de conferentie. Om te beginnen over de openingsspeech van Prinses Laurentien. 

Aan het woord is Hare Koninklijke Hoogheid prinses Laurentien van Oranje. Behalve van een groene jurk met wappermouwen tijdens Prinsjesdag, is ze vooral bekend van haar werk met laaggeletterden, heeft ze een aantal kinderboeken geschreven en houdt ze zich bezig met het stimuleren van strategische duurzaamheid, het tegengaan van de klimaatverandering en natuurbehoud. Ook is ze oprichter van The Missing Chapter Foundation. Het gaat bij Laurentien veel en vaak over ‘dialoog’. Dat heeft de wereld nodig en dat was het onderwerp van haar keynote. Om precies te zijn: De kracht van de dialoog; lessen van een nieuwe generatie met verfrissende meningen en verrassende ideeën.

Volwassenen maken drie fouten

Maar eerst een testje voor de zaal. Ogen dicht en drie vragen. Wie heeft altijd het werkelijke probleem boven tafel weten te krijgen? Niemand. Wie neemt altijd de tijd om de meest innovatieve oplossing te vinden? Niemand. Wie neemt de tijd om te vragen naar het ‘waarom’ en blijft niet steken in processen? Twee aanwezigen (dames). Het zijn precies de redenen waarom we het vaak zo moeilijk vinden om oplossingen te vinden. Kinderen vinden dat helemaal niet. Volgens hen maken volwassenen drie fouten: ze slaan altijd de eerste stap over, de stappen zijn altijd te groot en volwassenen vergeten altijd waarom ze iets doen. The Missing Chapter organiseert in samenwerking met Unicef de zogeheten Kids Councils. Samen met bedrijven kijken ze naar problemen en zoeken naar opossingen.

Just do it

Gedragsverandering is moeilijk, zeggen volwassenen. Kinderen zeggen just do it. De crux zit hem in ht voeren van een dialoog versus het aangaan van het debat. We praten vaak niet met elkaar, we proberen elkaar te overtuigen. Maar juist in dialoog komt ieders kennis pas tot z’n recht. Niet beginnen met iets op willen lossen, maar met een dialoog is volgens Laurentien ‘magical’. Tijd nemen, we hoeven niks op te lossen. Iedereen kijkt op eigen manier, kijken in ongekende hoeken van het brein en de resultaten zijn verrassend. Oplossingen zijn daardoor veel doordachter.

Beginnen met één simpel ding

Veel managers zijn niet gewend om met onverwachte zaken om te gaan. Vaak proberen ze alles wat ze horen in hun eigen frame te krijgen, en ze weten niet hoe ze moeten luisteren. Maar “Leadership is learning to let go of thinking that you always have to be the best”. En maak de dingen niet ingewikkelder dan ze zijn. Een voorbeeld is de Kids Council over Unilever en energiebesparing. Kinderen hebben ontdekt dat we in dit land gemiddeld negen minuten onder de douche staan en suggereren: breng dat terug tot vijf minuten. Dat kan enorm veel water en energie besparen. Beginnen met één simpel ding, je blijft erbij, je blijft het doen en het werkt. Als we de moed hebben om zaken te vereenvoudigen en woorden te gebruiken die iedereen gebruikt, dan wordt zoiets ingewikkelds als energiebesparing teruggebracht tot ‘vijf minuten douchen’. Opeens wordt het haalbaar.

Laurentiens droom is dat elk bedrijf een Kids Council heeft. Kinderen kennen nog geen grenzen en gaan er dus gewoon overheen. Ze denken dat de sky de limit is. Ze zijn nieuwsgierig en hebben het vermogen om op een positieve manier in systemen te denken. Breng de kinderen, en dus de toekomst naar binnen het kijk ze in de ogen. Dan word je toekomstbestendig.

De overige liveblogs van het Internationale Consultancy Conference  zijn te vinden via deze link 

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/ Bekijk alle berichten van Annemarie Stel