"Exploring the future of work & the freelance economy"

Present: hier ben ik! De laatste stap: het maken van de oercode van je personal brand.

De afgelopen weken heeft Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! besproken. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. 

Na de p van purposepassiepersoonlijkheidpotentieelpowerpresteren, provocerenpositioneren en de pitch nu aandacht voor de p waar het allemaal om draait: present!

Het woord present of presence heeft meerdere betekenissen, die alle van toepassing zijn op personal branding. Zo is er de term acte de présence geven, wat betekent dat je blijk geeft van je aanwezigheid. In computernetwerken betekent presence de beschikbaarheid en bereidheid van een gebruiker om met anderen te communiceren. En op een meer spiritueel niveau betekent presence bewust aanwezig zijn in het hier en nu.

Wanneer je de p’s van de voorafgaande weken hebt doorgenomen, is de p van present een logische optelsom van alle conclusies die je hebt getrokken en alle besluiten die je hebt genomen. Maar om het recept helemaal te voltooien geef ik je nog een paar geheime ingrediënten die je personal brand helemaal vervolmaken.

De geheime ingrediënten van je personal brand

Er zijn negen ingrediënten van brands en personal brands, die ervoor zorgen dat ze ons intuïtief aanspreken en we in ze geloven. Door deze ingrediënten te combineren  ontstaan succesformules die op alle personal-brands en organisatie-brands van toepassing zijn:  Oprah, U2, het Concertgebouworkest, Amsterdam, Apple, Starbucks, enz., enz. Ik presenteer vier van deze ingrediënten, om je een goede eerste indruk te geven.

1. Wordingsverhaal

Alle grote merken en namen hebben één ding gemeen: ze hebben een verhaal dat vertelt waar ze vandaan komen en verklaart waarom ze zakendoen. Jij hebt ook een verhaal dat betekenis geef aan de dingen die je doet. Laat dat verhaal doorklinken in je werk en je zelfpresentatie. Het kleurt je en maakt je onderscheidend.

De ware betekenis van je wordingsverhaal ligt in het delen van herkenbare ervaringen met je doelgroep. Het gaat niet om jou, maar om een situatie die velen herkennen. Zo is een vriendin van mij jaren gelden samen met twee andere vrouwen een eigen reclamebureau begonnen. Ze was het heersende mannelijke wereldje beu en wilde laten zien dat het ook anders kon. Dit verhaal was voor veel vrouwen herkenbaar en gaf haar bureau een eigen kleur en identiteit.

2. Mythe

Een verhaal dat speciale aandacht verdient is de mythe. Een mythe heeft iets fantastisch. Het overstijgt het alledaagse, om juist daarmee een punt te maken over de dagelijkse gang van zaken. De opbouw van de mythe volgt de klassieke verhaallijn: er is een held of heldin, een risicovolle uitdaging, een strijd met pieken en dalen en een uiteindelijk een glorieuze overwinning. Als personal brand creëer je je eigen mythe: er was iets wat je onacceptabel vond, je nam risico’s om er wat aan te doen en na de nodige strijd en met flink wat doorzettingsvermogen is het gelukt om de situatie te veranderen. In die zin heeft de mythe verwantschap met de p van  provoceren, omdat de held in de meeste gevallen iets doet wat tegen de geaccepteerde werkelijkheid en de status-quo ingaat.

3. Rituelen

Rituelen zijn herkenbare gewoontes in de contacten met je doelgroep. Voorbeelden zijn de procedures waarmee telefoontjes en mails worden beantwoord, de stipte afhandeling van een offerteaanvraag, met regelmaat een blog schrijven of twitteren, een paar keer per jaar lunchen met collega’s of klanten, de maandelijkse vrijdagmiddagbrainstorm.

Rituelen maken het leven overzichtelijk en prettig. Je zult er in je familieleven ongetwijfeld veel gebruiken: samen eten, een theaterabonnement, met vrienden het oudjaar vieren, een glaasje wijn of kopje thee voor het slapengaan enzovoort. In het zakelijk leven is het aan jou om ervoor te zorgen dat de rituelen die je gebruikt, prettig zijn voor andere mensen en dat ze je personal brand herkenbaar positioneren.

4. Gelovigen en afvalligen

Een van de beste manieren om te checken of je echt de mindset van een personal brand hebt, is nagaan hoe je omgaat met feedback. Zolang je emotioneel meer geraakt wordt door kritische kanttekeningen dan door enthousiaste loftuitingen, heb je nog een stap te zetten.

Dit is de moeite van het overdenken waard. Je moet als personal brand tot op zekere hoogte de arrogantie hebben om kritiek te negeren. Als je echt onderscheidend bezig bent en een visie of droom wilt realiseren, dan weet je bij voorbaat dat je sterk uiteenlopende reacties oproept. Er zijn altijd mensen die in jou en je ideeën geloven en mensen die er helemaal niets van moeten hebben.

Tot slot

Wanneer je deze en een paar andere ingrediënten bij elkaar voegt en door elkaar mengt, krijg je een oercode van personal branding die je kunt toepassen op alle bedrijven, divisies, teams en personen.

Aan jou de uitnodiging om hier en nu je eigen code te ontwerpen. Je kunt dat doen met een eigen zaak of praktijk in gedachten. Wanneer dat niet reëel is, omdat je momenteel werkt voor een bedrijf of organisatie, kun je jezelf karakteriseren als een kleine ondernemer binnen de grote onderneming. Je datum van indiensttreding kun je dan beschouwen als de oprichting van je bedrijf. Dat is uitermate nuttig, want de brand van een bedrijf wordt altijd uitgedragen door sterke personal brands, die model staan voor de waarden van het bedrijf waar ze werken.

Met deze laatste bijdrage zijn we aan de voet van de waterval beland. Alles wat je moet doen en weten om als personal brand Present te zijn, is in essentie de revue gepasseerd. Aan jou de uitdaging om er verder mee aan de slag te gaan en dit boeiende en belangrijke onderwerp een persoonlijke invulling  te geven. Veel succes!

Het boek Present van Cees Harmsen is o.a.  hier te koop. 

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creëren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen

Eén reactie op dit bericht

  1. Cees, mag ik je nogmaals dank voor deze mooie reeks met waardevolle bijdragen. Een reeks waar menig interim professionals wat aan kan hebben en zeer overzichtelijk. Een aanrader voor iedereen om de serie (in volgorde) door te nemen. die links naar die reeks staan boven aan het artikel….of je koopt gewoon zijn boek 🙂