Hugo-Jan Ruts 30 mei 2013 5 reacties Print Bemiddeling interim professionals via marktplaatsen groeit hard.23,3% van de zzp’ers gebruikt marktplaatsen actief om opdrachten te genereren. Maar liefst 79,8% van hen heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via deze marktplaatsen gekregen. Dit blijkt uit het themarapport “Marktplaatsen” van onderzoeksmonitor ZZP Barometer dat is afgenomen onder 1.673 freelancers en (z)zp’ers in Nederland. De helft van de zzp’ers (49,6%) geeft aan bij één tot vijf marktplaatsen ingeschreven te staan, terwijl 6,2% van hen zelfs bij vijf of meer staat ingeschreven. Marktleider tussen de marktplaatsen is Freelance.nl, dat door 27,6% van de zzp’ers wordt gebruikt daarmee na LinkedIn (88,0%) zelfs groter dan Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%) in het zakelijk gebruik door zzp’ers in Nederland. Onstuimige groei aantal marktplaatsen De cijfers uit dit onderzoek maken duidelijk dat het fenomeen marktplaatsen, in al zijn verschijningsvormen, vaste grond onder de voeten heeft. Natuurlijk, het onderzoek laat ook zien dat 8 op de 10 zzp’ers nog nooit een opdracht via een marktplaats heeft verkregen (en velen proberen het ook niet). Maar toch, de cijfers zijn geven een heel ander beeld dan bijvoorbeeld het onderzoek van Atos van nog niet zo heel lang geleden, waar vermeld stond dat 1-2% van de opdrachten via een online platform liep. We kennen dan ook nog al wat platformen voor bemiddeling van zelfstandige interim professoinals en andere zzp’ers. Tientallen onafhankelijke sites met interim opdrachten (zie voor overzicht hier), een kleine 50 sites via welke non-profitorganisaties (vooral overheden en zorg) zelf hun interimmers inhuren (zie hier) en dan nog de interim jobboard van profit bedrijven (zie hier). Er komen er nog wekelijks bij. Al is het ook goed nog even te memoreren dat het groots opgezette initiatieven als Ikki, InInterim en Associates niet is gelukt om hun ambities waar te maken. Wens ZZP’ers marktplaatsen Onomstreden zijn deze websites niet. Onpersoonlijk, onduidelijk en massaal. De marktplaatsen van organisaties geven op zich een ‘level-playing field’ voor zzp’ers ten opzichte van grotere leveranciers. Toch wordt er veel over geklaagd. De kwaliteit van de marktplaatsen verschilt ook enorm, zo laat Mark Bassie in zijn rubriek regelmatig zien. Aanleiding voor de ZZPBarometer om aan de zzp’ers te vragen wat zij nu belangrijk vinden. Voor zzp’ers zijn er een aantal belangrijke punten die niet mogen ontbreken bij marktplaatsen voor opdrachten: relevante opdrachten, transparantie, focus en de mogelijkheid tot het invullen van relevante profielinformatie (beschikbaarheid, toelichting bij sollicitatie, minder focus op prijs) – in volgorde van belangrijkheid. Daarnaast zijn persoonlijk contact – enigszins in tegenspraak met het digitale karakter van de marktplaatsen – en gebruiksvriendelijkheid belangrijke punten die vaak gemist worden bij de huidige generatie marktplaatsen. Bereidheid tot betalen voor marktplaatsen De zzp’er is zeer verdeeld over het wel of niet betalen voor een marktplaats voor opdrachten:31,6% is bereid te betalen, terwijl 44,4% dat niet is en 34,2% (nog) geen mening heeft. De meerderheid geeft wel aan te willen betalen als er voldoende relevante, exclusieve en rechtstreekse opdrachten beschikbaar is, mits er een gratis mogelijkheid is kennis te maken met de betreffende marktplaats. Betalen op basis van een match, een percentage van het uurtarief of een vast bedrag per maand heeft in dat geval de voorkeur. Een kleine minderheid van de zzp’ers geeft aan dat zij vinden dat de opdrachtgever de (eventuele) kosten voor een marktplaats altijd zou moeten dragen. Het volledige rapport van de ZZPBarometer is hier te vinden jobboard, onderzoek, zzpbarometer Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
