"Exploring the future of work & the freelance economy"

25 meest populaire App’s voor freelancers.

Als zelfstandige interim professional ben je in de regel verstoken van allerlei business tools waar de gemiddelde ‘loonslaaf’ wel de beschikking over heeft. Geen gesofisticeerde CRM pakketten, geen dwingende tijdschrijf applicaties, geen backoffice die je schoenendozen vol met bonnetjes voor je uit zoekt. Je moet je eigen werk organiseren. Of ‘mag’, zullen vele zelfstandigen zeggen.

Dat je daar geen dure tools voor hoeft aan te schaffen is wel duidelijk. Voor elk onderdeel van je bedrijfsvoering is een woud aan online tools te vinden. ‘In the Cloud’. En vaak (bijna) gratis. Zoeken in een woud is niet altijd eenvoudig. Maar goed, daar bestaan dan weer websites voor. Zoals ‘BestVendor‘, een site die app’s die het werken makkelijker maakt rubriceert en meningen van gebruikers verzamelt.

BestVendor vroeg aan freelancers over de hele wereld welke App’s zij het meeste gebruiken. En dat levert de onderstaande infographic op. De 25 meest populaire App’s voor freelancers. Plus nog een paar ‘verborgen schatten’. Goed, met 97 respondenten (en met name uit de VS), wellicht niet al te stevig onderbouwd, toch wel interessant. Waarbij – niet heel gek, maar toch – opvalt hoe stevig Google is vertegenwoordigd. BestVendor zelf ziet freelancers als een beroepsgroep die voor op loopt in het uitproberen en gebruiken van nieuwe business App’s.

Benieuwd of het voor jullie een herkenbaar rijtje is dan wel of jullie nog aanvullende (wellicht Nederlandse) tips hebben. In het overzicht met relevante websites voor en over interim professionals (zie ZiPorganisaties) is ook een nieuwe rubriek aangemaakt: ‘App’s voor Zelfstandigen‘. Suggesties voor aanvullingen zijn welkom.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

6 reacties op dit bericht

  1. Ik maak bij projecten veel gebruik van BaseCamp. Handige vind ik ook de vele andere app’s die er rond omheen ontwikkeld zijn.

  2. Leuk overzicht en ik gebruik er inderdaad ook een paar: o.a. Mailchimp, Dropbox, Hootsuite.

    Ik wil ook nog een Nederlands product aanbevelen: Moneybird (www.moneybird.nl). Ik gebruik het alleen voor het versturen van offertes en facturen. Je kunt daarbij heel makkelijk facturen aanmaken obv de bijbehorende offerte. Herinneringen (al moet je die niet te veel hebben…) verstuur je heel eenvoudig en je klanten kunnen facturen ook via iDeal betalen. Je kunt ook inkomende facturen in Moneybird zetten, maar dat heb ik anders geregeld. En ze hebben een app voor de iPhone.

  3. Handig zo’n lijst! Ik had gedacht dat Skype of Paypal er ook tussen zouden zitten. Dit soort tools maken het inderdaad steeds makkelijker om je zaken professioneel te regelen tegen lage kosten.

    Andere mooie tools zijn onder meer Highrise (overzichtelijk systeem voor relatiebeheer, met gratis versie), Echosign waarmee je klanten direct je contract kunnen tekenen, Proprofs of Mindflash als je geld wilt verdienen met online trainingen. Enkele goede Nederlandse tools zijn Moneybird (topper!), Nanda voor urenregistratie, Lipperhey voor goede vindbaarheid van je site.