Toekomst van Werk volgens Lynda Gratton: Zeven trends en drie thema’s. Liveblog #5 #TVW15

Hugo-Jan Ruts door
1 reactie

Lynda Gratton over zeven trends die de wereld van werk bepalen plus drie thema’s voor organisaties.

Als er iemand is die organisaties wereldwijd heeft wakker kunnen schudden om na te denken over  ‘de toekomst van werk’, dan is het Lynda Gratton wel. Ze beschikt over een aanstekelijke en effectieve mix van gezag (ze reist het bedrijfsleven in de hele wereld af), onderbouwing (professor aan de Londen Business School) en overzichtelijkheid (veel weet ze te verpakken in ‘lijstjes’). Haar boek The Shift, The Future of Work is Already Here uit 2011 geldt internationaal als toonaangevend werk. Een betere slotspreker op een toch al mooie dag over De Toekomst van Werk, kan je je nauwelijks voorstellen.lynda gratton toekomst werk

Zeven trends die de wereld van werk bepalen

Een uur bevlogen praten over die toekomst van werk valt natuurlijk nauwelijks samen te vatten. Naast de feiten is het haar manier van praten en anekdotisch bewijs die er voor zorgen dat dat haar punten gaan leven. Ze bouwt ook knap en mooi voort op de punten die Jonathan Holslag eerder gaf.

Gratton ziet een zeven tal trends die de manier waarop we werken, en dus de manier waarop werk organiseren fundamenteel verandert.

  1. People are more connected: Het aantal mensen dat toegang heeft tot internet neemt nog steeds fors toe; in 2025 zullen 5 miljard mensen ‘connected’ zijn via internet.
  2. Work becomes more complex: Veel is en wordt overgenomen door computers, waardoor veel standaard werk verdwijnt. En denk aan de ‘Moravec’s paradox’: ingewikkeld denkwerk (analyses) is veel gemakkelijker te automatiseren dan menselijke handelingen die fijne motoriek vergen. Dat geeft te denken welke werk dus gaat verdwijnen.
  3. Markets are rebalancing: Kort gezegd de verschuiving een deel van de economische macht van de VS richting China.
  4. Talent clusters: De Sillicon valley’s (in die zin is de wereld helemaal niet flat zoals Freidman .
  5. Longer working lives. Het feit dat we 100 worden, betekent eigenlijk dat we tot ons 85ste moeten werken om pensioen betaalbaar blijft. Een werkelijk die weinig mensen onder ogen wil zien.
  6. Climate change
  7. Poverty and inequality

Drie thema’s voor organisaties

Deze trends zijn volgens Gratton niet zo heel moeilijk te voorspellen. De snelheid waarop ze ook impact gaan hebben is lastiger.

Ik hoor het haar niet expliciet zeggen, maar het is de belangrijkste verandering voor organisatie is toch wel dat waar in de 19de en 20ste eeuw de manier van organiseren bepaalde hoe we werkten dat in de 21ste eeuw kantelt. De manier waarop we (kunnen) werken, bepaalt nu hoe we werk organiseren en hoe organisaties zich moeten inrichten. Met name die verandering is nog niet bij alle corporates doorgedrongen.

Gratton heeft een boodschap aan organisaties. Drie zaken waar ze zich volgens haar om moeten richten. Als antwoord op die zeven trends:

  1. Redressing the Work-Home cycle :  het doorbreken van de negatieve cirkel van schuldgevoel, onderwaardering, onzekerheid, boosheid naar een positief geladen cirkel met woorden als authenticiteit, weerbaar, ondersteuning, netwerk en inspiratie. De voorbeelden uit de praktijk die ze geeft komen veelal neer meer zelfmanagement en verantwoordelijkheid en minder controle.
  2. Harnessing the three social networks. Gebruik maken van de kracht van netwerken. Zoals Gratton in dit blog al eens uiteenzette, is het een van de grootste uitdagingen (en antwoorden op die zeven trends) voor organisaties het creëren van een netwerkorganisatie en het gebruik maken van de kracht van netwerken. Een netwerk dat dan niet ophoudt bij de (juridische of fysieke) grenzen van het bedrijf. Het is volgens Gratton aan HR om daarin de lead te nemen. Gratton ziet drie type netwerken met elk hun eigen kracht: ‘The posse’ (wat ik maar even vertaal als ‘bende’, in de positieve zin van het woord: gebaseerd op gelijksoortige kennis, diep vertrouwen);  ‘The Big Idea Crowd’ (diversiteit, veelal buiten de organisaties, virtueel contact) en ‘The Regenerative Community’ (ik vind zo snel geen goed Nederlands woord. Zelfscheppend? De kracht van dit type netwerk zit hem in fysieke nabijheid/contacten, belangrijk voor het welzijn.
  3. Become a force of good in the word.  Armoede, ongelijkheid, jeugdwerkloosheid, klimaat. Het zijn thema die te groot zijn, te urgent en te bedreigend, om als organisatie te negeren. Werken aan deze thema’s zorgt er ook voor dat werknemers trots blijven op (grote) organisaties.

We hebben een boel te doen. Wie is we? Een vraag die meerdere malen gesteld is vandaag. “Wij, dat ben jij” zegt Gratton.

Een krachtig en overzichtelijk slot van een boeiende dag. Aan het werk, zou ik zeggen!

Teruglezen

Lynda Gratton was slotspreker op de conferentie Toekomst van Werk, in het Eye in Amsterdam. Een coferentie georganiseerd door dNHacademy,  HRcommunity & ZiPconomy. Blogs over de andere sprekers (Rene ten Bos, Annet de Lange, Aukje Nauta en Johathan Holslag kun je teruglezen via de tag #Tvw2015  

lynda gratton zip

Lynda Gratton praat na met o.a. Aukje Nauta en dagvoorzitter Michiel Schoemaker

lynda-gratton-the-future-of-work-31-638

Mooi slotdebat met Lynda Gratton en Jonathan Holslag, olv dagvoorzitter Michiel Shoemaker

Hugo-Jan Ruts

Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is ‘editor-in-chief’ en uitgever van ZiPconomy.

Bekijk meer artikelen van Hugo-Jan Ruts >

Reacties

  1. Mensen zijn steeds meer ‘connected’ in de (nabije) toekomst, waardoor nagenoeg alle informatie voor iedereen beschikbaar is.
    De wereld is tegelijkertijd echter zo complex aan het worden en ontwikkelingen gaan zo snel, dat niemand alles kan overzien.

    Het is zaak om te gaan beseffen wat het belang van verschillen is. De natuurlijke sociale neiging is om gelijkgestemden meer te waarderen dan andersdenkenden. Maar een meer succesvolle strategie is om verschil in perspectief en opvatting te waarderen, verschillen de ruimte geven en goed naar elkaar te luisteren.

    Talentclusters zoals Sillicon Valley hebben absoluut een voordeel. In Nederland ontstaan ook diverse ‘valleys’ (Food Valley, Health Valley, Energy Valley…) met samenwerkingsvoordeel. Als men maar niet enthousiast doorstoomt zonder om zich heen te kijken en – net als vele sectoren en bevolkingsgroepen – niet te zien dat de logica en waarheid van de eigen groep maar één perspectief is.