Interessante verschuiving. Ik zit zelf al jaren op zoekeeninterimmer.nl en heb er al vele opdrachten uit kunnen halen. Gr. Peter
Leuk artikel. Bedroevend vast te stellen dat zo weinig mensen willen betalen voor een database van adressen van bedrijven die met hun geld staan te zwaaien om een freelancer in te huren. Het feit alleen al dat er opdrachten op een site gegroepeerd staan binnen je eigen ervaringsdomein is op zich al een grote toegevoegde waarde. Als ik elders lees, krijgt de tussenmarkt bakken kritiek omdat ze commissie nemen. Hier lees ik dat men zelf voorstelt om een deel van zijn uurtarief af te staan. Wil men echt een systeem waarbij men verplicht wordt om telkens via de freelance website te gaan (zoals bij e-lance)? Ik geloof niet dat klanten altijd op zoek zijn naar de laagste prijs. Als je goed met het bedrijf communiceert en je toegevoegde waarde aantoont, zou het tarief geen kwestie van een euro of 5 euro meer of minder mogen zijn. Elk bedrijf kan zijn oproep ook plaatsen op een site in India, China, … waar de tarieven ver onder de onze liggen. Waarom doet men dat dan niet? Omdat men liever iemand lokaal heeft. Als iedereen altijd de goedkoopste zou kiezen, kopen we allemaal bij Aldi. En toch zien we dat andere winkels meer dan goed draaien.
Nog geen kwart van de ZZP’ers gebruikt dus zo’n marktplaats, niet erg veel. Ben erg benieuwd hoe de andere 75% van de ZZP’ers aan hun opdrachten komt, zal vermoedelijk voornamelijk uit hun eigen netwerk komen.
@Adriana. En bemiddelingsbureaus (in alle soorten en maten) niet te vergeten. Die hebben nog altijd een behoorlijk deel van de markt in handen.
De discussie is al eerder gevoerd: Vaak wordt bijvoorbeeld ook hier weer LinkedIn als bron gezien. Terwijl LinkedIn ook ‘alleen maar’ een (weliswaar geavanceerd) medium is dat net zo goed wordt gevuld met content (opdrachten!) die van marktplaatsen afkomt. Veel opdrachten staan (al dan niet exclusief) op marktplaatsen gepost vanwege hun focus op de voor de opdrachtgever juiste doelgroep van interimmers. In de publicaties (en meningen als die van Adriana) blijft naar mijn idee te veel onderbelicht dat veel interimmers via hun lidmaatschap van een marktplaats snel (-ler dan o.a. LinkedIn) op maat notificaties krijgen met opdrachten die bij hen passen. Of ze zien de interim job op de site(s) die het beste bij hen passen. Vervolgens kloppen ze vaak bij de adverteerder rechtstreeks op de deur. Dat geeft niet, het gebeurt en is prima. Het is echter te simpel om te stellen dat ‘nog geen kwart’ een marktplaats gebruikt. Ze maken er wel degelijk in grote aantallen gebruik van, echter het proces bestaat vaak uit meerdere stappen en partijen die tezamen de match realiseren. De goede marktplaatsen leveren als grootste toegevoegde waarde snelle, relevante exposure van interim professionals t.o.v. opdrachtgevers en andersom. Dat de reactie direct via de marktplaats, LinkedIn of via de telefoon binnenkomt en leidt tot een aanstelling is daarbij niet van doorslaggevend belang om marktplaatsen te beoordelen of veroordelen.
nieuws - Meer dan 90 procent van de Nederlandse werkgevers ziet voordelen in werkomgeving met verschillende l...